Test: Renault Clio 1,2 2006
Komfortabel og rimelig
Renault Clio har vokst seg større. Er den også blitt bedre?
Renault Clio er en stor småbil, som i første rekke konkurrerer med storselgere som VW Polo og Toyota Yaris. Den kom på markedet i 2005. I tillegg de etablerte konkurrenter, må den bryne seg mot Opel Corsa, en viktig nykommer som byr på mange av de samme gode egenskapene som Renault Clio.
Renault Clio er en rommelig, komfortabel og sikker bil. Den kan fungere som liten familiebil og fortjener ikke lenger betegnelsen "småbil". Fortsatt henger en svak kvalitetshistorie og en usikker bruktbilpris igjen som viktige ankepunkter.
Plass
I likhet med en del av de andre nyere småbilene, har Renault Clio vokst mye. Faktisk så merkbart at den for få år siden ville vært klassifisert som en liten mellomklassebil.
For kundene betyr det at plassen i baksetet duger til barn opp til 10-12 års alder, og at voksne kan sitte greit også på lengre turer. Bagasjeplassen på 288 liter er det som begrenser bruksområdet mest, men til daglig bruk duger det. Verre er det hvis bilen skal ferielastes.
Veiegenskaper
Det er lite å utsette på hvordan Renault Clio kjører, kanskje med et lite unntak for den elektrisk variable servostyringen, som kjennes en smule vag. Ellers oppfører Renault Clio seg som en bil i denne klassen skal; ukomplisert og lettkjørt ved normal kjøring, trygt og forutsigbart når det går fort, eller man kommer ut for en uventet situasjon.
Motor
Renault Clio leveres med fire motorer; 1,2 (75 hk), 1,4 (100 hk) og 1,6 (110 hk) bensin og 1,5 (70 hk) diesel. Vi kjørte bilen med 1,2 bensin og 1,5 diesel. Begge motorene gjør en bra jobb, men på forskjellig måte.
Den minste bensinmotoren gjør en helt fin innsats i Renault Clio, med tilstrekkelige ytelser og relativt pen gange. Det store trykket som dieselmotoren leverer på lave turtall har du imidlertid ikke. Den lave effekten i dieselen gjør at det ikke blir mye ekstra krefter å hente hvis du drar den lenger opp i turtallsregisteret.
Kvalitet
Renault har jobbet mye med å forbedre kvalitetsinntrykket på biler og forhandlerapparat. Det hersker en viss usikkerhet hva som skjer når Renault overtar distribusjonen fra Volvo. Ser man på Clio som modell, har forgjengeren et litt frynset rykte. Kvalitetsinntrykket på den nye modellen virker vesentlig bedre enn på forgjengeren.
Miljø
Med de to motorene vi har kjørt, er Renault Clio en forbruks- og CO2-vennlig bil. Dieselmotoren har et CO2-utslipp på 123 g/km, mens 1,2 bensin har 139 g/km. Forbruksmessig ligger de også behagelig lavt, med et snittforbruk etter EU-normen på henholdsvis 0,46 l/mil for diesel og 0,59 l/mil for bensin.
Komfort
Renault Clio er en av de beste bilene i denne prisklassen på komfortområdet. Det er fortsatt en fin fransk særegenhet at man tilbyr så god fjæringskomfort og et så behagelig støybilde i en bil av denne størrelsen.
I tillegg har Renault hevet standarden betydelig når det gjelder sittekomfort, betjening samt utforming av førerplassen. At hardplasten dominerer interiøret, er noe bilen deler med de fleste konkurrentene.
Sikkerhet
Renault har satset på sikkerhet, og Clio gjør en god figur i EuroNCAP-testen. Den oppnår fem stjerner for beskyttelse av voksne, og får toppscore i sidekollisjonstesten. Den gjør det bra også i frontkollisjon, men får litt kritikk for knekontakt med dashbord og ratt. Renault Clio får en av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse og fire av fem stjerner for beskyttelse av barn.
Økonomi
Renault Clio har en konkurransedyktig pris- og utstyrsliste, sammenliknet med sine naturlige konkurrenter. Bilholdskostnadene bør ligge på nivå med klassen for øvrig. Imidlertid har Renault Clio tradisjonelt hatt en noe svakere utvikling i 2. håndsverdi enn for eksempel VW Polo og Toyota Yaris.