Test: Jaguar X-Type 2,2 D Estate

Gammel, men god

Jaguar X-Type gjør fortsatt en god figur med sitt flotte utseende og sine gode kjøreegenskaper.

Først publisert Sist oppdatert

Det var mange som uttrykte en liten skepsis da Jaguar i 2001 lanserte en "liten" Jaguar, og som attpåtil hadde forhjulstrekk. Skepsisen ble ikke mindre av at bilene ble bygget på Ford-plattform, og at de etter hvert også fikk dieselmotor. Hva hadde skjedd med den engelske stoltheten?

Men X-Type skulle vise seg å være en bra pakke bil, noe den måtte være når konkurrentene heter Mercedes C-klasse, BMW 3-serie, Lexus IS og Audi A4.

Til tross for sin alder, har man fortsatt en følelse av å kjøre en moderne bil. Kjøreegenskapene er presise, fjæringskomforten god og følelsen av eksklusivitet er absolutt til stede. Et litt kjedelig dashbord, samt et noe høyt støynivå når motoren er kald, trekker noe ned på helhetsinntrykket.

Kjøreegenskaper

Det skal nevnes at Jaguar X-Type er bygget på samme plattform som Ford Mondeo. Dette er overhodet ingen dårlig idé når vi vet at Mondeo er blant bilene som desidert kjører best i sin klasse. Dette har smittet over på Jaguar X-Type, som ved siden av å kjøre med en fin balanse og presis styring, også har et høyere nivå av komfort enn Mondeo. Særdeles sportslig i sin oppførsel kan ikke X-Type sies å være, men lettbeint og kjøreglad - i høyeste grad.

Motor

2,2-liters dieselen på 155 hester og 400 Nm (ved overboost i kortere intervaller, ellers 360 Nm) gir X-Type det lille ekstra av krefter man setter pris på ved å velge en premiumbil. Draget og kraften i motoren er voldsom, og selv om vi etter hvert blir mer og mer vant til kjappe dieselmotorer, imponerer denne kraftpakken fortsatt. Ved 1 800 omdreininger i minuttet har man allerede 360 Nm disponibelt, som viser at dette er en fleksibel og lite anstrengt motor å kjøre. Ved å gå opp til 155-hesteren kontra den mindre motoren på 130 hester, får man en sekstrinns manuell girkasse. Denne kler motorens utveksling godt, og er med på å skape et moderne inntrykk av drivlinjen totalt sett.

Ytelser

Siden man har et høyt dreiemoment tilgjengelig over et stort spekter på turtallsregisteret, oppleves X-Type som en godt over middels sprek bil. Med 8,9 sekunder til 100 km/t er den meget kvikk til diesel å være, mens den i mellomregisteret byr på et underholdende drag, som regel forebeholdt langt mer motorsterke bensinbiler.

Eksteriør

Utseendemessig er Jaguar X-Type en meget vellykket bil. Den holder Jaguar-tradisjonene ved like, samtidig som den ser fremtidsrettet og moderne ut. Hvem skulle tro at dette var en modell som kom i salg for snart sju år siden? Fine linjer godt akkompagnert av flotte detaljer setter en ekstra spiss på den eksklusive opplevelsen av bilen. Bilens hekk er kanskje ikke like lekker som fronten, men likevel er det enkelt å se at dette er en premiumbil.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Interiør

I vårt syn er ikke det flotte designspråket fulgt like godt opp innvendig i X-Type. Materialvalgene som er gjort på brytere og knapper på midtkonsollen ser litt billig ut, og dashbordets og midtkonsollens generelle utseende ser litt utdatert ut. Gode seter med solid støtte, samt en stor list i svart pianolakk over hele dashbordet, ivaretar litt av den gode følelsen.

Komfort

Det er på komfortsiden man for alvor merker forskjellen fra plattform-donoren Mondeo - til det positive selvsagt. X-Type spiser ujevnheter i veien på en mesterlig måte, og nærmest "flyter" over fartsdumper selv med litt fart på seg. Ellers er som nevnt sportssetene, som har bra med støtte både i siden og under lårene, gode å sitte i. Det eneste vi noterte oss av støy i X-Type var fra hjulene, kanskje ikke så rart når testbilen stod på 18-tommere med lavprofildekk. "Vår" forrige testbil av X-Type stod på mindre hjul, og hadde ikke dette problemet - i den forstand det kan kalles et problem.

Sikkerhet

Da Jaguar X-Type ble testet hos EuroNCAP i 2002, fikk bilen fire av fem stjerner for passasjersikkerheten, mens den kun fikk en av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse. Bilen fikk skryt for et solid karosseri, men oppnådde ikke fem stjerner fordi airbagen på førersiden tillot føreren å slå hodet i rattet før den tok i mot. Beskyttelsen av barn i baksetet var god, men dessverre viste X-Type seg å være for brutal mot fotgjengere.

Pris/utstyr

Jaguar kjemper med sin X-Type om kunder i premiumsegmentet i mellomklassen. Audi A4 er den billigste konkurrenten, som med en 170-hesters TDI-motor starter på 413 500 kroner. Mercedes kommer med ny C-klasse stasjonsvogn rett rundt hjørnet, der en C220T CDI med 170 hester vil koste 477 800 kroner. BMWs 320 D koster fra 400 700 kroner før utstyr. Jaguaren har mer utstyr som standard enn de fleste konkurrentene, og er derfor priset konkurransedyktig med sin prislapp på 434 000 kroner. Man ryker lett på 20-30 000 kroner ekstra for å sikre seg en bra utstyrt modell, men også utstyret Jaguar tilbyr er mindre kostbart enn hos for eksempel BMW, Mercedes og Audi.