Prøvekjørt: Mercedes S63 AMG Coupé

Bedre kan det vanskelig gjøres

Flaggskipet til Mercedes fås med to dører og kur mot bilsyke.

Sist oppdatert

Luksus måles ofte i overflod. Du trenger egentlig ikke en 32-roms herregård med egen kino, bowlingbane og et terapisenter for veddeløpshester. Men vi har blitt oppdradd til å ønske oss vakre ting uten særlig nytteverdi.

Den nye Mercedes-Benz AMG S63 Coupé er i dette perspektivet en ganske eminent hensiktsløs sak.

Tar vi det åpenbare først, er S-klasse Coupé - som navnet antyder - en todørs, fireseters versjon av den luksuriøse S-klassen. Den kan fås enten som en S 500 4Matic Coupé med en 4,6-liters biturbo V8 som yter 456 hk og 700 N, eller som en AMG med 5,5-liters biturbo V8 med 585 hk og 900 Nm. Du kan også få S 65 AMG Coupe med V12-er som yter 630 hk og 1000 Nm.

Det finnes mulighet for 4Matic i de fleste markedene, og med firehjulsdrift kommer AMG-en opp i 100 km/t på 3,9 sekunder. Rivalene er biler som Bentley Continental GT eller BMW M6 Gran Coupe, med skikkelige GT-takter.

Alle designelementene til en GT-bil er der. Med riktig kombinasjon av hjul og lakk ser den virkelig bra ut. Den er ikke akkurat småvokst, men dette er noe mer enn en kuttet og oppspritet S-klasse. Panseret er langt, midjen er høy, og den feiende vinduslinjen faller ned til en glatt underside som slett ikke ligner den på sedanen.

MOT BILSYKE: Mercedes-en lener seg faktisk inn i svingene, det bør hjelpe mot bilsyke.
MOT BILSYKE: Mercedes-en lener seg faktisk inn i svingene, det bør hjelpe mot bilsyke.

Enormt panoramatak

På innsiden har den et "flytende" dashbord hvor utsikten raskt domineres av en todelt gruppe instrumenter og en TFT-skjerm som ser ut til å være en halvmeter bred. Samt nok duftende lær til å gjøre opptil flere kuer bekymret.

Et enormt panoramatak er standard. Bilen føles beskyttende, men rommelig i fronten. Bak er det overraskende lite beinplass for de to baksetepassasjerene, men jeg tror ikke at kjøperne av en S-klasse Coupé er spesielt opptatt av å late som om de er i en minibuss.

Kan virkelig "blinke" med lysene

Som du kan forvente deg av det Mercedes kaller "den overlegent beste" av sine modeller, er det rikelig med leketøy å boltre seg med.

I frontlysene finnes Swarowski-krystaller. Du får massasjeseter, et omfattende display projisert på frontruta, et vanvittig bra Burmester lydanlegg, Mercedes' Air Balance parfyme-sirkulasjonssystem samt omtrent alt annet du kan tenke deg. Og noe du ikke greier å tenke deg.

LIVET PÅ INNSIDEN: Burmester-anlegg med 24 høyttalere og 3D-visning, rødt interiør med søm, GPS-en har terrengmodeller og fotorealistiske bygninger, og det på en enorm TFT-skjerm. Pekeskjermen fungerer litt som en smarttelefon: Du kan gi kommandoer med fingerbevegelser.
LIVET PÅ INNSIDEN: Burmester-anlegg med 24 høyttalere og 3D-visning, rødt interiør med søm, GPS-en har terrengmodeller og fotorealistiske bygninger, og det på en enorm TFT-skjerm. Pekeskjermen fungerer litt som en smarttelefon: Du kan gi kommandoer med fingerbevegelser.

Setene har solid sidestøtte og er komfortable, og straks du setter den i gang med det velkjente AMG-bjeffet, vet du at ikke noe land, kontinent eller muligens selv en planet vil være til hinder for deg. Mercedes har virkelig gjort S-Coupé til et flaggskip, og den gir en ganske unik kjøreopplevelse. Du kan for eksempel koble inn en funksjon som lar bilen selv ta seg av styring, bremser og gass som en halvveis selvstyrt bil.

