Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk

En artig småbil for gutta også.

Først publisert Sist oppdatert

Vi delte ut en stor rosebukett til 103-hestersutgaven av nye Mazda 2 da vi testkjørte den nylig. Nå, med 28 hestekrefter mindre, blir det mon tro en helt annen historie? Vi kjørte tur-retur Stavanger for å finne ut av saken.

Mazda 2 konkurrerer i segmentet for småbiler, trinnet mellom minibilene og kompaktklassen. Her er det ikke flust av vogner som evner å sjarmere eller underholde, om man da ser bort fra biler som Mini eller Fiat 500. 2-modellen har ikke det samme særpreget som disse to, men ypper seg helt klart i sjiktet bak. Mer tradisjonelle konkurrenter er Toyota Yaris, Peugeot 207, Opel Corsa og Suzuki Swift.

Mazda 2 i sportsutgave var et godt bevis på at japanerne selv med sin minste modell mener alvor med sin "zoom zoom"-politikk, som i all hovedsak handler om kjøreglede. 1,3-literen har de samme kjøreegenskapene, men det må lokkes og lures langt mer for at det skal bli noe særlig gøy.

Kjøreegenskaper

Mazda 2 veier 30 kilo over tonnet, og det viser seg i kjøreegenskapene: Dette er en lettkjørt småbil. 2 takler de fleste typer ujevnheter, om de ikke blir for store, gjennom et stramt oppsatt understell. Fjæringsveien er kort. Det bidrar til at bilen greit fikser aktiv og inspirert kjøring. Et stort pluss er at modellen virker solid og ordentlig - den gamle sviska "godt sammenskrudd" passer derfor utmerket. Mazda 2 opptrer nøytralt, og skal provoseres mye før den svarer med under- eller overstyring. Retningsstabiliteten er det heller ingenting å si på.

Motor

1,3-literen i vår basismodell er ikke den som roper høyest i klassen. De 75 hestekreftene er på plass ved 6000 omdreininger, mens det beskjedne dreiemomentet på 121 Nm er der ved 3500. Det interessante er at den virkelige kraftutfoldelsen begynner ved momentmaks, og spruten fortsetter opp til turtallssperra. Motorgangen er turtallsvillig og Mazda-hard i gangen. Det medfører en del innvendig støy. Girkassa er behagelig presis og fast i overføringen - og blant de definitivt beste i småbilklassen.

Ytelser

Motoren - bilens svakeste punkt - er på ingen måte sprek, men brukt på det riktige viset sammen med den presise girkassa, er det fullt mulig å more seg med minsten, selv om du noen ganger må ned i andregiret for å hente turtallskraft. Dette gjelder særlig ved forbikjøringer, der 1,3-literen tidvis kan føles noe tam. Bruk av register og lave gir fjerner mye av sløvhetsfølelsen, og gjør at de 75 hestene stort sett holder for to personer og bagasje. Men da øker også forbruket betydelig.

Eksteriør

Mazda 2 har fått en åpenbar familielikhet med resten av Mazda-flåten. Fronten på basisutgaven er snillere enn sportsutgaven, men 2 viser seg likevel som en attraktiv og frisk småbil sett forfra. Som i forrige test, av den feteste 2-eren, trekker vi noen prosent for en litt for avrundet og kjedelig hekk.

Interiør

Mazda 2 har det sportslige interiøret som etter hvert preger Mazda-modeller flest. Midtkonsollen er imidlertid så bred at den blir plagsom for høyrekneet ved langkjøring. Basismodellen har ikke like spenstige seter som sportsutgaven, men støtten oppe og nede holder mål. I baksetet er plassen omtrent slik den bør være, men passasjerene bør ikke være for lange i beina. Bagasjerommet på 289 liter er OK i denne klassen.

Komfort

Før forrige test, av sportsutgaven, tippet vi at Mazda 2 ville være en stumpete bil. Det stemte bare delvis. Understellet slukte mye - både humper og trikkeskinner - selv om det medførte en del støy. Basisbilen i denne testen hadde piggfrie vinterdekk med høyere profil, som ga betydelig mer komfort. Til langkjøring fungerer 2 overraskende bra, og den føles som en større bil, selv om Mazda har forsaket litt komfort til fordel for kjøredynamikk.

Sikkerhet

Nye Mazda 2 fikk nylig fem EuroNCAP-stjerner for førerbeskyttelse, fire stjerner for beskyttelse av barn og to for fotgjengerbeskyttelse. Dermed stemte vårt forhåndstips om at Mazda ville gjøre sitt for å sikre at 2 ble den andre Mazdaen i historien til å få fem stjerner i kollisjonstest. Mazda 5 var først i 2005. ESP er standard, samtidig som 2 har seks kollisjonsputer, nødbremsassistanse og forhåndsstramming/belastningshemming av beltene foran.

Pris/utstyr

Basisutgaven av Mazda 2 koster fra 159 900 kroner. Vår testmodell hadde det høyeste utstyrsnivået, kalt Advanced Plus, til 177 800 kroner, og vi savnet heller ingenting. Uvanlig nok, til småbil å være, fant vi også en integrert CD-skifter med plass til seks plater og høyttalere med utmerket lydgjengivelse. Alt i alt er Mazda 2 en flott bil i sin klasse, med en prislapp som ikke skremmer. Hvis kvaliteten er av greit Mazda-merke, bør 2 stå seg godt prismessig også som bruktbil. I løpet av våre nesten 150 mil med bilen, primært langkjøring, endte vi med et gjennomsnittlig forbruk på 0,6 liter per mil.