Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...

Ford Focus CC faller litt mellom to stoler. Flott motor, men verken leken eller spesielt komfortabelt.

Sist oppdatert

Ford Focus skal kjempe i en etter hvert så stor klasse av såkalte CC-biler, hvor vi blant annet finner Renault Megane CC, Peugeot 307 CC og Volkswagen Eos.

Felles egenskaper for disse bilene er at de kombinerer kabrioletens takløse følelse med kupeens praktiske løsninger.

Ford Focus CC har en kledelig turbodieselmotor, god plass biltypen sett i betraktning og helt greie ytelser. Men der stopper det - den kjennes nemlig verken sportslig eller komfortabel ut som en slik bil seg hør og bør.

Kjøreegenskaper:

Ford Focus CC føles diger, tung og sedat i forhold til sin Focus-fetter med tak. Focus er kjent for å kjøre svært godt og underholdende, men den følelsen er ikke mye tilstede bak rattet på CC. Bilen oppleves som stabil, men krenger også en del grunnet konstruksjonen. Konklusjonen er at Focus CC mangler kompromisset mellom lek og komfort, og er derfor ikke så underholdende som en slik modell burde være.

Motor:

Med 136 dieselhester under panseret flytter Ford Focus CC seg passelig bra. Man opplever ikke noen overflod av krefter, men 320 Nm bidrar til at man får dekket behovet man føler i en slik "nummer 2-bil". Motoren oppleves som stillegående og kultivert til diesel å være, og det er kun på tomgang utenfor bilen man for alvor kan høre at det ikke er snakk om noe bensinmotor.

Ytelser:

Til tross for en momentsterk kraftpakke av en diesel under panseret, føles ikke Focus CC noe overmotorisert. Den tunge konstruksjonen setter en stopper for de store fartsopplevelsene, og vi anbefaler derfor ikke denne bilen med noe mindre motor - spesielt hvis tanken er å more seg litt på veien.

Litt tungpustet på høye turtall blir den riktignok, og i sjettegir har man til tider lite å hente av krefter.

Eksteriør:

- Ford Megane? Dette var en av kommentarene vi opplevde å få i testperioden. Og det ligger kanskje noe sant i det? Den enorme og høyreiste hekken står ikke i stil med fronten, som mange vil kjenne igjen fra en vanlig Focus. Vi synes heller ikke formen på bilen blir noe pen som coupé, og det er nok dessverre med taket på flesteparten av milene bak rattet vil bli tilbakelagt. Et annet irritasjonsmoment er tiden det tar å "transformere" bil fra kabriolet til coupé.

Interiør:

Som vanlig i en Ford er førermiljøet og sittestillingen i Focus CC meget bra. Det meste er oversiktelig og velfungerende. Bakseteplassen er også tilfredsstillende biltypen tatt i betraktning, det samme gjelder bagasjeplassen.

Komfort:

Siden Focus CC ikke oppleves som særlig sportslig eller leken, burde den jo være svært så komfortabel - men nei. Det både knirker, knaker og vibrerer, og det gir ingen god kvalitets- eller komfortfølelse. Fjæringskomforten er på en annen side god, den takler blant annet store humper i veien bra. Varmeapparatet fungerer også upåklagelig, viktig i en toppløs bil.

Sikkerhet:

Ford Focus har som vanlig kombi fått full pott i kollisjonstesten til EuroNCAP. Selv om dette i seg selv ikke er noe fasit på at CC-modellen også skal være bra, burde den holde et høyt sikkerhetsnivå. ESP-system er selvfølgelig på plass, som for mange utgjør en høy sikkerhetsfaktor, spesielt på vinterføre.

Pris/utstyr:

Ford Focus CC er i likhet med de andre i sin klasse - med unntak av Renault Megane med dieselmotor, ingen billigbil. 373 300 kroner er hva man må ut med for en Focus CC 2,0 TDCi, omtrent det samme som en Peugeot 307 CC (370 800), Renault Megane 2,0 (375 900), og billigere enn Volkswagen EOS 2,0 TDI (390 560).

Turbodieselen gjør bilen billig i drift. Siden Focus CC er en helt ny modell er det vanskelig å spå hvordan verditap bilen vil ha, men Ford er kanskje ikke kjent for å være merket som holder seg best i pris.

Denne saken ble første gang publisert 19/06 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også