Test: Land Rover Freelander 2 TD4 Automat

Kler automat

Med automatgir kommer luksusfølelsen for fullt i Land Rover Freelander 2.

Sist oppdatert

Land Rover Freelander 2 har vokst på alle måter - men særlig kvalitets- og prismessig. Den konkurrerer i øvre del av folke-SUV klassen, og da spesielt mot BMW X3, Honda CR-V og de nye stallkameratene fra Citroën og Peugeot. Denne gangen har vi kjørt bilen i den nye diesel/automat-kombinasjonen.

Komfort er det overlegent største fortrinnet hos Land Rover Freelander 2. Det blir forsterket med automatgir, men sportslige egenskaper må du se etter hos andre merker.

Kjøreegenskaper:

Land Rover Freelander 2 var et nytt bekjentskap på sommerføre, etter at vi ga bilen god omtale på vinterføre. Med tørr asfalt under hjulene, blir det fort klart at komfort er prioritert foran sportslige veiegenskaper. Helt greit for denne biltypen. Den sier fra med markert understyring når det går for fort, mens ESP-systemet sørger for at det går trygt for seg.

Motor:

Det er den samme 2,2-liters dieselen som sitter i Peugeot og Citroëns nye SUV'er. I kombinasjon med et godt tilpasset automatgir fungerer motoren bedre enn med manuell kasse. Du slipper unna det altfor lange 6. giret, og turtallet holdes i det området der motoren støyer minst og gir mest skyv.

Ytelser:

Den nye Land Rover Freelander 2 er ingen lettvekter, og selv 152 hk og 400 Nm har nok å jobbe med. Totalt sett er bilen rask nok, og automatgiret gjør sitt til at bilen i praksis er kjappere enn med manuell kasse. Det sjalter korrekt og holder motoren i riktig turtallsområde.

Eksteriør:

Land Rover Freelander 2 har stor familielikhet både med forgjengeren og større Land Rover-produkter. Folk opplever designet som konservativt, men elegant. Det er en aldri så liten eim av ridestøvler og golfkøller over bilen, og da ikke i negativ betydning. Land Rover klarer å være eksklusiv, samtidig som den ikke virker bråsnobbete.

Interiør:

I den dyre HSE-versjonen vi kjørte, er godfølelsen så definitivt til stede, ikke minst takket være elegante skinnseter. Også følelsen av tung kvalitet og god finish siger inn over føreren, selv om den svarte billigplasten i midtkonsollet virker malplassert her. Plassmessig er ikke Land Rover Freelander 2 av de største bilene i klassen, særlig virker bagasjerommet litt grunnere enn de største konkurrentene. Innvendig plass er tilstrekkelig for fire voksne.

Komfort:

Det er liten tvil om hvilke av de kompakte SUV-modellene som er best på komfort. Støynivået er meget moderat, samtidig som fjæringen lydløst absorberer det meste norske veier kan by på. Interiør, dører og andre detaljer vitner også om høy kvalitet. Sittestillingen er fremragende og førersetet behagelig.

Sikkerhet:

Land Rover Freelander 2 er testet av EuroNCAP med godt resultat. Den får fem av fem stjerner for sikring av voksne, fire av fem stjerner for sikring av barn og en av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse. Bilen får skryt for kneairbag som beskytter bena effektivt, men kritikk for lite fotgjengervennlig frontutforming.

Pris/utstyr:

Prismessig havner Land Rover Freelander 2 fort over 600 000 kroner med automatgir samt "riktig" utstyr krysset av i listen over ekstrautstyr. Det blir fort 100-150 000 kroner dyrere enn biler som gjør mye av samme jobben, om ikke på samme imponerende måte.

Forgjengeren har svak tradisjon når det gjelder teknisk kvalitet og bruktbilpris, men den nye er utviklet under et helt annet regime og virker å ha et langt bedre utgangspunkt.

Denne saken ble første gang publisert 16/08 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også