Test: Kia Cee’d 1,4 EX
Ting skjer
Frisk motor, sporty kjøreegenskaper, bra finish. Høres ut som om noe har skjedd med Kia.
Kia Cee'd hører størrelsesmessig inn i kompaktklassen, hvilket betyr fight med eksempelvis VW Golf, Ford Focus, Honda Civic og Toyota Auris. Kia gir også de etablerte konkurrentene en skikkelig utfordring når det gjelder pris og garanti, der det koreanske bilmerket er helt i teten. Er det duket for et koreansk gjennombrudd i Golf-klassen?
Kia Cee'd er en stor positiv overraskelse. Det er den første koreanske kompaktklasse-modellen som ikke bare utfordrer på pris, men også har orden på de fleste andre viktige egenskaper.
Kjøreegenskaper:
Kia Cee'd overrasker positivt når det gjelder veiegenskaper. Bilen kjører presist og sportslig. Forhjulene biter godt, og hekken er leken nok til å hjelpe bilen rundt svingene. Blir det for mye av det gode, slår ESP'en inn på et passende tidspunkt. Vi kunne riktignok ha ønsket oss en styring som ikke var fullt så vag, men totalt sett kjører vi Kia Cee'd med et smil om munnen.
Motor:
Vi kjørte Kia Cee'd med den minste bensinmotoren; en 1,4-liter med 105 hk. Også den er et meget hyggelig bekjentskap. Den trekker ivrig fra bunn, og livner ordentlig til fra 3000 o/m og oppover. Den er turtallsvillig, går pent og er koblet til en presis girkasse.
Ytelser:
Den fine motorkarakteren kompenserer godt for lite sylindervolum. Girutvekslingene er bra tilpasset norske kjøreforhold, dermed har du alltid litt overskudd. Forbikjøringer går kvikt i 3. gir, mens 5. gir holder godt følge i trafikken.
Eksteriør:
Kia Cee'd er småpen, uten å være spesielt oppsiktsvekkende. Vi er minst fornøyd med en vel anonym front, men synes profilen og hekken fungerer fint.
Interiør:
Innvendig er Kia Cee'd relativt ordinær rent designmessig. Imidlertid synes vi bilen har god kvalitetsfølelse og fornuftig betjening. Dessuten er plassen rikelig; det er overraskende fin komfort for fire voksne på rundt 180 cm, og bagasjeplassen holder det en bil i denne størrelsen lover.
Komfort:
Her matcher ikke Kia Cee'd de beste konkurrentene. De sportslige veiegenskapene straffer seg gjennom stiv fjæring; særlig i fronten merker du godt små ujevnheter og slag. Dessuten er støynivået - særlig hjulstøy - merkbart høyere her enn hos mange andre kompaktklasse-konkurrenter. Det manuelle klimaanlegget gjør en fin jobb, mens seter og sittestilling fungerer tilfredsstillende.
Sikkerhet:
Kia Cee'd har foreløpig ikke vært testet i EuroNCAP. Kia har imidlertid gjort hjemmeleksen når det gjelder sikkerhetsutstyr, og så vidt vi kan bedømme er alt viktig sikkerhetsutstyr på plass - også i de rimeligste modellene. ESP-systemet fungerer bra.
Pris/utstyr:
Selv den rimeligste EX-modellen vi kjørte, virker på ingen måte ribbet, men har det utstyret de fleste vil være fornøyd med i denne klassen. Men lyktespylere savner vi. Prisen på snaut 200 000 kroner (mars 2007) er blant de mest konkurransedyktige, og en nybilgaranti på 7 år/150 000 km (fem år for hele bilen, de to siste gjelder drivlinjen) den lengste på markedet. Bruktbilverdien er noe usikker, men vi tror bilens gode egenskaper vil slå positivt ut.