Test: Kia Cee’d 1,6d

God med diesel?

Vi likte Kia Cee’d med liten bensinmotor. Hva gjør en dieselversjon med inntrykket?

Først publisert Sist oppdatert

Kia Cee'd hører hjemme i kompaktklassen. Det betyr hovedkonkurrenter som VW Golf, Ford Focus, Honda Civic og Toyota Auris. Kia gir de etablerte konkurrentene en skikkelig utfordring når det gjelder pris og garanti, der det koreanske bilmerket er helt i teten. 1,6-liters diesel med 90 hk burde gjøre bilen til et enda mer attraktivt alternativ.

Kia Cee'd er en stor positiv overraskelse, også med dieselmotor. Du får gode egenskaper på mange viktige områder, samtidig som bilen er rimelig i innkjøp og har god garanti.

Kjøreegenskaper:

Kia Cee'd kjører presist og sportslig. Forhjulene biter godt, og hekken er leken nok til å hjelpe bilen rundt svingene. Blir det for mye av det gode, slår ESP'en inn på et passende tidspunkt. Styringen er litt ufølsom, men ikke mer enn at du beholder tilstrekkelig kontakt med underlaget.

Motor:

I forhold til den 1,4-liters bensinversjon som vi har kjørt tidligere, oppfører 1,6-liter diesel seg som ventet. Den leverer kreftene jevnt og harmonisk, og er tilstrekkelig stillegående. Det er først og fremst solid trekkraft fra lave turtall og på høygir som skiller, samt noe lavere forbruk.

Ytelser:

Kia Cee'd får en annen ytelseskarakter med 90 hk diesel, der du har god akselerasjon på høygir og fra lave turtall, men mangler spruten og turtallsviljen i 105 hk/1,4-liters bensinmotoren. Til behersket langkjøring passer diesel best, mens bensinmotoren gjør en bedre figur hvis kjørestilen er mer sportslig anlagt.

Eksteriør:

Kia Cee'd er småpen, uten å være spesielt oppsiktsvekkende. Vi er minst fornøyd med en vel anonym front, men synes profilen og hekken fungerer fint.

Interiør:

Med sin lange akselavstand på 265 cm, har Kia Cee'd de innvendige plassforholdene i orden. Her sitter fire fullvoksne bra også på langtur. Bagasjerommet har greie mål sett i forhold til konkurrentene. Førerplassen er litt enklere og har noe mer plastpreg enn de beste i klassen, men utformingen er ryddig.

Komfort:

Her matcher ikke Kia Cee'd de beste konkurrentene. De sportslige veiegenskapene straffer seg gjennom stiv fjæring; særlig i fronten merker du godt små ujevnheter og slag. Dessuten er støynivået - særlig hjulstøy - merkbart høyere her enn hos mange andre kompaktklasse-konkurrenter. Dieselmotoren høres noe bedre enn bensinmotor ved hastigheter under 60-70 km/t.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Sikkerhet:

Kia Cee'd har foreløpig ikke vært testet i EuroNCAP. Kia har imidlertid gjort hjemmeleksen når det gjelder sikkerhetsutstyr, og så vidt vi kan bedømme er alt viktig sikkerhetsutstyr på plass - også i de rimeligste modellene. ESP-systemet fungerer bra.

Pris/utstyr:

Dieselversjonen vi kjørte var en EXE-modell, som bl.a. har delskinn-interiør, navigasjon, automatisk klimaanlegg, en mer avansert radio, samt regnsensor i forhold til EX-versjonen. Prisene er hhv. 210 og 225 000 kroner (april 2007). Vi savner lyktespylere på utstyrslisten. Kia tilbyr nybilgaranti på 7 år/150 000 km (fem år for hele bilen, de to siste gjelder drivlinjen), den lengste på markedet. Bruktbilverdien er noe usikker, men vi tror bilens gode egenskaper vil slå positivt ut.