Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft

Mazda 3 leverer japansk driftssikkerhet og europeiske kjøreegenskaper. Ingen dum kombinasjon.

Først publisert Sist oppdatert

Mazda 3 konkurrerer mot typiske storselgere som Toyota Corolla og VW Golf. Den leveres som fem-dørs kombi eller fire-dørs sedan. Hvis ikke kravene til bagasjeplass og fleksibilitet er så store, kan biler i denne klassen fungere greit som familiebiler. Prismessig strekker Mazda 3 seg fra snaut 200 000 kroner for en 1,4-liters versjon, til over 300 000 for en velutstyrt versjon med 150 hk 2,0-liter.

Mazda 3 kombinerer europeisk kjørefølelse med japansk kvalitet. I tillegg er bilen praktisk og konkurransedyktig på pris og utstyr.

Plass: Som forventet

Mazda 3 har plassforhold som forventet for en bil i denne klassen. Relativt lang akselavstand betyr god benplass også for voksne i baksetet. Foran er det gode justeringsmuligheter som gir spillerom for lange personer.

Bagasjeplassen er ikke like stor, men utformingen av lasterommet gjør det greit å utnytte den plassen som er.

Veiegenskaper: Suveren kjørefølelse

Mazda 3 kjører veldig fint. Den er sikker på foten med bra stabilitetskontroll som standardutstyr. I tillegg er den lettkjørt, med en meget presis styring.

Det beste er likevel den inspirerende kjørefølelsen, som gir deg veldig god kontakt med veien. Mazda 3 har godt veigrep og du skal kjøre friskt før forhjulene gir signal om at de mister noe av veigrepet.

Motor: Standardvare

Mazda 3 har en 1,6 liter bensinmotor med 105 hk som vanligste motoralternativ. Det gir ytelser som er ganske normale i forhold til sammenlignbare konkurrenter og tilstrekkelige til vanlig bruk. Du har ikke all verdens kraft på lave turtall og motoren våkner til liv fra drøyt 3000 o/m. En relativt kort utveksling gjør 5. gir brukbart også i norsk hastighet. Motoren støyer en del på høye turtall.

Kvalitet: Trygg på Mazda

Mazda 3 lever opp til det gode omdømmet Mazda har rundt kvalitet og driftssikkerhet. Brukererfaringer med Mazda er bra og bilen virker solid teknisk og finishmessig.

Mazda gir 3 år/100 000 km nybilgaranti, 12 år mot gjennomrusting og 3 års lakkgaranti.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Miljø: Godt gjennomsnitt

Mazda 3 konkurrerer i en bilklasse der det finnes drivstoffgjerrige diesel- og hybridbiler. Med 1,6-liters bensinmotor er ikke bilen noen stor miljøsynder, men det finnes altså alternativer som slipper ut mindre - bl.a. dieselversjonen av Mazda 3.

Forbruket ligger på 0,69 l/mil ved EU-mix, 0,89 l/mil ved bykjøring og 0,57 l/mil ved bykjøring. CO2-utslippet er oppgitt til 162 g/km.

Komfort: Godt helhetsinntrykk

Mazda 3 er en behagelig bil, men det er enkelte ting som trekker ned helhetsinntrykket. Fjæringen er ganske stram, men gir akseptabel komfort. Støynivået fra dekkene ved landeveiskjøring og motoren på høye turtall er litt for høyt.

Seter og sittestilling er fremragende, mens instrumentering og betjening heller ikke gir grunn til å klage.

Sikkerhet: Svakhet ved frontkollisjon

Mazda 3 ble testet i EuroNCAP i 2006 og fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse.

Bilen oppnådde god nok totalscore til fem stjerner for beskyttelse av voksne, men fikk kritikk på grunn av fare for skader i øvre benregion som følge av strukturer i dashbordet. Resultatet for passasjerens venstre kne- og lårregion trakk spesielt ned i vurderingen. Sikkerhetsutstyret er som normalt for klassen.

Økonomi: Bilhold du har råd til

Et fornuftig utstyrsnivå, god bruktverdi og en historie med lite trøbbel gir forhåpninger om at Mazda 3 skal være en relativt rimelig bil å eie. Driftsutgiftene er ikke skremmende og serviceintervallet på 20 000 km mellom hovedservice. Prismessig tåler Mazda 3 en sammenlikning med de aller fleste konkurrentene.