Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen

Land Cruiser V8 er større og har mer utstyr, samt en momentsterk kraftpakke under panseret.

Først publisert Sist oppdatert

Den er langt ifra miljøpolitisk korrekt, altfor stor for bykjøring og den drikker som en alkoholiker innelåst på polet. Likevel vekker den en helt spesiell følelse hos dem som sitter bak rattet. Hvorfor det? Fordi denne bilen har visse egenskaper som går utenpå det aller meste annet som kan kjøpes med garanti over disk - selv om du må utenfor allfarvei for å finne det.

Toyota Land Cruiser V8 har få direkte konkurrenter. De fleste konkurrerer nok heller mot lillebror, nemlig basismodellen av Land Cruiser.

Kjøreegenskaper

Land Cruiser V8 er ikke skapt for å sluke mil etter mil på dårlige norske asfaltveier med telehiv, men den er faktisk overraskende komfortabel i forhold til tidligere erfaringer med "klatre-firehjulstrekkere". Men 2,6 tonn bil med til dels smånummen styring og et understell bygd for terrengløyper, er ikke å foretrekke når hårnalsvinger skal forseres fort. Dessuten blir vekten særdeles merkbar når man skal bremse. Veigrepet er på en annen side bra, og bilens elektroniske hjelpemidler reagerer kjapt og klokt hvis det skulle bli nødvendig. Ute i terrenget eller på elendig, dypt snøføre er den imidlertid som benchmark å regne. Lavgir er selvfølgelig på plass.

Motor

Den enorme bilen har et stort hjerte også, i form av en 4,5-liters dieselåtter på 286 hester og 650 Nm. Motoren byr på et seigt og bamsesterkt drag, og maks dreiemoment er tilgjengelig helt nede fra 1600 omdreininger per minutt. Den føles ikke spesielt sprek eller eksplosiv, uten at det er vesentlig i en bil som dette. Girkassen, en sekstrinns automat, gjør en god og behagelig jobb, og gir inntrykk av å takle dreiemomentet uten trøbbel.

Ytelser

Selv om man sjelden får inntrykk av å kjøre noe rask bil, blir man nok litt lurt av den jevne leveransen av dreiemoment. Faktisk passerer Land Cruiseren 100 km/t etter bare 8,2 sekunder, og den fortsetter gjerne helt til 210 km/t hvis den får tillatelse til det. Det er imponerende tall i en bil med den matchvekten!

Eksteriør

Pen er den nødvendigvis ikke, men det er likevel noe gromt med Land Cruiserens vesen. Den er enorm, har en massiv og maskulin form som oser muskler, og inngir derfor respekt i trafikkbildet.

Interiør

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Innvendig ser Land Cruiseren omtrent ut som en Lexus-modell; den virker mer påkostet enn en standard Toyota - noe som vel bare skulle mangle til den prisen - og kvalitetsinntrykket man får er meget bra. Skinnsetene byr på god sittekomfort selv på lange turer, men sidestøtten kunne vært hakket bedre, både med tanke på normal kjøring på veien og under tøffe skogsetapper. Som bilens utvendige mål sladrer om, er bilen blant det mest rommelige vi har kjørt, og den har selvsagt sitteplasser for sju personer.

Komfort

Terrengbil-genene er ikke like fremtredende som tidligere, og Land Cruiseren er mer komfortabel enn noen gang. Faktisk er fjæringen overraskende lite stump, men den lange akselavstanden gjør at man liksom føler humpene i veien to ganger. Setene støtter godt opp under lårene, men kunne kanskje hatt litt bedre sidestøtte. Klimaanlegget fungerer utmerket, og det finnes en egen knapp for hurtigoppvarming av kupeen.

Sikkerhet

I skrivende stund har Toyota Land Cruiser V8 ikke vært kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP. Men bilen holder et godt nivå både med hensyn til aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, og den gedigne størrelsen er neppe en ulempe hvis uhellet skulle være ute.

Pris/utstyr

Med en prislapp på 1 329 400 kroner er Toyota Land Cruiser forebeholdt de aller færreste. Billigere blir det heller ikke når den drikker vesentlig mer diesel per mil enn det som er oppgitt (1,02 l). Det positive er at få andre biler har like god annenhåndsverdi som en Land Cruiser, eller som en Toyota generelt. Utstyrsmessig er bilen ganske komplett, med mindre du er typen som trenger enorme ballonghjul, kufanger og vinsj.