Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng

Mercedes C-klasse har lenge vært komfortmester, nå forsøker den seg på nye områder, med vekslende hell.

Sist oppdatert

3. generasjon Mercedes C-klasse er på plass, og har som vanlig BMW 3-serie og Audi A4 i siktet. Den første C-klasse kom i 1993, mens den utgående versjonen debuterte i 2000. Tradisjonelt har C-klasse kjørt frem typiske Mercedes-egenskaper som soliditet, komfort og kvalitet. I den nye modellen frir man i tillegg til mer ungdommelige egenskaper, og legger bl.a. opp til mer sportslig kjørefølelse enn tidligere.

Mercedes C220 CDI er en vellykket utfordrer til BMW 3-serie, med mer vekt på dynamiske egenskaper enn det som har vært vanlig fra denne kanten. På veien dit glipper det litt på noen klassiske Mercedes-egenskaper. Og som vanlig koster det å se stjernen i grillen.

Kjøreegenskaper:

I den nye Mercedes C-klasse ønsker man å tilby mer engasjerende veiegenskaper enn i tidligere modeller. BMW 3-serie setter en høy standard i klassen, og selv om Mercedes nærmer seg kraftig i forhold til gamle C-klasse, mangler det fortsatt noe på å tukte BMW.

Avantgarde-versjonen vi kjørte, skal være den sportsligste av modellene. Den kjører stødig, føles presis og lettmanøvrert, men mangler litt av den finessen som kjennetegner BMW 3-serie. Veigrepet er meget bra, og tillater høy svinghastighet. Ved noen anledninger "stepper" hekken litt sideveis, og på vått/glatt underlag skal det ikke så mye til før en ellers tilbakeholden ESP/anti-spinn griper inn.

Motor:

Mercedes C220 CDI bruker den sterkeste versjonen av Mercedes' fire-sylindrete 2,15-liters diesel med 170 hk og 400 Nm. I høst kommer også C200 CDI med en 136 hk-versjon av samme motor.

Som vanlig behersker Mercedes dieselteknologien godt, motoren går pent og harmonisk. Den drar kraftig i vei fra lave turtall, og passer fint til den fem-trinns automatkassen som satt i vår testbil. I en bil med egenskaper som C-klasse, er diesel og automat en behagelig kombinasjon.

Ytelser:

Du har rikelig med krefter til disposisjon: Det kraftige dreiemomentet gjør umiddelbart vei i vellinga når du trykker på gassen Og med 170 hk på topp, skal du godt utenfor Norges grenser før effektmangel blir et tema. Særlig i de typiske forbikjøringsområdene under norske kjøreforhold, oppleves Mercedes C220 CDI som rask og effektiv. Girkassen sjalter riktig, girer ikke ned før det er nødvendig og bruker dermed dreiemomentet godt.

Eksteriør:

Mercedes tilbyr C-klasse i litt ulike designnyanser. Det er først og fremst fronten og noen eksteriørdetaljer som skiller mellom de forskjellige utstyrsvariantene. Avantgarde-modellen har den friskeste fremtoningen, med stor stjerne i grillen, mens Elegance er mer tradisjonell Mercedes, og Classic skal være mest tilbakeholden.

I Vi Menns testlag er det litt blandete reaksjoner på designet. Likheten med S-klasse er ingen uting; front og silhuett går i småpen, klassisk Mercedes-stil. Hekken er vi mer ambivalente til. Noen synes baklysene minner for mye om eldre og billigere biler, mens andre mener selve fremtoningen på hekken blir pregløs og får C-klasse til å virke mindre enn den egentlig er.

Interiør:

Vi Menns testlag får ikke den helt store Mercedes-oppturen innvendig. Et kjennetegn for merket har vært en kvalitetsfølelse flere hakk over de fleste konkurrentene. Selv om det ikke er mye å utsette, er ikke avstanden til de viktigste utfordrerne like tydelig som vanlig. En av testerne kommenterte en "Opel Vectra-følelse" innvendig. Det sier to ting; både at Opel har løftet seg og at Mercedes kanskje må finne på noe ekstra for å holde nødvendig distanse til mer folkelige merker.

Utformingen og designet av førermiljøet er bra, med unntak av en litt betjeningsmessig overbelastet og lavt plassert blinklyshendel. Plassmessig er ikke C-klasse noe vidunder. Fire voksne på rundt 180 cm sitter ok, men er fører/forsetepassasjer større, kniper det fort på benplassen bak. Bagasjerommet er blant de største i klassen. Det ser ikke så stort ut, men med sine 485 liter skulle det romme en velvoksen feriebagasje.

Komfort:

Det er utvilsomt behagelig å ta plass bak rattet på den nye Mercedes C220 CDI. Men den bevisste satsingen på sportslighet, merkes på komfortnivået. Det gjelder særlig fjæringskomforten. Spesielt mindre, tverrgående ujevnheter slippes ufiltrert inn i kupeen - av og til ledsaget av et Mercedes-utypisk "klunk" fra hjulopphenget. Oppe i fart blir følelsen mer gedigen, men ikke med den sedvanlig avstanden til konkurrentene.

Lydnivået er behagelig under norske kjøreforhold, bare når du strekker dieselmotoren er det støy av betydning. Testlaget er ikke helt fornøyd med setene, som er litt flate og harde, uten den store langturskomforten man forventer i Mercedes. Derimot fungerer varme- og ventilasjonsanlegg fortreffelig under sommerlige forhold.

Sikkerhet:

Det er foreløpig ikke kommet noen uavhengig kollisjonstest av nye Mercedes C-klasse (mai 2007), men det er liten grunn til å tro at Mercedes har latt guarden falle på et av sine stjerneområder. Siste Mercedes i EuroNCAP-test (B-klasse) fikk full pott på beskyttelse av voksne, det samme var tilfellet for forrige C-klasse modell (testet i 2002). Med god tradisjon på passiv sikkerhet, og et solid utstyrsnivå i forhold til så vel aktiv som passiv sikkerhet, antar vi at Mercedes C220 CDI er en av de sikreste bilene i denne klassen.

Pris/utstyr:

Med en startpris på 463 500,- er Mercedes C220 CDI rundt 85 000 kroner dyrere enn en BMW 320d. Putter du på Avantgarde- eller Elegance-pakken, kommer snaut 20 000 i tillegg. Automatgir koster drøyt 32 000 kroner. Standardutstyret er fornuftig, men det krever ikke så mye jobb å plusse på 50-80 000 kroner før du er fornøyd.

Tidligere har Mercedes forsvart sitt høye prisnivå med solid 2. håndsverdi og meget god kvalitetsstandard. De siste årene har det skjoldet slått visse sprekker, men vi vet at både produsenten og importøren tar disse utfordringene på alvor. Det er for tidlig å si hvordan C-klasse vil utvikle seg på disse områdene, men rent følelsesmessig virker det som om bilen holder en god teknisk kvalitet.

Denne saken ble første gang publisert 18/05 2007, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også