Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil

Med 185 hk er Volvo V70 D5 det raskeste fornuftige motoralternativet i nye V70.

Først publisert Sist oppdatert

Volvo V70 er en av de mest populære familiebilene i Norge, og kom i ny versjon høsten 2007. V70 klarer å kombinere egenskaper som gjør at den er et alternativ til Audi A6 Avant og BMW 5-serie Touring, uten at du nødvendigvis må grave like dypt i lommeboka.

Det sprekeste dieselalternativet i nye Volvo V70 innfrir når det gjelder ytelser, komfort og plass. Men på noen områder mangler det litt for å blande seg med de beste.

Kjøreegenskaper

Som vanlig leverer Volvo trygge og forutsigbare veiegenskaper. Den nye Volvo V70 kjører mer voksent enn sin forgjenger, men mangler litt av presisjonen som de mer sportslige konkurrentene i denne klassen byr på. Spesielt i kombinasjon med den spreke 185 hk-dieselen, er dette et lite savn. Også i denne V70 reagerte vi på ulyder fra hjulopphenget på ruglete veibane.

Motor

Volvos fem-sylindrete diesel har vært lenge på markedet nå, og er vel ikke lenger noen trendsetter når det gjelder støyutvikling og gange. Den gjør likevel en fin figur i Volvo V70 D5, og kombinerer harmonisk med automatkassen. Fem sylindre gir et karakteristisk "godbrum" oppover på turtallsskalaen - enten liker du det, eller så synes du det forstyrrer.

Ytelser

Sammenliknet med den snaut 50 000 kroner billigere Volvo V70 med 163 hk, er 185 hk-versjonen 0,9 sekunder kvikkere fra 0-100 km/t. Dessuten er dreiemomentet viktigere enn effekten; 400 Nm mot 340 Nm merkes godt i mellomregisteret. Totalt sett har V70 D5 et solid fraspark, også når du har lastet opp bilen for ferieutflukt. Sett i forhold til prisen, er den blant de raskeste dieselmodellene i denne klassen.

Eksteriør

Volvo V70 D5 kjører safe designmessig. Slektskapet til forrige modell er tydelig, og enkelte i redaksjonen hevder de ser både Volvo 850- og 940 også, spesielt i hekken. Ingen tvil om at V70 er en pen bil, og at Volvo kanskje ikke prøver å revolusjonere designverdenen, men litt mer mot hadde ikke gjort noe. Hekken har klare likheter med småbilen C30, mens fronten deler design med sedanversjonen S80. V70 vil nok fortsatt forbli en typisk elegant "herregårdsvogn", noe som sikkert er meningen bak bilens utseende.

Interiør

Interiøret i Volvo V70 D5 har det samme lyse, luftige og nordiske preget som i andre V70-modeller og i Volvo S80. Materialkvaliteten er god, og linjene skaper en harmonisk og avslappende atmosfære. På plass og praktiske løsninger er Volvo V70 D5 blant de største bilene i klassen, med rikelig baksete- og bagasjeplass. Førerplassen er ryddig, men vi er ikke helt sikre på hvor godt vi liker "fjernkontrollen" for å styre navigasjonssystemet.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Komfort

Som vanlig leverer Volvo fremragende seter og sittekomfort i V70 D5. Støynivået er nå konkurransedyktig, forgjengeren slet med dekkstøy, noe som nå er historie. I stedet lytter du mer eller mindre interessert til femmer-klangen, og lurer litt på hvilken av de tre innstillingene som er best i Four-C chassissystemet (ekstrautstyr). Vi falt ned på "Advanced", men synes nok at Volvo V70 fortsatt har et stykke frem til en like helhetlig og solid kvalitetsfølelse i fjæringen som de beste tyske konkurrentene. Unødvendig å nevne, muligens - men Volvo har som ventet er helstøpt varme- og klimaanlegg.

Sikkerhet

Volvo har siden 2000 kollisjonstestet over to tusen biler i sitt sikkerhetssenter i Sverige, og er kjent som selve fasiten på sikkerhet i bil. I skrivende stund er nye Volvo V70 ikke kjørt i noe test hos EuroNCAP, men det ville forundre oss om ikke V70 gjør en utmerket figur.

Volvo V70 har både panikkbremsassistent og blindsonesystemet BLIS (ekstra). BLIS-systemet gir føreren et hint via et lys når noe befinner seg i blindsonen din. Tanken er god, men det gir i dag for mange feilmeldinger og trenger videreutvikling

Pris/utstyr

Pr. november 2007 koster en basisutstyrt Volvo V70 D5 530 000 kroner, inkludert automatgir. En bil i denne klassen trenger en fornuftig utstyrspakke, der Volvos Summum- og Momentum-versjoner er gode utgangspunkt. Skal du legge til litt snadder utover det, havner du raskt på 600 000 kroner. Fordelen er at en riktig utstyrt bil er lettere å selge brukt. Generelt sett er Volvo V70 meget populær og lett omsettelig. Kombinert forbruk er oppgitt til 0,79 l/mil, mens CO2-utslippet er 209 g/km.