Baby-Prius på vei

Prius har knallsuksess i USA, nå vises miniversjonen FT-CH.

TOYOTAS SALGSSJEF: Jim Lentz forteller at deres siste skapning er designet i deres europeiske designkontor, og at bilen vil eksellere i bytrafikken.
NYTT ANSIKT: Fronten minner om flere av Toyotas siste konsepter, og forteller oss hvordan fremtidige modeller vil se ut.
PLUG-IN: Slik lades FT-EV II. Amperenivået i strømuttaket vil avgjøre hvor lang tid det tar å fullade batteriene.
SCI-FI: Inteiøret i FT-EV II er minimalistisk for at fire personer skal få mest mulig romfølelse. Den endelige versjonen vil helt sikkert få et noe mer tradisjonelt dashbord.
BAK SPAKENE: ""Rattet"" minner om noe man ser i science-fiction-filmer. Dette og det øvrige utstyret vil nok ikke engang kunne fås som ekstrautstyr når bilen lanseres om noen år.
MINIMALE OVERHENG: FT-CH i profil. Future Toyota Compact Hybrid kommer på markedet om to år.
Publisert Sist oppdatert

Blant de viktigste nybilkonseptene i Detroit denne uken er Toyota Prius' lillebror FT-CH. Dette blir en bil som er minst like miljøvennlig som Prius, men som er mer anvennelig på grunn av størrelsen.

PHV og BEV er in

Det er bare å venne seg til det. PHV står for Plug-in Hybrid Vehicle og BEV betyr Battery Electric Vehicle. Hybrider har kommet for å bli, og i USA er det marked for å lansere en hel familie av Prius-modeller.

Den første heter foreløpig FT-CH (Fututre Toyota Compact Hybrid) og skal lanseres i 2012.

Pri(m)us motor

Dette konseptet er en forsmak på hvordan den vil se ut. Basert på storebror Prius og ønsker fra Toyotakunder og -forhandlere, har den plassforholdene til en bil i Golf-klassen, videreutviklet hybriddrivverk og vil dermed briljere i bytrafikken.

-Prius-brandet er sterkt nok til å kunne fostre en hel familie med miljøbiler, sier Toyotas salgssjef Jim Lentz. I 2015 kommer det også en FCHV; altså en (Hydrogen) Fuel Cell Hybrid Vehicle på markedet, som slipper ut vanndamp istedet for skitten eksos.

Som skapt for bykjøring

En superkompakt elbil (BEV) ble også vist på NAIAS (North American International Auto Show) under navnet FT-EV II. Denne lille tassen er på størrelse med dagens iQ, og rommer til nød fire personer. Hovedsaklig ment som bybil, som skal ta kunder fra blant andre Think og Buddy.

SÅPESTYKKE: Bilens glatte form rundes av uten dikkedarer. Lyktene er integrert langs bakvinduets ytterkant.