Nyhet: Audi QS5 TDI

Audis nye dunder-SUV

Audi feirer helgens Le Mans-seier med å lansere sin første S-modell med dieselmotor. Og det er litt av “ei purke”.

Først publisert Sist oppdatert

Bilen er kanskje ikke helt ny, ei heller motoren, men sammen er de dynamitt! Vi snakker om SUV-en Audi Q5, som har fått den råsterke trelitersdieselen fra Audi A6 med 313 hestekrefter og lastebilsterke 650 Newtonmeter.

V6-dieselen, med direkte innsprøytning og twin-turbo, har fullt dreiemoment fra lave 1450 o/min. Det, og de 313 hestene, sender den fra stillestående til 100 km/t på skarve 5,1 sekunder. Toppfarten er typisk Audi begrenset til 250 km/t, noe vi vil tro er nok i en såpass liten SUV som Q5 - SQ5 TDI, som den så fint heter.

Vi har selv erfart at dunderdieselen er gjerrig på forbruket, og ifølge produsenten er oppgitt forbruk på småpene 0,72 l/mil ved blandet kjøring.

SQ5 blir Audis første S-modell med dieselmotor, og skal ifølge Audi ha et helt særegent lydbilde. Eksosanlegget er koblet opp med en lydaktuator som skal gi bilen en kraftfull og sportslig lyd, helt annerledes enn hvordan man kjenner en tradisjonell dieselmotor.

TIL FJELLS: Audi AQ5 - en hytteracer i særklasse. Foto: Audi
TIL FJELLS: Audi AQ5 - en hytteracer i særklasse. Foto: Audi

Sport, sport, sport

En åttetrinns DSG-dobbelklutsj girkasse sender kreftene ut til de fire hjulene i dimensjon 245/45R20. Om det blir for spett, leveres også bilen med 21-tommers hjul som ekstrautstyr. SQ5 leveres også med Audi Drive Select, som gjør at du kan tilpasse bilen etter kjørestil.

SQ5 er med sitt sportsunderstell senket tre centimeter i forhold til en vanlig Q5. Vi snakker derfor om en firehjulstrekker som passer bedre til kjøring i byjungelen enn i terrenget.

Både innvendig og utvendig er SQ5 typisk Audi-sportslig. Full S-Line-pakke er selvfølgelig på plass. Sportsseter i delskinn alcantara, s-emblemer her og der samt utstrakt bruk av aluminium går igjen både innvendig og utvendig. Om kunden ønsker det kan også visse elementer i interiøret byttes ut mot deler i karbonfiber.

Klassens bølle

LYD: Eksosanlegget er koblet opp med en lydaktuator som skal gi bilen en kraftfull og sportslig lyd, helt annerledes enn hvordan man kjenner en tradisjonell dieselmotor. Foto: Audi
LYD: Eksosanlegget er koblet opp med en lydaktuator som skal gi bilen en kraftfull og sportslig lyd, helt annerledes enn hvordan man kjenner en tradisjonell dieselmotor. Foto: Audi

Blant flere bøller i klassen er SQ5 foreløpig den verste. Mercedes, som foreløpig ikke har noen AMG-versjon av GLK, må se seg forbikjørt med deres GLK 350 CDI som gjør 0-100 km/t på 6,4 sekunder. Det samme gjelder BMW med sin X3 xDrive 35d, som er hakket kjappere med sine 5,8 sekunder til hundre.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Samtidig som SQ5 kommer på markedet lanserer også Porsche sin nye kompakt-SUV Macan. En bil vi vil tippe kommer med krutt under panseret på sikt.

Pris og lanseringsdato her hjemme i Norge er for tidlig å si noe om, men rykter skal ha det til at bilen kommer på markedet tidlig neste år.

Les også:

Disse motorene sparer lommeboka di

Det mest vanvittige innslaget i kategorien bilporno

Diesel eller bensin - hva er best?