Audi Q5
Audi-SUV strammes opp
Nytt ansikt og bedre motorer.
Til sommeren kommer den fornyede versjonen av Audi Q5. Oppgraderingen omfatter nye motorer, noe ny teknikk og et ansikstløft.
De nye motorene vil gi SUV-en et noe redusert forbruk. Nye og mer effektive girkasser, samt elektromekanisk styring i stedet for hydraulisk servo, bidrar til deler av reduksjonen. Dessuten er start/stopp-funksjon standard på samtlige modeller.
For eksempel skal den største dieselmotoren (V6 3.0 TDI) med 245 hk og 580 Nm greie et forbruk på 0,64 liter per mil med S tronic automatgirkasse.
Gjerrigst blir 2,0 TDI-modellen med 143 hk og kun forhjulstrekk - den eneste i skaren av firehjulstrekkere. Modellen med drift på kun to hjul skal i teorien greie 0,53 liter per mil med et CO2-utslipp på 139 g/km. Det er en liten forbedring fra dagens modell som i EU-tall har et forbruk på 0,56 liter per mil og et C02-utslipp på 149 g/km.
Hybrid-modell
En hydrid-modell kommer også. Den kombinerer en bensinmotor (2,0 TFSI) på 211 hk (155 kW) med en elektrisk motor på 54 hk (40 kW). Samlet gir de 245 hk og et dreiemoment på 480 Nm. 0-100 km/t går unna på 7,1 sekunder. I hybridmodus skal forbruket ligge på 0,69 liter per mil. På utelukkende elektrisk drift - med en marsjfart på 60 km/t - skal bilen ha en rekkevidde på tre kilometer.
Også eksteriøret på Q5 er frisket opp, og ifølge tallene fra Audi er den blitt en liten centimeter lengre og to centimeter bredere.
Singelframegrillen får den nye Audi-designen med skarpere hjørner og tydeligere vertikale linjer. Støtfangerne får også en noe skarpere og sportsligere design, og LED-kjørelyset blir formet som en linje rundt i frontlyktene, ifølge Audi.
Interiørmessig oppgraderes blant annet betjeningen av multimediasystemet. Med Audi connect ombord kan nå også Audi Q5 by på navigasjon via Google Earth og egen trådløs WLAN-sone i bilen.
Omfattende motorutvalg
De nye motorene lanseres fra sommeren og utover høsten. Når alle motoriseringer og kombinasjoner er på plass byr Audi Q5 på følgende alternativer:
Diesel |
Bensin |
Hybrid |
2.0 TDI 143 hk FWD |
2.0 TFSI 180 hk quattro |
2.0 TFSI hybrid 211 hk quattro tiptronic |
2.0 TDI 143 quattro |
2.0 TFSI 225 hk quattro |
|
2.0 TDI 177 hk quattro |
2.0 TFSI 225 hk quattro tiptronic |
|
2.0 TDI 177 hk quattro S tronic |
3.0 TFSI 272 hk quattro tiptronic |
|
3.0 TDI 245 hk quattro S tronic |
Les også:
Eierne av dette bilmerket er mest fornøyde
Sjekk nordmenns dom over egne biler
Her er bilene med minst motortrøbbel
Denne saken ble første gang publisert 27/04 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.