Test: Opel Zafira 1,8 F 2007
F for familie
Opel Zafira er kjent som familiebil med stor F. Litt kjedelig, men akk så fornuftig.
Opel Zafira kom i ny versjon på Genève-utstillingen i 2005, etter at man hadde hatt stor suksess med første generasjon. De familievennlige MPV-modellene med mulighet for syv seter er blitt populære i Norge. Det er først og fremst VW Touran, Toyota Corolla Verso og Renault Grand Scenic som slåss med Zafira om kundenes gunst.
Opel Zafira har mange gode egenskaper, der fleksibilitet kombinert med stor plass, er de beste. I tillegg har den en fin og sprek motor.
Kjøreegenskaper
Opel Zafira er ikke akkurat det du forbinder med en kjøremaskin. Sett i forhold både til konkurrenter i MPV-kategorien og stasjonsvogner i samme klasse, gjør bilen likevel et godt inntrykk. Du kan kjøre ganske friskt før du merker tendenser til understyring, og bilen føles ikke veldig topptung som følge av ekstra høyde. På vinterføre trer ESP-systemet tidlig inn og hindrer vanskelige situasjoner.
Motor
Opel Zafira 1,8 har en relativt nyutviklet bensinmotor som yter 140 hk. Den beviser at du slett ikke behøver å ha diesel i en slik biltype for å bli fornøyd. Motoren trekker godt fra under 2000 o/m og er villig hele veien mot turtallsgrensen. Kjapp gassrespons og en fem-trinns girkasse med utvekslinger som kler motoren, gir et meget positivt helhetsinntrykk.
Ytelser
Opel Zafira føles tilstrekkelig rask med 1,8-liters bensinmotor. Girutvekslingen er relativt kort, slik at 5. gir kan brukes mye også på svingete landevei. Dermed er akselerasjonen i 4. og 5. gir god under norske kjøreforhold, og utvekslingen i 3. gir ideelt tilpasset forbikjøring i 70- og 80-soner.
Eksteriør
Opel Zafira vekker verken stor begeistring eller misnøye. Bilen glir greit inn overalt og ser moderne ut. Den litt uinspirerte designen passer sikkert bra for det meste av kundekretsen, men får ikke mer enn midt-på-treet score av oss.
Interiør
Opel Zafira var først ute med den geniale ekstra 3. seterad som blir borte i gulvet. Den løsningen er man ikke lenger alene om, men det gjør ikke Opel Zafira dårligere eller mindre praktisk av den grunn. Den har veldig god bagasjeplass som fem-seter, og muligheten for syv sitteplasser gjør Zafira til en yndet bil for barnefamilien. Førerplassen er blitt ganske personbilaktig og betjeningen er logisk.
Komfort
Det er fortsatt et stykke igjen til Opel Zafira kan matche stasjonsvogner og de aller beste konkurrentene. På støy har man vært ganske flinke, men den korte girutvekslingen gjør at motoren alltid er med. Fjæringen er typisk tysk og på den faste siden, mens sittestillingen er blitt mindre bussaktig enn før. Men fortsatt er det ikke helt personbilkomfort på førerplass.
Sikkerhet
Opel Zafira ble testet i EuroNCAP i 2005, med svært godt resultat. Den fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne. Sidekollisjonsbeskyttelsen fungerte meget bra både foran og bak, mens førerens knær kom i kontakt med rattstammen under frontkollisjon og ga litt trekk i karakteren. Opel Zafira fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.
Pris/utstyr
Opel Zafira har priser som ligger omtrent på tilsvarende nivå som de viktigste konkurrentene. Den første Opel Zafira har holdt seg relativt bra i pris og er populær som brukt, noe man kan gå ut fra også vil gjelde etterfølgeren. Utstyrsnivået og -pakkene virker fornuftig sammensatt, og prisnivået på det aller meste av ekstrautstyr virker ikke avskrekkende.
Denne saken ble første gang publisert 14/02 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.