Test: Honda Civic 2,2 i-CTDi

Bedre sent enn aldri

Honda Civic er endelig på plass med en av verdens mest behagelige dieselmotorer.

Først publisert Sist oppdatert

Med en råsterk og kultivert dieselmotor på plass under panseret, kan Civic utfordre selv de mest etablerte konkurrentene i klassen. Dessuten skal Honda ha skryt for at de har turt å gi bilen et særpreg på designfronten, samt at interiøret nærmest minner om en spenstig UFO-cockpit.

Av de mest interessante konkurrentene kan vi nevne navn som Volkswagen Golf, Toyota Auris, Ford Focus, Peugeot 307 og Opel Astra, men også premiumbiler som BMW 1-serie og Volvo C30.

Honda Civic 2,2 i-CTDi er en velkjørende bil med et stort hjerte - i form av en herlig dieselmotor lik den vi finner i CRV og storebror Accord. Pakken man får er meget bra, og Civic har med sitt nå mer komplette motorprogram mulighet til å stjele kunder fra de fleste, også premium-merkene.

Kjøreegenskaper

Honda har alltid vært kjent for gode kjøreegenskaper, og heller ikke Civic dreper denne myten. Bilens oppsett oppleves ikke som supersporty, men Honda har helt klart å få frem et godt kompromiss mellom kjøreegenskaper og komfort. Styringen er presis og understellet fast, og bilen oppfører seg forutsigbart, selv om "feelingen" ikke er helt på BMW-nivå. Men nå skal man imidlertid huske på hvorfor ikke Honda gjør basis-Civicen veldig sportslig. Hva ville vel en Type-R vært da?

Motor

Honda var sent i gang med egenproduksjon av dieselmotorer, men kom til gjengjeld svært så sterkt på kartet. 2,2-literen deres er en herlig kultivert sak, med en karakteristikk som minner mer om en bensinmotor på mange måter. Draget og momentet er til stede over store deler av registeret, og man trenger slettes ikke jage bilen med girspaken for å ha godt med krefter tilgjengelig. Med unntak av når man starter bilen med kald motor, er den også blant de mer stillegående på markedet. For øvrig er den også blant de få dieselmotorene på markedet som tillater litt turtall uten å stoppe helt å puste.

Ytelser

Da vi hørte at denne motoren skulle finne veien ned i en Civic var begeistringen stor. Vi forventet oss nærmest GTI-prestasjoner etter å ha kjent hvor god trekkraft denne 2,2-literen ga både Accord og CRV. Slik ble det ikke, for spesielt sporty er ikke motoren satt opp, og den trekker for jevnt til at man skal kjenne det store suget. Men siden draget er såpass jevnt fordelt, har man bra med krefter stort sett hele tiden, og forbikjøringer går unna som en lek. Bilen fremstår derfor som overraskende kvikk og med god respons, men de som er på utkikk etter "diesel-sportsbil" burde kanskje kikke videre.

Eksteriør

De fleste med interesse for bil husker nok første gangen de så "nye" Civic i levende live. Designet er ulikt noe annet på markedet, og der er vel ikke til å legge skjul på at Hondas designere egentlig er marsboere på fritiden. Det jeg vil frem til er at det er tøft å gå nye veier på en såpass viktig modell. Bilen er rett og slett råtøff, med sine frekke linjer, trekantede eksosutblås og sinte lykter.

Interiør

Trodde du Civic var hakket mer sivilisert på innsiden? Nei, tro om igjen. Med en ufo-cockpit som nærmeste referansepunkt er det spennende og underholdende å ratte denne bilen. Det meste innvendig er ulikt alt annet på markedet, se bare på rattet, instrumentpanelene, dashbordlinjene og den herlige girspaken. Setene er gode på den måten at de gir støtte i sidene, mens lårstøtten ikke er noe å skrive hjem om.

Plassmessig er Civic fin, med god bakseteplass, grei og dyp bagasjeplass og mulighet for å slå opp baksetene dersom større gjenstander skal fraktes.

Komfort

Som tidligere nevnt har Honda Civic en fin miks av småsporty kjøreegenskaper og komfort. Motorstøy er det generelt lite av med denne motoren som arbeidsjern, med unntak av når den er kald ved oppstart. Vindsus er heller ikke noe irritasjonsmoment, men derimot er veistøyen litt høyere enn den burde vært. Fjæringen er ikke av de slappeste, men heller ikke så stram at komforten får unngjelde. Klimaanlegget gjør også en fin jobb på varme sommerdager, akkurat som det gjorde under vår vintertest i minusgrader.

Sikkerhet

Fire av fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest er ikke godt nok til å hevde seg i toppen blant konkurrentene, der de aller fleste etter hvert har fått full pott. På en annen side viser Civic seg frem som en av de mest skånsomme hvis en fotgjenger skulle bli truffet.

Ellers har bilen sikkerhetsutstyr som kollisjonsputer, aktive nakkestøtter, EBD (Elektronisk bremsekraftfordeler), VSA (Elektronisk stabilitetsprogram) og beltevarslere både for for- og baksetepassasjerer.

Pris/utstyr

Ønsker du deg en Civic 2,2 i-CTDi er inngangsbilletten pålydende 289 705 kroner. Dette er i samme leie som en Volkswagen Golf 2,0 TDI med litt utstyr. Civic 2,2 i-CTDi kommer kun i en utgave, nemlig Sport, en modell som på typisk Honda-vis har det meste av utstyr inkludert.

Hvordan denne bilen vil holde seg i verdi er vanskelig å si siden hele bilen er radikalt forandret i forhold til forgjengeren, men tidligere modeller av Civic har holdt seg forholdsvis bra i pris. 2,2-literen er av det gjerrige slaget med sine 0,53 liter per mil på blandet kjøring, så også denne delen av bilholdet blir gunstig.