Test: Mercedes S 350
Hotell i S-klasse
Finessefylte S-klasse må være noe av det mest komfortable du kan ta deg fram med her oppe i steinrøysa.
S-klassen ser bedre ut en noen gang i sin 26-årige historie. Det noen kaller en gubbebil, er en vakker én sådann, med mengder av ny teknologi på innsiden. Stort mer komfortabelt enn i nye S-klasse går det neppe an å ferdes. Bilen har god plass og masse utstyr montert.
Vi vil kalle den veldig typisk Mercedes. Mens den leverer varene på komfortsiden, kan den ikke henge med de tyske konkurrentene Audi og BMW når det kommer til kjøreglede.
Kjøreegenskaper
Nye Mercedes S-klasse er 12 prosent stivere enn forgjengeren, uten at komforten får lide av den grunn. Likevel er den nærmest blottet for alt som heter sportslighet, og styringen kjennes mer følelsesløs enn på for eksempel en BMW.
Både bremser og elektronikk sørger for trygge og solide egenskaper, kanskje litt for trygge i noens øyne. Men at den 1 880 kilo tunge bilen har fått en kraftig forbedring enn forrige modell er sikkert.
Motor
I skrivende stund er Mercedes S-klasse tilgjengelig med fire motorer, hvorav alle sørger for å gi bilen svært gode ytelser sett i forhold til sin vekt på rundt to tonn.
Det vil også skje utskiftninger på motorfronten i S-klasse. Blant annet vil den velkjente rekkesekseren 320 CDI byttes ut med en ny V6-diesel på 235 hester. Denne får 540 Nm i dreiemoment, 40 opp i forhold til forgjengeren.
Ytelser
Som sagt vil du få svært gode ytelser uavhengig av hvilken motor du velger. Bensinmodellene vil gi de beste akselrasjonstallene, men de gjør ingen skam på dieselversjonen. Sistnevnte, som veier 1 955 kilo, gjør unna null til hundre på 7,5 sekunder. Toppfarten er på vanlig tysk vis elektronisk sperret ved 250 km/t.
Eksteriør
Aldri i løpet av sin 26-årige historie har S-klassen sett like bra ut som den gjør nå. Den har stil, den er luksuriøs og den ser moderne ut. Ingen kan vel protestere på at bakenden på S-klassen ligner en smule på Mayback, konsernets toppmodell. Skarpere linjer enn forgjengeren sørger at nye S-klasse ser sintere ut enn før, i tråd med resten av konsernets modellspekter.
Interiør
Mercedes S-klasse fremstår som et komfort-vidunder, og er vel stort sett blant det mest behagelige du kan ta deg fram med her til lands. De aktive multikontursetene er et kapittel for seg selv. Det høres bra ut, og det er det også. Teknikken sørger for variabel sidestøtte avhengig av hvor krappe svingene blir. I tillegg får du deilig ryggmassasje og ventilasjon av hekken.
Komfort
Mercedes-Benz har målt pulsen til en S-klasse-fører over en strekning på 500 kilometer, og sammenlignet tallene med en "konkurrerende modell" - les: BMW 7-serie eller Audi A8. Forsøket viste at S-klasse-sjåførens hjerteslo fem ganger mindre i minuttet i snitt, og at han derfor hadde det seks prosent mer komfortabelt. Vi tar det hele med halvannen klype salt. Uansett er S-klassen vannvittig komfortabel og behagelig å ha med å gjøre.
Sikkerhet
For 25 år siden var S-klasse først ute med både airbag og ABS-bremser som sikkerhetsutstyr. Også i dag er Mercedes S-klasse langt fremme på sikkerhet, faktisk ledende, med aktiv ulykkesforebygging og fotgjengerbeskyttelse som hovedsatsingsområder.
Pris/utstyr
Vi ble litt skuffet over nyvinningene i vårt testeksemplar (S 350), dette fordi det ikke var så mange av de. Bilen var vel nærmest det man kan kalle en basismodell. Denne har en grunnpris på 1 179 900 kroner, mens S 500 og S600 L koster henholdsvis 1 607 100 og 2 250 100 kroner. Ønsker du diesel, kan denne bli din fra 1 077 700 kroner.
Denne saken ble første gang publisert 29/01 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.