Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen

Selv om diesel er populært om dagen, finnes det også bensinmotorer med fortrinn.

Først publisert Sist oppdatert

3. generasjon Mercedes C-klasse har BMW 3-serie og Audi A4 i siktet. Den første C-klasse kom i 1993, mens den utgående versjonen debuterte i 2000. Den nye modellen er mer sportslig anlagt enn tidligere, og finnes i to designvariasjoner avhengig av utstyrstype.

Mercedes C200 Kompressor har en harmonisk bensinmotor som drar jevnt over et bredt turtallsområde. Egenskapene står bra til den mer aktive kjørestilen nye C-klasse inviterer til. Sportsligheten går litt utover Mercedes' tradisjonelle komfortegenskaper.

Kjøreegenskaper:

Elegance-versjonen vi kjørte, skal være noe mer komfortabelt satt opp enn Avantgarde-modellen. Vi registrerte ikke de store forskjellene, og Mercedes C200 Kompressor kjører presist, med solid veigrep. Ved noen anledninger "s tepper" hekken litt sideveis, og på vått/glatt underlag skal det ikke så mye til før en ellers tilbakeholden ESP/anti-spinn griper inn.

Motor:

I Mercedes C200 Kompressor sitter det en fire-sylindret 1,8 liter som takket være kompressormating har høyt dreiemoment (250Nm) og god effekt (184 hk). Det gir en motorkarakter som preges av jevn og sterk kraftutvikling gjennom hele turtallsregisteret. Den er ikke like sterk i bunnen som en diesel, og ikke like sprek på toppen som en del sportslige motorer, men gir alltid svar på tiltale. Den går ganske pent og passer bra sammen med den fem-trinns automatkassen som satt i vår bil.

Ytelser:

Det er naturlig å sammenligne Mercedes C200 Kompressor med dieselalternativet i C220 CDI. I de områdene som er mest aktuelle for kjøring på norske veier, viser testresultatene at dieselmotoren gjennomgående er noe raskere. Det er ikke så mye som skiller, så i praksis føles bensinalternativet kvikk nok. Vi skulle ønske at girkassen hadde reagert litt raskere og mer kontant, nå føles den litt nølende i noen situasjoner.

Eksteriør:

Avantgarde-modellen har den friskeste fremtoningen, med stor stjerne i grillen, mens Elegance er mer tradisjonell Mercedes, og Classic mest tilbakeholden.

I Vi Menns testlag er det litt blandete reaksjoner på designet. Likheten med S-klasse er ingen uting; front og silhuett går i småpen, klassisk Mercedes-stil. Hekken er vi mer ambivalente til. Noen synes baklysene minner for mye om eldre og billigere biler, mens andre mener selve fremtoningen på hekken blir pregløs og får C-klasse til å virke mindre enn den egentlig er.

Interiør:

Vi får ikke den helt store Mercedes-oppturen innvendig. Kvalitetsfølelsen er fortsatt god, men ligger ikke så mye foran mer folkelige merker og omtrent på nivå med Audi og BMW.

Utformingen og designet av førermiljøet er bra, med unntak av en litt betjeningsmessig overbelastet og lavt plassert blinklyshendel. Fire voksne på rundt 180 cm sitter ok, men er fører/forsetepassasjer større, kniper det fort på benplassen bak. Bagasjerommet er blant de største i klassen. Det ser ikke så stort ut, men med sine 485 liter skulle det romme en velvoksen feriebagasje.

Komfort:

Mercedes C200 Kompressor har en bra sittestilling, mens setene er flate og harde. Fjæringskomforten er vi ikke så imponert over; mindre, tverrgående ujevnheter slippes ufiltrert inn i kupeen og noen ganger blir det mye lyd fra hjulopphenget. Oppe i fart fungerer fjæringen bedre.

Lydnivået er behagelig under norske kjøreforhold, og i bensinversjonen er det mindre motorlyd enn med diesel. Varme- og ventilasjonsanlegg virker fint under sommerlige forhold.

Sikkerhet:

Det er foreløpig ikke kommet noen uavhengig kollisjonstest av nye Mercedes C-klasse (juni 2007), men det er liten grunn til å tro at Mercedes har latt guarden falle på et av sine stjerneområder. Siste Mercedes i EuroNCAP-test (B-klasse) fikk full pott på beskyttelse av voksne, det samme var tilfellet for forrige C-klasse modell (testet i 2002). Med god tradisjon på passiv sikkerhet, og et solid utstyrsnivå i forhold til så vel aktiv som passiv sikkerhet, antar vi at Mercedes C200 Kompressor er en av de sikreste bilene i denne klassen.

Pris/utstyr:

Med en startpris på 457 500,- er Mercedes C200 Kompressor rundt 110 000 kroner dyrere enn en BMW 320i. Putter du på Avantgarde- eller Elegance-pakken, kommer snaut 20 000 i tillegg. Automatgir koster drøyt 32 000 kroner. Standardutstyret er fornuftig, men det krever ikke så mye jobb å plusse på 50-80 000 kroner før du er fornøyd.

Tidligere har Mercedes forsvart sitt høye prisnivå med solid 2. håndsverdi og meget god kvalitetsstandard. De siste årene har det skjoldet slått visse sprekker, men vi vet at både produsenten og importøren tar disse utfordringene på alvor. Det er for tidlig å si hvordan C-klasse vil utvikle seg på disse områdene, men rent følelsesmessig virker det som om bilen holder en god teknisk kvalitet.