Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD
Får den oppmerksomhet nå?
Mazda serverer en fint gjennomført ansiktsløftning av sin snart tre år gamle flerbruksbil.
Mazda 5 ble lansert høsten 2005 som japanernes første virkelige forsøk på å lage en flerbruksbil. Forsøket var bra, men i Norge har modellen likevel ikke fått den store oppmerksomheten - med 97 solgte ved utgangen av februar i år (661 i fjor, 679 i 2006). Volkswagen Touran, Ford S-Max og Opel Zafira er klasseledere så langt. I et segment der kjøreglede ikke står i hovedfokus, er Mazda 5 en positiv erfaring - særlig ved siden av nevnte S-Max.
Hos Mazda er det åpenbart kjøreglede som gjelder for tiden - for hele modellspekteret. Mazda 5 er ikke noe unntak. Den kjører meget bra, og taper seg egentlig bare på litt enkle materialvalg innvendig.
Kjøreegenskaper
Mazda 5 har relativt lang akselavstand og høyt karosseri, noe som i utgangspunktet ikke lover så godt for kjøreegenskapene. Men det er her 5-eren overrasker. Et fast understellsoppsett - kanskje litt i overkant fast for den veldig komfortorienterte - kombinert med presis styring, gjør at 5 framstår som en svingevillig og lettkjørt MPV. Definitivt en av markedets mest personbilaktige MPV-er.
Motor
Vi kjørte "billigutgaven" av Mazda 5, dvs. toliters turbodiesel med 110 hestekrefter ved 3500 omdreininger. Det merkes fort at den savner det lille ekstra, både i topp og bunn. Ett av plussene under kjøring, er at Mazda-ingeniørene har gjort en jobb for å få ned støyen. Ved gasspådrag er det langt hyggeligere å sitte og prate i kupeen enn i forrige utgave. Trekkraften er helt grei så lenge du holder deg mellom momentmaks (310 Nm ved 2000 omdreininger) og drøye 3000 omdreininger. Over der er det ikke stort å hente. Det finnes også en såkalt "high power"-versjon av motoren, med 143 hestekrefter. Vi ville derfor ha lagt pengene våre i denne. Med disse på plass, blir det trolig en femmer på terningen. Girkassa er presis og behagelig, og 110-hesteren redder en svak firer takket være denne.
Ytelser
110-hesteren gjør unna de første 100 kilometerne på 13,9 sekunder. Dermed er ikke denne 5-utgaven noen racer i det hele tatt. Storebror med 143 hestekrefter og 50 Nm ekstra dreiemoment klarer seg med snaue tre sekunder mindre. Savnet av krefter kommer ikke før du trenger det til en forbikjøring, eller har lyst på litt inspirert kjøring. Da blir 110-hesteren fort andpusten. Girkassa er godt tilpasset motoren, og gjør at det stort sett går greit å finne riktig arbeidsturtall på høyere gir. Forvent bare ikke noe særlig punch. Trenger du det, er det bare å hoste opp for de 33 ekstra hestekreftene.
Eksteriør
Ansiktsløftningen har gitt Mazda 5 et vesentlig skarpere oppsyn. Utseendet levner ingen tvil om at det er en Mazda du ser på, og trekkene er polert i retning av den nye familiebilen Mazda 6, som utseendemessig er en frisk nykommer. Bak er det gjort heldige endringer på baklyktene. Men veldig flott å se på er 5-modellen ikke; den er mer diskré og klarer på en god måte å forkle at den er stor innvendig. Dermed er den for mange også enkel å overse. Stort pluss for de elektriske skyvedørene, som gjør turen til kjøpesenteret med barn i baksetet til en problemfri affære.
Interiør
Mazda 5 har en funksjonell førerplass med grei betjening. Her er det lite å trekke for rent ergonomisk, og alle instrumenter er innenfor behagelig rekkevidde - blant annet med store brytere for varmeapparat og ventilasjon. Materialvalgene er enkle, og det er mye hardplast, men det ser bra ut. Den høyt plasserte girspaken er noe man enten liker - eller ei. Vi synes det fungerer bra. Plassen i baksetet er god, og kan justeres ved at midtre seterad flyttes fram for å gi mer plass til bagasje, eller de to bakerst når bilen gjør jobben som sjuseter.
Komfort
Mazda 5-fjæringen er på grensen til å være stiv, særlig på dårlig underlag. Fordelen ved understellsoppsettet er at man merker lite til bilens høyde under aktiv kjøring, mens minuset er noe sviktende komfort. Vi synes imidlertid Mazda lykkes godt med sitt kompromiss, som Ford med sin S-Max. Skinnsetene i testbilen fungerer bra, men kunne hatt noe bedre sidestøtte. Vei- og vindstøy holder seg godt innenfor akseptable grenser.
Sikkerhet
Mazda 5 fikk fem stjerner i Euro NCAP-testen for sikring av fører og passasjer foran da modellen kom i 2005. Baksetesikkerheten for barna oppnådde tre stjerner, og for fotgjengersikring ble stjernetallet to av fem. Den ansiktsløftede utgaven i denne testen er så langt ikke kollisjonstestet. Blant standard sikkerhetsutstyr finner vi blant annet ESP, ni kollisjonsputer, bremsekraftforsterker og automatiske beltestrammere.
Pris/utstyr
Mazda 5 med utstyrsnivået Advance Plus-koster fra 306 900 kroner. Med tillegg for metalliclakk, skinnseter og elektriske skyvedører, lander prisen på vår testbil på 331 600 kroner. Til den prisen framstår Mazda 5 som kurant utstyrt, til tross for at den savner navigasjon og DVD - som ikke finnes på utstyrslista. Men de elektriske sidedørene vil utvilsomt være gunstig ekstrautstyr ved videresalg til familier med barn. Med den nøysomme dieselmotoren, klarte vi oss med et blandet forbruk på rundt 0,7 liter pr. mil. Mazda oppgir selv 0,61.
Denne saken ble første gang publisert 31/03 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.