Test: Fiat Bravo Multijet 1,9 Multijet 8V
Godt forsøk
Fiat Bravo har nesten udiskutabelt utseendet med seg. Kan resten matche opptakten?
Fiat Bravo er en bil det er lett å like utseendet på. Den er noe så uvanlig som en virkelig smekker kompaktklassebil, en bil med stort potensial til å få folk til å snu seg etter den. Bravo melder seg på i et volumsegment med sterke konkurrenter som Toyota Auris, Volkswagen Golf, Ford Focus og Peugeot 307 (snart 308). I tillegg kommer ferske utfordrere som Hyundai i30 og Kia Cee'd. Utseendemessig er vi ikke i tvil om hvilken som tiltaler oss mest. Bilen heter Bravo.
Bravo lover så mye sportslighet og finesse med sitt deilige designuttrykk, men klarer ikke helt å følge opp når det kommer til kjøreegenskaper og motorisering i testbilen. Om den "strupede" dieselmotoren hadde fått friere spillerom, i den dyrere versjonen med 30 ekstra hestekrefter, vil imidlertid inntrykket endre seg.
Kjøreegenskaper
Fiat Bravo ble ikke det sportslige bekjentskapet vi hadde store forhåpninger om at den skulle være. Styringen er kvikk, men servoen er samtidig for lett til at bilen kan styres med en fast hånd. Det er greit under normale forhold, men kan lett bli nervøst i en kritisk situasjon. Styringen formidler dessuten ikke den nødvendige kontakten med underlaget, til tross for dekk med lav profil. En oppstramming av understellet bak hadde heller ikke, etter vår mening, vært feil. Konsekvensen er at Bravo overstyrer litt for lett, og at den har en tendens til å danse med hekken "etter at musikken er skrudd av". Understellsoppsettet gjør imidlertid at Bravo, stikk i strid med det inspirerte utseendet, framstår mest som en komfortabel bil.
Motor
Dieselmotoren på 1,9 liter yter 90 hestekrefter ved 4 000 omdreininger, mens maksimalt dreiemoment er 255 Nm ved 2 000 omdreininger. Det ble raskt tydelig for testteamet at de 90 hestene ikke framstår som særlig pigge, og helt i bunnen er det heller ikke særlig å hente. Etter 4000 omdreininger er det også jevnt slutt på kraftutviklingen. Men mellom 2000 og 3000 gjør 1,9-literen i minsteversjon en fin jobb - særlig i starten av momentkurven. Motoren har en relativt hard gange, og støyer mer på tomgang enn dieselmotoriserte konkurrenter som VW Golf og Hyundai i30. I jevn fart er den imidlertid mer stillegående enn de to. Giroverføringen kunne ha vært fastere, men har en utveksling som står godt til motoren.
Ytelser
Konklusjonen er altså klar: Ytelsene står ikke i forhold til Bravo-utseendet i vår testutgave. 90-hesteren føles vesentlig mer tungpustet enn flere nære konkurrenter. Vi kjørte Fiat Grande Punto i samme testperiode, med 1,9-literen i 130-hestersversjon. Der var det kraft i overflod. I Bravo er maksytelsen 120 hestekrefter. Snaue 40 000 kroner ekstra koster det, sett i forhold til 90-hesteren, og de gjør garantert Bravo godt.
Eksteriør
Utseendet er nevnt, og vi vurderer det som så bra at Bravo får en sjelden toppkarakter her. I kompaktklassen er det ikke mange designperler, men Bravo er en blomst. Særlig fronten, med flotte lykter og en lekker grill, men også "hoftelinja", som ender opp i den avrundede hekken, fungerer godt.
Interiør
Inntrykket av Bravo-interiøret var umiddelbart positivt for alle involverte i Vi Menn Bil-redaksjonen: "Her er det fint". Dashbordet er pent utformet, med flotte instrumenter. Til tross for at materialvalgene ikke er fra den øverste hylla, ser dashbord og midtkonsoll likevel meget bra ut - i tråd med utseendet. Setene ser bra ut, rattet er lekkert, med gode "ti på to"-grep, og har den samme røde sømmen som i girkula. Pent! Plassen i baksetet er ikke best, noe som også resulterer i at totalt lastevolum med nedfelt seterygg ligger et stykke bak biler som VW Golf og Hyundai i30. Men helt bakerst er det plass til ett og annet: 400 liter er solid i denne klassen, og betraktelig mer enn de to nevnte konkurrentene.
Komfort
Bravo-setene har god støtte både oppe og nede, men kunne med fordel ha hatt en noe lengre sittepute. De ser i utgangspunktet ut til å være mer sportslig innrettet enn bilen viser seg å være, og er også relativt harde. Støynivået i kupeen er omtrent på nivå med de nærmeste konkurrentene med dieselmotor. Brede og lave dekk gir betydelig veistøy, mens fjæringskomforten absolutt egner seg til lengre turer - også på dårligere underlag.
Sikkerhet
Fiat Bravo fikk henholdsvis 5, 4 og 2 stjerner i EuroNCAPS kollisjonstester for beskyttelse av voksen, barn og fotgjenger. Det er et godt resultat, om man ser bort fra behandlingen en eventuell fotgjenger vil få ved en kollisjon. ESP er standard, i tillegg til MSR (Motor Schleppmoment Regelung). Systemet hindrer hjulene i å blokkere seg på glatt underlag om føreren bremser for raskt ned - ved at momentet reduseres. I tillegg kommer nødbrems- og bakkestarthjelp, trepunkts ISOFIX-barnesetefester og seks kollisjonsputer.
Pris/utstyr
Vår testutgave koster fra 224 900 kroner, med den dempede versjonen av 1,9-litersdieselen. Selv i rimeligste utgave framstår Bravo som en velutstyrt bil i sin klasse. De som vil ha Bravo med 120 hestekrefter, må legge 40 000 ekstra kroner på disken. Til Norge tas det inn én motor til, i tillegg til de to dieselvariantene, nemlig en 1,4-liters bensinmotor som yter 150 hestekrefter. Med en pris på 285 000 kroner er den også dyrest i buketten.