Test: Mazda 3 1,6

Nytt på nytt

Mazda 3 er en liten revolusjon, både utseendet og kjøreegenskapene er tydelig inspirert av Alfa Romeo.

Først publisert Sist oppdatert

Det kan ikke være noen tilfeldighet: Da jeg første gang så Mazda 3 slo det meg umiddelbart at den hadde designtrekk fra Alfa 147. Spesielt når du ser bilen bakfra er dette tydelig. Også når du setter deg inn i bilen gir de store overbygde instrumentene med rødt lys den samme assosiasjonen. Og når du tar den med ut på norske vinterveier, oppfører den seg forsynne meg som en italiener der også.

Mazda 3 er en helomvending fra japanerne, som virkelig har skapt en spennende bil. Billigste utgave med 1,4 liters motor og 84 hester koster fra 199 900 kroner. Vår testbil med utstyrspakken Touring starter på 226 900, mens du får den med samme 1,6 liter fra 219 900. Sistnevnte med pakken Comfort. Dersom et innstendig ønske om mer kraft er tilstede, finnes Mazda 3 også med en sterk toliter på 150 hester. Den koster fra 286 500 i Exclusive-variant, og 300 500 med betegnelsen Sport.

Plass: Mye utvendig

Bilen er over 20 centimeter lengre enn en Golf. Mye av dette går tapt i store støtfangere, for innvendig føles den ikke større. Tvert i mot er baksetet formet som to stoler og det betyr at det ikke er behagelig for tre å sitte der. Bagasjeplassen er omtrent like stor som i Toyota Corolla, men litt mindre enn på Golf. Det skrånede taket tar bort noe av høyden i rommet. Dette er slik vi ofte også har sett det blitt gjort i Alfa Romeo.

Veiegenskaper: Stabil og presis

Mazda har alltid bygget lettkjørte biler, og denne er intet unntak. Girbevegelsene er kjappe og korte og styringen presis. Understellet er omtent det samme du kan finne i Ford Focus av nyeste generasjon. Og Focus har allerede blant de beste kjøreegenskapene i klassen. Dermed er Mazda 3 meget stabil og presis på veien, og på skikkelig dårlig vinterføre oppfører den seg svært bra. Godt hjulpet av Continentals piggfrie Viking Contact 3, føler du hele tiden at du har full kontroll. Når du slipper gassen i en sving, kommer bakenden på bilen på typisk Alfa Romeo-vis. Testbilen har nemlig ikke antispinn og antisladd som standard. Liker du en aktiv kjørestil, oppleves dette som spennende og bra. Men det er ikke tvil om at et antisladdsystem er nyttig sikkerhetsutstyr som hjelper deg på rett vei når du gjør en førerfeil.

Motor: Sterk nok

Mazda 3 leveres med tre typer bensinmotorer. Vår var en 1,6 liter på 105 hester som absolutt gir full valuta for pengene. Den er turtallsvillig og gir en mer enn grei nok akselrasjon. Viktigere enn det; den er seig på lave turtall og trekker utmerket på høygir i "norske" hastigheter. 1,4 literen har 84 hester, mens toppmodellen blir en toliter med 150 hester. Sistnevnte gir Mazda 3 GTI-prestasjoner, men koster omtrent 100 000 mer enn grunnutgaven.

Kvalitet: God driftsikkerhet

I likhet med Toyota har Mazda stort sett alltid vært et kjennemerke på solid kvalitet og biler som går og går. Fabrikken gir deg tre års nybilgaranti, men kun seks år mot gjennomrustning. Det er for dårlig. I følge Motors Autoindex er Mazdakunder blant de mest fornøyde både når det gjelder service og imøtekommenhet. Et Mazdakjøp skal normalt ikke by spesielle problemer.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Miljø: Beskjedent forbruk

Mazda 3 ligger omtrent i samme leie som Toyota Corolla, både når det gjelder forbruk, utslipp og støy. På blandet kjøring ligger forbruket på 0,72 liter på mila, mens du på landeveien presser den ned i 0,6. Utslippet ligger på 172 gram CO² på mila, og støyen ved 90 km/t viser 73,9 dB.

Komfort: Mazda-rati?

Førersetet i Mazda 3 er veldig bra. Liker du et litt sportslig sete med gos sidestøtte, er dette midt i blinken. De runde klokkene på dashbordet må som nevnt være inspirert av Italia. Men her har designerne også tatt med seg en litt dårlig lesbarhet i instrumentene. Betjeningen ellers er enkel og grei, blant annet med radio-betjening på rattet. Radio er standard, men CD koster ekstra.

Sikkerhet: Ikke kollisjonstestet

Mazda 3 er dessverre ikke testet av Euro NCAP enda, men den vil sannsynligvis bli testet ved neste oppgradering. Både Mazda 2 og 6 som befinner seg på hver sin side av Mazda 3, har fått fire stjerner. Men Mazda har dratt fin nytte av Volvos kunnskap om sikkerhet i utviklingen av bilen. Et lite minus er at antispinn, antisladd og aktive hodestøtter ikke er standard, noe som betyr mye for sikkerheten i bilen.

Økonomi: Mye bil for pengene

Mazda 3 gir deg bra med valuta for pengene. Prislappen i utgangspunktet er lavere enn de fleste konkurrentene. Når bilen også kan skilte med et relativt beskjedent forbruk av drivstoff, blir Mazda 3 totalt sett en gunstig bil å eie. Prisen for en service er billigere enn på både Corolla og Golf, men til gjengjeld taes den litt hyppigere. Trekk for kun seks år med garanti mot gjennomrusting.