Test: Mini Cooper S Clubman

Rotteraceren

Mini Clubman i Cooper S-versjon er sportslig på en helt egen måte.

Først publisert Sist oppdatert

Hvis du skal være uten konkurrenter, må du definere en nisje som er så smal at bare du passer i den. Nesten slik virker det som tankegangen bak Mini Cooper S Clubman er. For til under 325 000 kroner, finner du ingen stasjonsvogn som er så rask, så trang og så imagemessig særegen. Det nærmeste du finner av konkurrenter er biler som BMW 1-Serie, Volvo C30, samt fort-fort-versjoner av normale biler, som f. eks VW Golf GT og Peugeot 207 RC.

Det skal litt til å henge med i rotteracet blant de små og sportslige. Med Clubman i Cooper S-versjon gjør Mini det på sin helt egen måte.

Ikke kom drassende med fornuftige argumenter for å kjøpe en Mini Cooper S Clubman, er du snill. Men har du lyst på noe som går fælt og tilfredsstiller ekshibisjonisten i deg, vær så god - du har vår tillatelse.

Kjøreegenskaper

Mini-egenskapene er godt beholdt i Clubman-modellen. Vi kjørte bilen på vinterføre med myke piggfridekk, en kombinasjon som ikke kler 175 hk på forhjulene og 1205 kg egenvekt spesielt godt. Gasspedalen må behandles som et råttent egg, ellers stikker fronten av på egen hånd. Også på flatmark er sporings- og traksjonsproblemer merkbare, hvis du forsøker å utnytte kreftene fullt ut. Bilen kjennes likevel livlig og inspirerende å kjøre, men de fleste Clubman S-sjåfører vil nok lengte etter sommerdekk og varm asfalt.

Motor

Den lille turbomotoren går til oppgaven med en bestemt og iherdig mine. Det er ingen merkbar turboforsinkelse, og du har et kraftig, jevnt drag fra bunn til topp. Motoren er lettkjørt, men mangler litt av den turtallsiveren som preger de aller beste sportsmotorene. Sekstrinnskassen er presis og det finnes alltid et gir som passer.

Ytelser

I denne prisklassen finnes det ikke så mye som matcher Mini Cooper S Clubman, BMW 120i og Peugeot 206 RC er de mest åpenbare lyskryss-utfordrerne. Den jevne ytelseskarakteren er en styrke, siden du har bra med pulver i mellomregisteret og ikke er avhengig av å finne et bestemt turtall for effektiv akselerasjon. Det er duket for noen lystige øyeblikk hvis du gir jernet i 2. og 3. gir&

Eksteriør

Det er enten eller med Mini Cooper S Clubman. Vi hører til på "eller-siden", men vi kan også skjønne dem som synes det blir vel mye retrodesign og nostalgiske effekter.

Interiør

Plass er det fortsatt ikke så mye av i Mini, enten det er Clubman eller ikke. Inn-/utstigning er lettere enn i standard Mini, men den lille bakdøren som krever koordinert operasjon med den store fordøren, gjør det hele til en heller besynderlig affære. Vel på plass i baksetebunkeren er det mulig for voksne å sitte på kortere turer. Når du åpner den vertikaldelte bakdøren, er det vanskelig å ikke trekke litt på smilebåndet; stasjonsvogn-konseptet får et helt nytt og trangere innhold. Førerplass og instrumentering er stort sett identisk med andre Mini-modeller; uryddig, men sjarmerende.

Komfort

Komfort bør ikke være en høyt prioritert egenskap når bilen heter Mini Cooper S Clubman. Til det blir fjæringen for stiv og støynivået for drøyt, sammenlignet med andre biler i samme prisklasse. Kroppen blir heller ikke helt enig med setene og sittestillingen i Mini; man sitter litt rett i ryggen, mens utformingen av setene er ikke veldig GT-inspirert.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Sikkerhet

Mini ble testet i EuroNCAP i 2007 og klarte seg bra. Den får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Sikkerhetsutstyret er bra, men bilen har ikke kneairbag for føreren. I testresultatet kommenteres det at dashbordstrukturen utgjør en risiko for skade på knær og lår hos fører og forsetepassasjer.

Pris/utstyr

Ingen skal beskylde Mini for å fri til "mye plass for pengene"-lobbyistene. Men skal du ha mye krefter eller kjøreglede pr. krone, ser regnestykket straks bedre ut. En startpris på 325 000 (januar 2008) er likevel drøyt, og 25 000 kroner mer enn den vanlige versjonen. Det går også fort 25 000-30 000 kroner i utstyr før du har handlet ferdig. Om den særegne Clubman blir populær på bruktmarkedet gjenstår å se, men det er et pluss at teknologien klarer å levere ytelse og drivstofføkonomi: CO2-utslipp på 150 g/km og et blandet normforbruk på 0,63 l/mil er hyggelig for miljø og lommebok.