Test: Skoda Fabia 1,4 TDI 2006

Sparebluss

I kombinasjon med 1,4 TDI er Skoda Fabia en av de rimeligste bilmodellene med plass til en barnefamilie i.

Først publisert Sist oppdatert

Skoda Fabia kom på markedet i 1999 som kombi og i 2000 som stasjonsvogn. Den bygger på samme teknikk som VW Polo, og går inn som en mellomting av en stor småbil og en liten mellomklassebil.

Typiske konkurrenter er Citroën C3, Toyota Yaris og Opel Corsa, men Skoda er relativt alene om å tilby en stasjonsvogn i denne pris- og størrelsesklassen. Rimeligste stasjonsvogn koster fra under 160 000 kroner, med diesel fra drøyt 190 000 kroner.

Skoda Fabia gir deg mye plass. Dessuten er det gode utsikter til et økonomisk bilhold, ikke minst på grunn av en sparsom dieselmotor. Komfort og veiegenskaper kunne vært bedre, men bilen duger så lenge ikke kravene blir for entusiastpreget.

Plass: Mye for lite

Som nevnt innledningsvis, er dette styrken til Skoda Fabia stasjonsvogn. I forhold til lengden på drøyt 4,2 meter, får du plass til mye i det 426 liter store bagasjerommet. Med nedfelt bakseterygg rommer det 1225 liter.

I baksetet er det god plass til store barn. Selv voksne av normal lengde, kan sitte greit på langtur.

Veiegenskaper: Stødig

Er du på jakt etter sportslige egenskaper er en Skoda Fabia stasjonsvogn feil adresse. Bilen kjører ryddig, med en lett tendens til understyring, som blir kraftigere hvis du presser på i svingene.

Om ikke annet er karakteren trygg og tillitvekkende, ikke minst fordi ESP er standardutstyr - det er ikke alltid vanlig i denne klassen. Styring og kjørefølelse er litt vagere enn de nyeste konkurrentene, men holder til normal bruk.

Motor: Nøysomhet med bismak

Skoda Fabia 1,4 TDI har en tre-sylindret turbodiesel. Den finnes i to versjoner, med 70 eller 80 hk, vi kjørte sistnevnte. Dreiemomentet i 80 hk-versjonen er på 195 Nm ved 2200 o/m.

Med denne motoren er bilen meget nøysom på drivstoffet og har akseptable ytelser, med 0-100 km/t på 14,4 sekunder og toppfart på 170 km/t. Det gir brukbare forbikjøringsressurser, men fremfor alt kjennes motoren sterk og holder farten godt oppe med last og i motbakker.

Premien du betaler er et ganske kort effektregister og en gange som gjør at du virkelig merker at noen gjør jobben under panseret.

Kvalitet: Et godt gjennomsnitt

Skoda Fabia har opparbeidet seg et godt rykte når det gjelder feil og mangler. Bilen regnes som kvalitetsmessig og teknisk robust, og med såpass mange produksjonsår på baken, burde barnesykdommer være en saga blott.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Skoda kunne imidlertid gjort mer for å formidle dette ved å bruke litt mer kvalitetsmessige materialer innvendig. Dette gjelder spesielt dashbordet.

Miljø: Sparer på dråpene

Skoda Fabia 1,4 TDI nøyer seg med et forbruk i EU-mix på 0,45 l/mil. Selv ved bykjøring er normforbruket kun 0,56 l/mil. På blandet kjøring brukte vi rett i underkant av 0,5 l/mil, så på dette området imponerer bilen.

CO2-utslippet oppgis til beskjedne 122 g/km, og bilen tilfredsstiller Euro 3-normen for utslipp.

Komfort: Alderen merkes

Skoda Fabia har vært på markedet i over seks år, og selv om den har holdt seg godt, merkes det at enkelte elementer ikke holder nyeste standard. Interiøret er ryddig, men meget nøysomt. Setene gir ikke optimal sittekomfort, noe som merkes på langtur.

Heller ikke støydempingen er av beste sort for bilklassen. Vei- og vindstøy blir et jevnt, men merkbart sus. Den tre-sylindrete dieselmotoren vibrerer og bråker mer enn godt er. Fjæringen er relativt mykt satt opp og gir en rimelig grad av komfort.

Sikkerhet: Gode resultater i 2000

Siden Skoda Fabia har vært på markedet lenge, ble den testet i EuroNCAP allerede i 2000. Da fikk den bra resultater, med fire av fem stjerner for kollisjonssikkerhet.

Siden testen ble gjennomført, har standarden for klassen utviklet seg, og Fabia har fått mer sikkerhetsutstyr. Den leveres bl.a. med sidekollisjonsputer foran som standard.

Økonomi: Mye bil for pengene

Skoda Fabia 1,4 TDI stasjonsvogn koster 208 600 i den Elegance-versjonen vi kjørte. Det gir en relativt rimelig inngangsbillett til en overraskende stor og allsidig bil.

I tillegg er driftsutgiftene beskjedne, særlig med tanke på drivstofforbruket. Prismessig har Skoda opplevd et løft når det gjelder 2. håndsverdi og en Fabia vil ventelig holde seg relativt godt i pris.