Test: Hyundai i30 1,4
Lover godt for fremtiden
Med i30 viser Hyundai at de er i gang for alvor.
Sammen med den tekniske tvillingen Kia cee'd er Hyundai i30 er bevis på at koreanske biler begynner å vise seg frem for alvor. Det er ikke enkelt for en koreansk bil å skulle hevde seg i "Golf-klassen" som etter hvert inneholder mange sterke aktører, men i30 har de fleste egenskapene som trengs for og lykkes.
Hyundai i30 1,4 kjører godt, har bra med plass og gir sine passasjerer en god komfortopplevelse. Bilen gir også et godt kvalitetsinntrykk vi ikke er bortskjemte med fra koreanske produsenter. Vi stusser litt over at Hyundai kun har gitt i30 tre års garanti, når Kia har gitt sin cee'd syv - bilen er jo tilnærmet identisk teknisk sett.
Kjøreegenskaper:
Trygg, forutsigbar og med på notene; dette kjennetegner Hyundai i30's egenskaper på veien godt. Direkte sportslig er den ikke, men tight og presis både i styringen og i understellet. Ved harde påkjenninger ble vi overrasket av hvor lite ugagn i30 egentlig finner på. Bilen oppfører seg eksemplarisk, og verken under- eller overstyrer i særlig grad.
Motor:
Kan en liten bensinmotor gjøre en sterk nok jobb i en såpass rommelig bil? Svaret er ja. Direkte underholdende blir det ikke med mindre du presser den voldsomt opp mot rødmerkingen, men kraften er tilstrekkelig til vanlig bruk. 105 hestekrefter ut av 1,4-liters slagvolum er imponerende nok, men man må tyne motoren til 5 000 omdreininger for å hente fram maksimalt dreiemoment på 137 Nm - altså ingen rakett i bratte oppoverbakker. Ellers er girkassen fin, og motorens gange myk og behagelig.
Ytelser:
Som sagt lukter det ikke svidd av ytelsene til Hyundai i30 1,4, men i praksis gjør de 105 hestene en absolutt godkjent jobb. Spurten til 100 km/t går unna omtrent like fort som dieselversjonen med 90 hester, rettere sagt på 11,6 sekunder. Akselerasjonen i mellomregisteret er på høye gir ikke særlig god grunnet det relativt lave momentet, så ved forbikjøringer kan det lønne seg å legge inn et lavere gir eller to.
Eksteriør:
Blendende vakker er Hyundai i30 i våre øyne ikke, selv om den gjør en helt grei figur ute på veien. Det er mange elementer i i30 vi kjenner igjen fra andre bilmodeller, blant annet baklyktene som minner veldig om de vi finner på BMW 1-serie. Kia cee'd (nesten-tvillingen) er i våre øyne en penere bil, med litt andre detaljer spesielt på lyktene foran og bak.
Interiør:
Ok, billig og til dels småspartansk er det kanskje fortsatt. Likevel er interiøret i Hyundai i30 et stort skritt i riktig retning, og både følelsen av kvalitet og eksklusivitet er langt bedre enn tidligere. Setene gir god sittekomfort både foran og bak, og plassen er meget god, også i bagasjerommet. Rattet og midtkonsollen har fått en ganske annerledes designprofil enn vi er vant med fra Hyundai - og blir en "like eller ikke like"-greie.
Komfort:
Hyundai i30 er utstyrt med et harmonisk understell som takler de fleste underlag på en mesterlig måte. Det føles ikke spesielt stivt, men akkurat passe fast til at bilen også henger bra med på notene når man utfordrer den i svinger. Setene kunne hatt en litt lenger sittepute for maksimal sittekomfort, men god sidestøtte og myk polstring trekker opp. Støymessig klarer i30 seg også bra - verken vind- eller veistøy trenger nevneverdig inn i kupeen - men motorens momentkurve gjør sitt til at man gjerne må trekke den langt på girene for å få nok moment. Det skaper selvsagt litt støy.
Sikkerhet:
Hyundai i30 har nylig blitt testet i kollisjonstest hos EuroNCAP, men klarte ikke å følge opp nesten-tvillingen cee'd sitt gode resultat. Fire av fem stjerner holder rett og slett ikke mål for å holde følge med de sikreste bilene i sin klasse.
På en annen side har bilen bra med utstyr - deriblant ESP som standardutstyr - og kjøreegenskaper som fremstår som meget sikre og forutsigbare.
Pris/utstyr:
Hyundai i30 er, til tross for at den koster noen få kroner mer enn Kia cee'd, en bil som gir deg mye for pengene. Prisen starter på 194 500 kroner for en Classic-variant av 1,4-liters modellen vi nå har kjørt. Comfort-utgaven koster 12 000 kroner mer. Hyundai i30 har bra med utstyr som standard, og det er heller ikke mye du betaler for å få litt ekstra snadder. Dieselmodellen på 1,6 liter og 90 hester koster fra 204 950 kroner, mens 115-hesteren med samme slagvolum 247 950 med utstyrspakken Premium. Sistnevnte, en ordentlig sprek modell du kan lese mer om her.
Generelt sett har ikke annenhåndsverdien på Hyundai-biler opp igjennom årene vært særlig høy, men la oss håpe den har blitt bedre i tråd med at bilmodellene har hevet seg betraktelig de siste årene.