VEIEN TIL FORMEL 1
Norge har flere gokart-talenter enn noen gang, og mange har ambisjoner om Formel 1. Men veien dit er lang, kronglete og dyr!
![]() |
Gokart |
Fra Formel Super V gikk ferden videre til Formel 3, Formel 2 og de aller beste kom til Formel 1.
I dag, derimot, er det hundrevis av klasser og mesterskap å velge mellom, og bare det å få vist seg frem for de store teamene koster millioner av kroner.
Nå nytter det ikke lenger å komme med racerbilen på tilhenger og et par kompiser som mekanikere. Allerede fra gokart må man kjøpe seg inn i profesjonelle team med heltidsansatte mekanikere, og det koster millioner...
![]() |
Formel Ford |
Alle racerførere i dag starter med gokart, og de siste årene har vi sett en utvikling hvor de som lykkes også har kjørt EM og VM i "karting". I år kjører norske Stian Sørlie EM i toppklassen Formel A, og han skal også kjøre verdensmesterskapet til høsten. Formel 1-førere som Jenson Button, Fernando Alonso, Jarno Trulli og Kimi Räikkönen har alle kommet fra EM i gokart.
Men også dette mesterskapet koster penger. Skal man henge med koster det i hvert fall en million kroner for de seks EM-rundene + VM-finalen som går på høsten.
![]() |
Formel 3 |
Formel Renault-mesterskap finnes i mange land, blant annet i Danmark, England og Frankrike. Det mest prestisjefylte er i England, og det var her Kimi Räikkönen kjørte før han kom til Formel 1. En sesong i det britiske Formel Renault mesterskapet koster over to millioner kroner.
I Tyskland er Formel BMW et billigere alternativ enn Formel Renault, mens man i Frankrike har Formel Renault Campus som et alternativ til Formel Ford.
Millionene ruller
Et naturlig steg videre er Formel 3. De mesterskapene som "gjelder" er i Storbritannia og det nye Europamesterskapet som er basert på det som tidligere kun gikk i Tyskland. Disse to mesterskapene er nå nesten likestilt når det gjelder prestisje og kampen om å bli oppdaget av Formel 1-teamene.
Men Formel 3 er forferdelig dyrt. En full sesong for et topp team koster fort fem millioner kroner
![]() |
Formel Renault V6 |
Formula Nissan er et mesterskap som startet i Spania, men som nå går flere steder i verden. Her har man en herlig blanding av unge talenter og tidligere Formel 1-kjørere som Ricardo Zonta og Enrique Bernoldi.
![]() |
Formel Nissan |
Klassen under Formel 1 er Formel 3000 - eller Formel 2 som den het tidligere og sannsynligvis vil hete igjen fra neste år. En sesong for et topp team i Formel 300 koster sju-åtte millioner kroner!
Den eneste nordmannen som har kjørr Europamesterskapet i Formel 3000 er Thomas Schie, men han hadde ikke råd til å kjøre for et av de beste teamene, og resultatene ble deretter.
Når det gjelder formelbilsracing i Europa er det bare i Formel 1 man tjener
![]() |
Formel 3000 |
EM i gokart:
1 million kroner
Formel Ford i England:
1.5 millioner kroner
Formel Renault i England:
2 millioner kroner
Formel 3 i England:
5 millioner kroner
Formel 3000:
8 millioner kroner
= 17,5 millioner kroner
Som dere forstår er det mange klasser å velge mellom, og nå har vi ikke en gang nevnt racing i USA og Japan, samt standardbil- og sportsvognsracing