Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus

Sterk dieselmotor og mykt understell gir fin komfort, men Focus CC er ikke morsom.

Først publisert Sist oppdatert

Da Ford kappet taket av den herlige Focus, ble vi skuffet. Heller ikke i ansiktsløftet utgave gir bilen særlig mening. Om du er på jakt etter en kompakt og forholdsvis rimelig bil uten tak, er det mye å velge mellom. Fireseteren Ford Focus CC har - som flere andre - et sammenleggbart ståltak, noe som skal kombinere fordelene til en coupé og en cab, og som kan gi ekstra komfort når du kjører med taket på.

Den vanlige Ford Focus er den mest kjøreglade bilen i klassen, men Ford har ikke klart å ta med så mye av de gode egenskapene over i ståltak-kabrioleten. Den er komfortabel når man kjører rolig, og dieselmotoren er flott, men stort annet har den ikke å by på.

Kjøreegenskaper

I prosessen med å forvandle Ford Focus til den åpne CC, har den lette, kvikke og intuitive morofølelsen vi liker så godt forsvunnet. Focus CC er tung, sedat og myk. Den er stabil og komfortabel på dårlig vei, men krenger og stritter imot når du prøver på litt mer aktiv kjøring. Manglende styrefølelse, og ikke minst manglende evne til å følge etter førerens ordrer ved unnamanøver, kvikk svingkjøring og liknende, gjør at vi bare vil roe det hele helt ned og flyte av gårde.

Motor

Tolitersdieselen gir Ford Focus CC hyggelige fartsressurser. 136 hk og 320 Nm gir godt skyv med en gang turboen begynner å lade, men det er likevel langt unna å gi noen sporty opplevelse. Lydnivået er behagelig lavt; det merkes minimalt at dette er en dieseldrikker. Den manuellsjaltede sekstrinnskassen fungerer helt fint, men sjettegiret er et ordentlig hvilegir i norske hastigheter.

Ytelser

Ford Focus CC er stor og tung, testbilen veier 1630 kg, og selv om den to liter store dieselmotoren gir godt skyv, får du aldri noen følelse av kraftoverskudd. Dette er i våre øyne minimumsmotoriseringen i bilen. Draget er som i dieselbiler flest - når turboen jobber, har du godt skyv i ryggen. Men over og under det relativt snevre turtallsregisteret, har den lite å by på.

Eksteriør

Ford har nettopp gitt Focus-serien en ansiktsløftning, med en rekke elementer hentet fra Mondeo. Forfra fungerer det fint, med en blanding av barske og småeksklusive detaljer. Men hekkpartiet blir vanskelig å svelge for oss; det er altfor høyt og altfor firkantet (for å kunne gi plass til den store takkonstruksjonen når du har lyst til å kjøre åpent).

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Interiør

Vår velutstyrte test-Focus CC byr på god sittestilling - Ford-tradisjonen tro - og et oversiktlig og gjennomført oppsett med fine detaljer. Skinnsetene har godt med støtte, samtidig som de er komfortable. Men sittestillingen er høy, og takkonstruksjonen har ført til en snodig vindusramme. Den er dratt svært langt bakover, noe som gjør at de litt lengre rygg enn gjennomsnittet ender med pannebrasken svært nær stålet. At setebeltene bak blafrer med en gang man nærmer seg normalt landeveistempo, er noe som definitivt burde vært ordnet i konstruksjonsfasen. I baksetet går det faktisk an å sitte helt greit, og bagasjerommet tar også unna en del - til å være en slik type bil.

Komfort

Ford Focus CC har et komfortabelt fjæringsoppsett, og selv om den med konstant skjelving viser tegn til en svak grunnkonstruksjon, er bilen et trivelig bekjentskap på dårlig vei. Med god sittestilling og godt varmeapparat er det lett å trives når man cruiser av gårde. Blafring fra setebeltene bak og illeluktende skvulping fra vindusspylervæske-tanken ødelegger imidlertid for mye av totalopplevelsen.

Sikkerhet

Ford Focus CC er ennå ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP. Bilen har veltebøyler som skytes opp om bilen oppfatter en kritisk situasjon, samtidig som setebeltene strammes. Den har Isofix-fester, kollisjonsputer foran og på sidene og ESP, og kan leveres med aktive frontlys.

Pris/utstyr

Ståltak-kabrioleter er generelt ikke spesielt rimelige biler, og sammenliknet med andre, åpne biler framstår en velutstyrt Ford Focus CC med tolitersdiesel - den motoren er et must i denne bilen - som ganske så kostbar. For 376 100 kroner (dvs. før du putter på ekstra utstyr), får du for eksempel en velutstyrt Mazda MX-5 eller Audi A3 Cab. Dieselmotoren gir lavt forbruk, men vi er usikre på hvordan annenhåndsverdien blir for en bil som ikke engang Ford-entusiastene vil glede seg særlig over.