Tekniske data

  • Mercedes S63 AMG Coupé
  • Motor: 5461 ccm biturbo V8
  • Drift: Mulig med 4Matic-firehjulsdrift
  • Hk: 585
  • Dreiemoment: 900 Nm
  • 0-100 km/t: 3,9 sek
  • Toppfart: 250 km/t, elektronisk sperret
  • Oppgitt forbruk 1,01 l/mil
  • Oppgitt CO2-utslipp: 242 g/km
  • Vekt: 2070 kg
  • Pris: Fra ca. 2,4 millioner

Beroligende

Drar du ut på motorveien, er den så stille at du kan høre deg selv puste. Du hører fremdeles at fjæringen jobber, men vindsuset er knapt en hvisking. AMG-motoren summer i vei under alt dette, helt rolig når du cruiser. Hvis du velger å være hard på gassen, setter den rolig resten av verden i revers. Den vrenger ikke ansiktet ditt, men er bare rå og mektig.

Det finnes også en rekke bokstavforkortelser som skal gjøre kjøreopplevelsen mer behagelig. Mercedes kaller samspillet mellom dem for Intelligent Drive, men blir den mer intelligent nå, vil den muligens bli selvbevisst og forlange å få stemme ved neste valg.

Alt i alt overvåker bilen omgivelsene kontinuerlig, og ser ting som ikke kan oppfattes av menneskelige sanser, og den kan foreta avgjørelser uten at du engang vet det. Den forutser hva forbikjørende kan finne på, styrer seg selv i visse situasjoner og bremser om du ikke gjør det. Den forutser også når du vil bli påkjørt bakfra, og låser dermed bremsene og strammer setebeltene så du ikke får nakkesleng.

Det er litt overveldende, men du merker knapt noe av det, unntatt ved at du kommer fram litt mer avslappet enn da du dro. Det er virkelig så beroligende.

Enda et magisk triks

Selv når du må gjennomføre en rask landeveistur, har bilen enda et triks i det bunnløse ermet: Magic Body Control med kurvefunksjon. Når systemer er slått på, vil et par stereoskopiske kameraer i frontruta lese veien foran og justere fjæringen for å absorbere humper.

FETE SAKER: Vi har prøvekjørt AMG-versjonen med en 5,5-liters biturbo V8-er som yter 585 hk og 900 Nm.
FETE SAKER: Vi har prøvekjørt AMG-versjonen med en 5,5-liters biturbo V8-er som yter 585 hk og 900 Nm.

I svinger instruerer den i tillegg luftfjæringen til å lene seg inn mot svingen som på en motorsykkel. I praksis føles det først litt rart, men snart blir du vant til å skjære svinger som en totonns alpinist.

Føles litt avsondret fra omgivelsene

Interessant nok er ikke fasaden helt uten sprekker. Den syvtrinns MCT-girkassa kan fremdeles nøle litt, eller finne på å bytte et gir eller to i øyeblikk hvor det ikke er gunstig. En nitrinnsautomat som skal komme senere, skal ordne opp i dette.

Styringen kan til tider føles litt frakoblet, og du har alltid en følelse av at du er isolert fra fysiske lover via hauger med veldig, veldig dyktig elektronikk.

Bedre skal det vanskelig gjøres

Og så har du det faktum at AMG-en føles litt i utakt med de vanlige omgivelsene i en S-Coupé.

Hvis jeg ble tvunget til å avgjøre hvilken bil jeg skulle krysse Europa med, ville jeg kanskje vært mer fristet av en vanlig S500. Den har gode nok ytelser, men uten den litt anstrengende oppførselen til AMG, som frister til altfor kjapp kjøring. Den er også ca. 600 000 kroner rimeligere.

OVERFLODEN: Når det gjelder hensiktsløse og eminente luksusgreier, kan det ikke bli særlig mye bedre enn dette.
OVERFLODEN: Når det gjelder hensiktsløse og eminente luksusgreier, kan det ikke bli særlig mye bedre enn dette.

Ingen trenger egentlig en enorm todørs coupé med Swarowski-krystaller i frontlysene, 585 hk og flere datamaskiner enn Google. Men når det gjelder hensiktsløse og eminente luksusgreier, kan det ikke bli særlig mye bedre enn dette.

Les også:

Test deg selv: Hvilke nye bilmodeller ser du her?

Bilen kjører i 49 km/t, i tett trafikk, uten at vi rører rattet

Dette er Norges råeste stasjonsvogn

OVERFLØDIGHETSHORN: Du kan også få en S 65 AMG Coupe med V12-er som yter 630 hk og 1000 Nm.
OVERFLØDIGHETSHORN: Du kan også få en S 65 AMG Coupe med V12-er som yter 630 hk og 1000 Nm. Foto: FOTO: Daimler AG

Denne saken ble første gang publisert 28/09 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også