PRØVEKJØRT: VW POLO GTI

Wannabe GTI

VW Polo GTI vil og vil, men det skal mer enn emblemer og styling fra storebror til.

Sist oppdatert

Kanskje begynner vi å bli blaserte. Er ikke en småbil med 150 turbohester heftig?

Problemet er måten de leveres på. VW har funnet fram den gode, gamle 1,8-literen fra lageret, en motor som var å finne i nær sagt hele modellsortimentet til både VW og Audi tidlig på 2000-tallet. Den kjennetegnes først og fremst ved et kraftig dreiemoment fra under 2000 o/min, som holdes flatt gjennom hele det normale arbeidsregisteret.

En suveren arbeidshest, altså, perfekt i en bil som Passat. Men - noe som også var svøpen til Golf IV GTI - den mangler sprut og spenst til sportslige utskeielser.

Derfor blir du gjerne liggende ett gir høyere enn du egentlig hadde tenkt, du lar deg skylle av gårde på bølgen av dreiemoment. Det er effektivt, du kommer raskt fram, men ferden får også et preg av klinisk kjedsommelighet.

Forseggjorte detaljer i interiøret, som den røde sømmen på ratt, girmansjett og håndbrekk, er Polo GTIs styrke - heri ligger den største GTI-opplevelsen.

Dertil bidrar også et høyst moderat oppstrammet understell. Polo GTI er bare senket 15 mm, og det fra et utgangspunkt som ikke akkurat er lavt og fast. Resultatet er en bil som oppfører seg pent og pyntelig nok, men som ikke er inspirerende å ratte. Styringen er lett, tilbakemeldingene fra underlaget diffuse; ja, i det hele tatt virker Polo GTI ganske rund i kantene.

Balansen i bilen er også lagt i retning av det trygge og kjedelige, altså med en klar hang til å understyre. Her merkes nok også at 1,8-literen med støpejernsblokk og turbolader veier betydelig mer enn maskinene Polo vanligvis utstyres med.

Dermed står vi igjen med en bil som er stylet som Golf GTI, men som dessverre mangler det meste av dens sportsånd. Og det er synd, for VW kunne trenge et rimeligere GTI-alternativ til den etter hvert velvoksne og dyre Golfen.

Trolig er den nye 1,4-literen med dobbellading og 170 hk, kombinert med et seriøst understelloppsett, alt som skal til&

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 02/06 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også