Test: Volvo S40 D5 2006
Kraftig dieselversjon
Med 180 sterke dieselhester kan Volvo S40 D5 by på en kombinasjon av kraft og nøysomhet.
Volvo S40 konkurrerer med biler som Audi A4, Ford Mondeo og BMW 3-serie om kundene som gjerne vil ha en velkjørende familiebil med et snev av prestisje. I 2006 har bilen fått en kraftig fem-sylindret dieselmotor som bl.a. brukes i Volvo V70 og XC90. Dette er så langt den eneste dieselmotoren i S40/V50-serien som kan leveres i kombinasjon med automatgir.
Volvo S40 D5 gir en særegen kjøreopplevelse. Det sørger den kraftige dieselmotoren for. Rask akselerasjon og sportslige veiegenskaper er det mest positive ved bilen. Snaue plassforhold og en forholdsvis høy pris (fra 456 000 kroner) demper mye av begeistringen.
Plass: Snaut til familiebruk
Volvo S40 er ingen stor bil og bygger på samme grunnplattform som Ford Focus. I forsetene er det god plass selv for lange personer, men allerede med personer på rundt 180 cm i førersetet, blir benplassen snau for voksne passasjerer i baksetet.
Heller ikke bagasjerommet er noe for familier med stort plassbehov. 404 liter rommer det. Bakseteryggene kan felles ned 60/40 og passasjersetet foran kan felles ned for transport av lange gjenstander.
Veiegenskaper: I sitt ess
Volvo S40 begraver en gang for alle myten om trauste Volvo-egenskaper. Bilen er snerten og lettkjørt i vanlig bruk. Selv ved aktiv landeveiskjøring oppleves den som sportslig og helt på høyden med tyske prestisjebiler.
Kjøresikkerheten er høy, med trygg oppførsel i unnamanøver og velfungerende stabilitetskontroll. Forhjulsdrift og antispinn sørger for god fremkommelighet. Gode bremser og presis styring gjør opplevelsen fullkommen.
Motor: Harmonisk kraftplugg
Volvo S40 D5 har en meget harmonisk motor. Den relativt kompakte og lette S40 får solide ytelser med en så kraftig motor. Ikke bare ytelsen på 180 hk bidrar til det, hele 350 Nm dreiemoment er vel så viktig når D5-modellen suser uanstrengt av gårde.
Fem-trinns automatgir er standard og øker betjeningskomforten vesentlig. Det passer utmerket til motoren og sjalter riktig. Du kan også styre girkassen manuelt.
Kvalitet: Lover godt
Volvo er et av de merkene som gjør det absolutt best i kundetilfredshet i Autoindeks-undersøkelsen. Volvo-eierne er mye bedre fornøyd med forhandlerne i 2006-undersøkelsen enn tidligere år.
Volvo S40 er litt for ny til å si noe bastant om driftssikkerhet. Imidlertid har nyere Volvomodeller et relativt bra rykte på seg og Volvo S40 henter mange erfaringer og tekniske komponenter fra sine konsernkolleger. Kvalitetsmessig holder Volvo S40 en god standard for klassen.
Miljø: Nøysomt kraftverk
På tross av nesten sportsbilaktige ytelser, skilter Volvo S40 D5 med moderat forbruk og utslipp. Ved blandet kjøring (EU-mix) bruker den 0,7 l/mil. CO2-utslippet er 184 g/km, moderat i forhold til ytelsene. Bilen tilfredsstiller kravene til Euro 4-normen.
Komfort: Sportslighet har sin pris
Som vanlig hos Volvo, sitter du veldig godt. Setene er slanke, men gir tilstrekkelig støtte og har gode reguleringsmuligheter. Førermiljøet er logisk og velutformet, mens det automatiske klimaanlegget gjør en effektiv jobb.
Volvo S40 D5 har en stillegående motor og støydempingen for øvrig er god og holder en bra standard i forhold til konkurrentene. Understellet er ganske stivt i standardmodellen og det senkede sportschassiset vår bil var utstyrt med, går merkbart utover fjæringskomforten.
Sikkerhet: Tradisjonen tro
Volvo S40 er testet i EuroNCAP med godt resultat. Bilen fikk fem stjerner for passasjersikkerhet, fire stjerner for barnesikring og to stjerner for fotgjengersikkerhet.
Bilen har en solid passasjercelle som ble lite deformert i testen. Sidekollisjonsbeskyttelsen fungerer også meget godt. Barn er godt sikret, men det ble registrert noe høye verdier for brystbelasting for eldre barn og nakkebelasting for små barn ved frontkollisjon.
Økonomi: Kostbar moro
En vesentlig del av biløkonomien utgjøres av kapitalbinding og verditap. Med en pris som starter på snaut 460 000 kroner for rimeligste versjon, sier det seg selv at Volvo S40 blir relativt lite bil for relativt mye penger. Det er ca. 100 000 kroner mer enn versjonen med to-liters dieselmotor, som fornuftsmessig er et langt bedre valg.
Volvo S40 kommer i tre utstyrsversjoner; Kinetic, Momentum og Summum. Disse kan også kombineres med ulike typer ekstrautstyr og individuelle tilpasninger, noe som stiller Volvo i samme klasse som tyske prestisjeprodusenter på dette området.
Erfaringsmessig skal Volvo S40 holde seg bra i verdi, men en dyr spesialutgave som D5 kan falle noe mer enn standardversjonene.