Test: Fiat Bravo 1,4 T-Jet

Slik skal den være!

Utseendet på Fiat Bravo lover godt. Med turbomotor står også ytelser og kjøreegenskaper i stil.

Først publisert Sist oppdatert

Fiat Bravo hører til i den konkurranseutsatte Golf-klassen, der vi også finner biler som Honda Civic, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Cee´d, Opel Astra - og selvfølgelig Volkswagen Golf. Den rommelige kombicoupéen leveres kun som femdørsmodell, med flott design, masse tøffe detaljer og godt med utstyr.

Med 1,4-liters turbomotor og fastere understell har Fiat Bravo egenskaper som står i stil til det flotte eksteriøret. Dette er moro, samtidig som bilen er velkjørende og rommelig.

Kjøreegenskaper

Sist vi kjørte Fiat Bravo, med 90-hesters dieselmotor, ble vi betatt av utseendet men skuffet over kjøreegenskapene; komforten var fin, men den var lite sporty, og virket litt ustabil. Med bensinturbomodellens litt større hjul - vår rullet på velfungerende 17-tommere - og litt fastere understell får den det den trenger. Med et trykk på Sport-knappen blir understellet enda fastere, og da blir Bravo ordentlig svingeglad. Likevel er komforten fin, og bilen er lett å håndtere, selv med glatte piggfrie dekk og selv på glatt underlag. Styrefølelsen er ikke helt på Focus-nivå, men fortsatt god. Og dette bidrar til å gjøre bilen både lett og morsom å ha med å gjøre.

Motor

Vi har sagt det før, og vi sier det igjen: Vi har stor sans for downsizing-trenden som råder om dagen, der små motorer med overlading gir massevis av kraft uten at man må lide av høy vekt og høyt forbruk. Fiat Bravos turbomatede 1,4-liter er et godt eksempel på hvor gode slike små motorer kan være; den 150 hk og maksimalt 230 Nm sterke motoren er herlig fleksibel, med skikkelig sprut på toppen. Turbolag er bortimot fraværende, og kan eventuelt kjapt og enkelt kureres med å velge et lavere gir i den manuellsjaltede, hyggelige sekstrinnskassa. Sportsknappen frigjør noen ekstra Nm, som er gode å ha når man skal forbi. Den lille maskinen klarer seg fint på lave turtall, og er behagelig å cruise rundt med. Men den lar deg gjerne dytte den til turtallssperra, også. Da kvitterer den med flott syngelyd og godt drag.

Ytelser

Den turbomatede 1,4-literen i Fiat Bravo yter 150 hk ved 5500 o/min og 206 Nm ved 2250 o/min. Ved overboost, eller når du trykker sportsknappen, får du 230 Nm ved 3000 o/min. Og med en kortsteget sekstrinnsgirkasse får bilen både herlig, kjapp akselerasjon og god seigdragningsevne på høye gir og lave turtall. Rett og slett en herlig motor i denne bilen! De høyeste girene kunne med fordel vært litt høyere, ettersom normalt rask motorveikjøring gir deg litt vel høyt turtall. Men bortsett fra dette, er drivlinjen ordentlig flott.

Eksteriør

Da vi kjørte Fiat Bravo med den late, 90 hk sterke dieselmotoren, kalte vi bilen en påfugl. I våre øyne er den vakker, og den vekker oppsikt over alt med sine spenstige former. Det er visse hint av Maserati her, og det er aldri feil. Friske farger bidrar også til at den vekker oppsikt. Ordentlig flotte felger, testbilens sportsstyling og de lakkerte bremsekaliperne er også detaljer som gjør at vi får lyst til å bare stå og se på bilen.

Interiør

Fiat har fjernet seg fra tidligere tiders noe frynsete kvalitetsfølelse, og Bravo kjennes både påkostet, gjennomtenkt og gjennomarbeidet. Myke materialer, ingen knirking og ulyder, og god ergonomi gir løfter om et langt samliv med bilen. Dessuten ser det bra ut, med friske og tøffe detaljer, litt lek med farger og en generell sporty aura. Foran er det god plass, men vi ønsker oss mer støttende seter, for dette er jo en sporty bil. Litt lengre sittepute hadde også vært fint. Takhøyden i baksetet er litt begrenset, men barn og kortvokste har det veldig bra her. Og bagasjerommet er et av de største i klassen. Bilen er lett å laste full, og tar unna mye mer enn det lave karosseriet kanskje gir inntrykk av.

Komfort

Med store hjul og fast understell blir Fiat Bravo mer sporty, men også et hakk mindre komfortabel. Vi synes imidlertid det er mer komfortabelt å vite hvor hjulene er og hva som skjer i kontakten mellom dekk og moder jord enn å flyte rundt. Den er likevel langt ifra noen ukomfortabel bil. Støynivået er behagelig, selv når motoren jobber. Men litt annen utveksling på sjettegir ville gitt lavere turtall og dermed lavere lydnivå på motorveien. Setene er komfortable, men kunne gjerne støttet bedre på sidene - i tillegg til at vi savner en lengre sittepute. Dessuten er midtarmlenet bare en vits. Men Blue&Me-systemet, med rattbetjening av det meste i bilen, fungerer flott etter litt øvelse. Hva varme og ventilasjon angår, har vi heller ikke noe å utsette på bilen.

Sikkerhet

Fiat Bravo har alt vi forventer av en moderne bil, og fikk også full pott for voksensikkerhet hos EuroNCAP. Tre av fem for beskyttelse av barn og to av fire for fotgjengerbeskyttelse er også anstendig, konkurrentene tatt i betraktning. I tillegg gjør kjøreegenskapene at Bravo oppleves som trygg og letthåndterlig.

Pris/utstyr

Fiat har slitt lenge på det norske markedet, og selv om de nyere produktene er helt på høyde med konkurrentene, tror vi det vil ta lengre tid før markedet følger etter. Dermed kan bruktprisene på bilen lide. Med 150-hesters bensinmotor koster bilen nær 290 000 kroner før du begynner på ekstrautstyrslista. Og selv om dette er forholdsvis mye penger - spesielt når en tenker på merprisen i forhold til liten dieselmotor - er det på nivå med konkurrentene, men du får jevnt over med deg mer utstyr i Bravo. Prisene på ekstrautstyret er ikke ille, og pakkeprisene virker gunstige. Forbruket er oppgitt til 0,71 liter på mila, noe som heller ikke er avskrekkende med tanke på hvor morsom denne bilen er.