Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur

Peugeot 207 SW er blitt en fetere stasjonsvogn siden modellen het 206. Slikt blir det bagasjeplass av.

Sist oppdatert

Er du typen som bare må ha muligheten til å kaste ting og tang inn i et typisk stasjonsvognrom, men ikke trenger mellomklasse- eller storbil? Da har du ikke mange stasjonsvognalternativer. Peugeot 207 SW er etter vår mening et av de beste i et marked som ellers består av biler som Skoda Fabia og Renault Clio.

Peugeot tenker ikke bare på plasshensyn når de skal lage en liten stasjonsvogn. 207 SW overbeviser med et friskt, om enn diskutabelt, utseende. Når kvalitetsopplevelsen er god, og prisen dessuten oppleves som riktig, nærmer det seg en god karakter i vår test.

Kjøreegenskaper

207 SW er åpenbart ment å være en komfortabel småbil, men siden opphenget ikke er blant de mest avanserte, synker den også tidvis sammen over brå og store ujevnheter. På normal vei flyter det utmerket. Styrefølelsen er en tanke nummen, noe som selvsagt også skyldes at det er myke og piggfrie vinterdekk på felgene. Når det går litt tøft for seg i sving, kommer det forutsigbare tilbakemeldinger fra understellene, og ESP-inngripenen er slik den bør være: Trygg. Dermed er det heller ikke mye sportslighet å snakke om.

Motor

207 SW har 1,6-litersdieselen fra PSA som vi tidligere har delt ut mange roser til. Denne motoren finnes blant annet også i Mini Cooper D og Volvos mindre modeller, og kommer straks i Ford Focus. Motoren benytter seg av common rail-innsprøytning, og har en behagelig gange og kraftutvikling. En viss turtallsvilje kan spores, men det lønner seg uansett å holde motoren i turtallsleiet mellom 1700 og 3000 omdreininger.

Ytelser

1,6-literen er både støysvak og fleksibel i 207, hvor den yter 109 hestekrefter ved 4000 omdreininger og har momentmaks på 240 Nm ved 1750. Girkassa med fem trinn står godt til kraftkilden og får det beste ut av momentet. Den er fortsatt løsere i overføringen enn vi liker, men det er uansett problemfritt å kjøre spenstig med denne motoren.

Eksteriør

Peugeoten skiller seg designmessig ut i positiv retning. En konkurrent som Skoda Fabia ser nærmest gammeldags ut i forhold. 207 SW byr på spenstige småbillinjer, til tross for at 207-hekken også er bred.

Interiør

207-testbilen vår hadde ekstra gode seter foran. De lopper deg for noen flere tusenlapper, men det er de verdt. Dashbord og midtkonsoll har et tiltalende ytre, i tillegg til å være oversiktlig. Praktiske fortrinn avsløres når baksetet legges ned for å få maks bagasjerom. Med et enkelt håndgrep legges 40/60-setet ned, med et flatt lastegulv som umiddelbart resultat. Den innvendige plassen er dessuten godkjent, med grei takhøyde også bak.

Komfort

207 SW er godt støydempet, og byr derfor på lite plagsom støy i kupeen. Våre testmålinger avslørte at Peugeoten var klart bedre enn en konkurrent som Skoda Fabia 1,9 TDI under kjøring, men noe mer støyende på tomgang. Fjæringsoppsettet er av den komfortable typen som ikke innbyr særlig til sportslig kjøring. Og med de påkostede setene, er sittekomforten slik den bør være.

Sikkerhet

207 i kombiversjon fikk fem stjerner for førerbeskyttelse i EuroNCAPs kollisjonstest tidligere i år. Henholdsvis fire og tre stjerner for barne- og fotgjengerbeskyttelse er godkjent. Vi tar det for gitt at stasjonsvognutgaven ikke vil gjøre det noe dårligere. Seks kollisjonsputer, automatisk setebeltestramming og ISOFIX-fester for barneseter er standard. ESP fåes ikke på første utstyrsnivå, Urban, det er for svakt. Vår testbil, fra det øverste nivået Premium, hadde selvsagt dette utstyret.

Pris/utstyr

Med det høyeste utstyrsnivået - Premium - er 207 SW en velutstyrt bil til en ikke altfor avskrekkende pris: 245 500 kroner. Da er også den fine dieselmotoren på plass. Lavt dieselforbruk gjør at bilen også er grei å forholde seg til i hverdagen. Bruktverdien er vi mer usikre på, men om du skulle vurdere å kjøpe franskmannen, vil det utvilsomt lønne seg å satse noen kroner på utstyr - og 1,6 Hdi-motoren.

Denne saken ble første gang publisert 22/01 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også