Test: Mazda MX-5

Overraskelsen

Mazda MX-5 er tilbake i ny drakt, og med sterkere motor. Vil den innfri?

Sist oppdatert

Mazda MX-5 er bilen som har sett nesten lik ut i 15 år, og er som en legende å regne blant billige toseteres sportsbiler. Forandringene er til det bedre, og MX-5 fremstår som mer sportsbil enn noen gang.

Mazda MX-5 er en morsom liten sportsbil som ikke spiller på stort annet enn følelser. Mens testeksemplaret var toppmodellen Sport med 160 hester og sekstrinns manuell kasse, får du også fortsatt en "folkemodell" av den populære roadsteren. Den huser en 1,8 liters motor på 126 hester, og koster fra 296 900 kroner. Skal du ha litt ekstra pulver under panseret, koster vår 160-hester fra 354 900 med femtrinns kasse. For en MX-5 slik vi kjørte, må du ut med minimum 383 900 kroner, pluss eventuelt tilleggsutstyr.

Plass: Nesten praktisk toseter

Å kalle en liten toseter for praktisk er å dra til vel hardt, men at det finnes elementer som gjør den mer praktisk enn man skulle tro er ikke til å skyve under teppet. Plassen er akkurat stor nok hvis du er under 1,85 høy og normalt bygget. Folk på 1,90 får ikke satt seg godt til rette, og setene gir heller da ingen støtte under lårene. Men på en annen side er bagasjerommet i Mazda MX-5 stort nok til feriebagasje noen dager for to, og rundt om i kupèen finnes det mange oppbevaringsrom på størrelse med hanskerommet. Bilen har også koppholdere mange konkurrenter mangler, smart plassert i dørene der de ikke er i veien.

Veiegenskaper: Kompromissløs og hissig

Mazda MX-5 scorer kanskje ikke skyhøyt på verken plass eller langturkomfort. Men når det kommer til kjøreglede og rene egenskaper må mange se seg forbikjørt bokstavelig talt. Som sine forgjengere er den bygget på samme prinsipp som en gokart, med ett hjul i hvert hjørne. Vektfordelingen og balansen i bilen er enormt bra, og kjøreegenskapene er bedre en noensinne.

På mange måter vil jeg trekke paralleller til Hondas S2000, som ikke kjennes helt ulik Mazda MX-5. Mazdaen er sladdevillig også, så med deaktivert antispinnsystem og sperre på bakhjulene kan man ha det mye morsomt på svingete veier. Bare pass på skumle kontrasladder, som kommer litt for fort noen ganger på grunn av stivheten i bilen, lav vekt og kort akselavstand. Spesielt tilgivelig oppleves den ikke, men ufattelig morsom så lenge føreren har kontroll.

Motor: Endelig ulv i ulveklærne

På nittitallet var det en 1,6 liter med 115 hester som gjorde jobben i Mazda MX-5. Dette var morsomt og holdt for en underholdende kjøretur, men ga ingen sportsbilprestasjoner rent ytelsesmessig. I tillegg til en 1,8 liter, leveres MX-5 nå med en toliters firesylindret motor på 160 hester og 188 Nm. Denne har en solid trekkraft fra bunnen av, og våkner virkelig til liv ved 4 500-5 000 omdreininger. Denne kraftpakken gir Mazda MX-5 ytelser å være stolt av - 0-100 på 7,9 sekunder og 210 km/t på topp.

Kvalitet: Solide saker

I likhet med landsmannen Toyota, er Mazda kjent for å være blant de beste på kvalitet og driftsikkerhet. I tillegg er Mazda det bilmerket med mest fornøyde kunder når det gjelder imøtekommenhet ved prøvekjøring av biler. Mazda ligger også i toppen når det gjelder kundetilfredshet og imøtekommenhet hos verkstedene. Et Mazdakjøp byr generelt på små problemer.

Det går vannvittige mengder av brukte MX-5 på norske veier, og bortsett fra rust, er det tilsynelatende få problemer som stopper en MX-5.

Miljø: Ingen Bellona-favoritt

En 160 hesters bensinmotor er ikke akkurat det mest miljøvennlige man kan kjøre rundt i. 193 gram co²-utslipp per kilometer er ikke voldsomt mye, men likevel mer enn snittet. Forbruket er oppgitt til å ligge på 0,82 på blandet kjøring, et tall som ikke er avskrekkende høyt. Men tråkkes det hardt på gasspedalen som det er lett å gjøre i en MX-5, stiger dette tallet naturlig nok vesentlig. Velger du MX-5 med 1,8 liter og 126 hester, klarer den seg med 0,72 på mila og 174 gram co² per kilometer. Det ugunstige med en motor uten turbo eller annen pustehjelp, er selvsagt at den må jages på høyt turtall for å få bra fart på seg.

Komfort: Hva er det?

Å snakke om komfort i en bil som nesten er som en gokart å regne, virker nesten absurd. Kjøreglede står fullstendig i fokus, og med mindre du elsker å kjøre bil aktivt, er nok ikke denne bilen det du ønsker deg mest på langtur. Men støyen med taket nede er faktisk bedre enn jeg hadde trodd på forhånd, selv om den i kjent kabriolet-stil ikke er særlig lydisolert med taket på.

Lyden fra motoren høres godt, noe det bør gjøre i en sportsbil av denne typen. Den er ikke voldsom, men akkurat slik at du er nødt til å trekke på smilebåndet etter hvert som turtallet beveger seg oppover mot rødmerkingen. Interiøret er som det skal være i en sportsbil, trangt og dypt. Litt trist materialkvalitet dominerer nedre del av dashbordet, men et retroinspirert tre-eiket ratt retter opp mye av inntrykket.

Sikkerhet: Ikke kjørt i test

Mazda MX-5 av nyeste modell er enda ikke blitt kollisjonstestet av EuroNCAP. 2002-modellen fikk fire av fem stjerner på passasjersikkerhet, mens den kun fikk en stjerne på beskyttelse av fotgjengere. Det er ingen grunn til å tro at nye MX-5 skal være noe mindre sikker, og modellen med ståltak som snart lanseres, vil sikkert være et enda tryggere valg.

Økonomi: Ensom roadster

Mazda MX-5 har ingen direkte konkurrenter på det norske markedet per i dag. Etter at Toyota trakk sin roadster MR2 ut av produksjon, og MG TF forsvant, troner den ensomt på topp i sin klasse.

Mazda MX-5 er ikke lenger noen utpreget billigbil, spesielt ikke med den største motoren. 296 000 kroner er prisen for innstegsmodellen med 126 hester. 160-hesteren koster fra 354 900 kroner, men ønsker du seks gir spretter prisen opp til 383 900 kroner. Med metallic-lakk og skinntrukne seter havner du rett under 400 000, som er relativt mye for en toseters Mazda. På en annen side er nye MX-5 en mer kjøreglad sportsbil, langt sprekere, og mye stiligere enn sine forgjengere.

Denne saken ble første gang publisert 13/09 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også