Test: Mercedes C180K stv.
Den nye familiestjernen
Nye C-Klasse stasjonsvogn har et mer sportslig preg, uten at premiumfølelsen er svekket.
Mercedes C-Klasse er en rommelig, eksklusiv og etter hvert nokså sporty premium-mellomklassebil. Typiske konkurrenter er BMW 3-Serie, Audi A4, Volvo V50 og til en viss grad biler som Alfa Romeo 159, Saab 9-3 og Cadillac BLS.
Det har skjedd noe med C-Klassen. Komfort og eksklusivitet er en selvfølge, men med sportspakke er bilen også både blitt frekk å se på og underholdende å kjøre. Når den dessuten dekker de fleste familiære behov, er vel det meste lagt til rette? Jo da, men det koster fortsatt flesk - selv med minste motor.
Kjøreegenskaper
Den nye C-Klassen kjennes vesentlig mer lettbeint ut enn sine forgjengere, samtidig som den godt sammenskrudde Mercedes-følelsen fortsatt er dominerende. Med sportsunderstell er bilen med på notene selv under ganske tøff kjøring, og den føles hele tiden forutsigbar og sikker. ESP-systemet redder deg på glatta når hekken helst vil ut og hilse på, og balansen i bilen er ellers god. Vi lander derfor på en svak femmer, for helt BMW 3-Serie er den ikke - i hvert fall ikke når det gjelder underholdningsfaktor.
Motor
Man skulle ikke tro at en 1,8-liters bensinmotor på 156 hester kunne gjøre noen god jobb i en stasjonsvogn på over 1500 kilo, men med kompressor får bilen helt greie fartsressurser å rutte med. Man får aldri følelsen av å kjøre en kjapp bil, siden kompressoren lurer en litt med sin mekaniske drift fra bunnen av. Derimot har man et seigt og sterkt drag stort sett over hele turtallsregisteret - perfekt for normal kjøring, og ei heller å forakte når forbikjøringer skal gjøres unna. Vår bil hadde en tett manuell sekstrinnskasse, men er også tilgjengelig med automatgir, som ikke gir de store utslagene på bilens ytelser.
Ytelser
Som sagt er kompressormotoren en behagelig kraftkilde, uten å bli spesielt morsom. Med sine 9,7 sekunder på 100-meterssprinten er den sprekere enn snittet, og takket være momentkurven har man stort sett bra med "pulver" når det trengs. Bilen oppleves som ganske høyt giret, men igjen bidrar kompressordriften til at man slipper "dødpunkter" på lavt turtall.
Eksteriør
Den nye C-Klassen er langt mer sint og aggressiv enn tidligere. Avantgarde-pakken inneholder en tøffere og mer sporty design enn de to andre utgavene, der blant annet den velkjente stjernen er flyttet ned i grillen. Linjene ellers virker både dynamiske og gjennomtenkte, og eksklusive detaljer er det på typisk Mercedes-vis nok av.
Interiør
Også på interiørfronten er C-Klassen vesentlig mer sporty og førersentrert enn vi er vant med fra Mercedes. Linjene er ryddige, og detaljnivået er meget bra. Plassmessig skiller den seg ikke voldsomt fra konkurrentene, men den er en god del større innvendig enn sin forgjenger uten at dette synes fra utsiden. Vårt testeksemplar hadde som nevnt en AMG-utstyrspakke montert, som bidrar til en sportsligere atmosfære med blant annet sportsseter i delskinn.
Komfort
En Mercedes skal være et komfortabelt sted å oppholde seg. Selv om nye C-Klasse er både kjørevillig og små-sporty, er komfortnivået fortsatt bra - til tross for at setene kanskje er i hardeste laget. Understellet er stramt til Mercedes å være; man kjenner underlaget godt og bilen kjører forbausende bra. Likevel er man inne i kupeen godt skjermet fra ujevnheter og humper. Støynivået er heller ikke av det slitsomme slaget; faktisk er det overraskende lite dekkstøy som høres innvendig til tross for at testbilen står på 17-tommers AMG-felger med brede dekk.
Sikkerhet
Mercedes C-Klasse ble nylig testet i kollisjonstest hos EuroNCAP, med absolutt tilfredsstillende resultater. Bilen fikk full pott for sikkerheten til voksne i bilen, tre av fem stjerner for barnesikkerhet, samt to av fire mulige stjerner for fotgjengersikkerhet ved en eventuell påkjørsel.
Ellers har bilen et meget høyt nivå av sikkerhetsutstyr, både aktivt og passivt, deriblant et velfungerende ESP-system og Agility Control (aktive støtdempere). Det meste av dette utstyret er standard, men lastesikringsnett, hastighetsavhengig servo, intelligent lyssystem og parkeringshjelp er tilleggsutstyr.
Pris/utstyr
Man betaler godt for stjernen i grillen, dessverre. C180K er nemlig innstegsmodellen på bensinsiden, og da er grunnprisen på 425 100 kroner vond å svelge. Særlig bedre blir det ikke at bilen kjapt overstiger halvmillionen og vel så det med litt ekstrautstyr. Mercedes har stort sett en meget god annenhåndsverdi, og forbruket ligger på et respektabelt nivå (0,77 per mil på blandet kjøring), ytelser og drivstofftype tatt i betraktning.