Mercedes-Maybach

Über-Mercedesen gjør comeback mot alle odds

Når S-klasse ikke er nok.

Først publisert Sist oppdatert

Hvis det ikke holder med en vanlig Mercedes S-klasse eller en S-klasse Coupé, har Mercedes løsningen klar.

De vekker navnet Maybach til live igjen, og allerede mot slutten av måneden viser de det nye flaggskipet Mercedes-Maybach S 600 på utstillinger i Kina og USA.

At de tar i bruk Maybach-navnet igjen, er kanskje en overraskelse for noen. Fra 2002 til 2011 bygde Daimler luksusbiler under navnet Maybach, men salget gikk for trått til at Maybach kunne fortsette som et eget merke med egne modeller. Maybach ble bilene Mercedes-folk ikke ville snakke særlig mye om. En god gammeldags flopp.

Den nye Maybachen blir, som det fule navnet mer enn antyder, en topputgave i S-serien. Mercedes lover imidlertid at den skal bli noe mer enn en S-klasse som har vokst enda mer i lengden.

Spesialbygg

Den skal bli bilen for kundene «med høye krav til eksklusivitet», heter det fra Mercedes, uten at de går i detalj om hva det skal bety i praksis. Det er imidlertid grunn til å tro at det handler om svært vidtrekkende muligheter for kundene til å få bilen bygd akkurat slik de vil.

Fra før har vi i überluksussammenheng hørt om våpenskjold i taket, lakseskinn i interiøret og treinnfellinger fra egen skog når spesialavdelingene til luksusbilfabrikkene får inn ønsker fra Russland, Kina, Midtøsten og USA.

Kraft skal det heller ikke stå på. V12-motoren har to turboer og mer enn 600 hk. Selvsagt vil «slagskipet» også komme i pansret utgave.

OVERRASKENDE: At de tar i bruk Maybach-navnet igjen, er kanskje en overraskelse for noen, siden det forrige forsøket ikke ble noen suksess. FOTO: Daimler AG
OVERRASKENDE: At de tar i bruk Maybach-navnet igjen, er kanskje en overraskelse for noen, siden det forrige forsøket ikke ble noen suksess. FOTO: Daimler AG

30 nye modeller

Maybach-satsingen er en del av en plan som skal gjøre Mercedes til verdens største premiummerke.

Fram til 2020 vil det komme hele 30 nye Mercedes-modeller – med andre ord skal enhver tenkelig nisje fylles med en modell. I praksis blir det omtrent slik: Fra enhver hovedserie vil det komme coupeer, firedørscoupeer, SUV-er, kabrioleter, stasjonsvogner og fin-stasjonsvogner (det Mercedes kaller Shooting Brake), så sant det er mulig å lage.

For et merke som har valgt bokstavkombinasjoner som modellnavn, kan det bli mye å holde styr på. Derfor vil Mercedes forsøke å lage et mer logisk system. Som mal brukes navngivningen for bilene som stammer fra A-klasse. Der har vi vanlig A-klasse, den SUV-aktige GLA, firedørscoupeen CLA samt den kommende CLA Shooting Brake.

INGEN SUKSESS: Daimler lanserte forrige gang Maybach som en egen merkevare. Det ble ingen suksess. FOTO: Daimler AG
INGEN SUKSESS: Daimler lanserte forrige gang Maybach som en egen merkevare. Det ble ingen suksess. FOTO: Daimler AG

Logikken? A-en går igjen, og den markerer segmentet. GL- og CL- viser karosseriform, der GL er brukt på SUV-er og CL er brukt på coupébiler av ymse slag – jålete og ekstra lekre biler.

Ut fra dette systemet skal altså den neste ML-SUV-en hete GLE, og den neste GLK hete GLC.