Test: Dodge Caliber 2,0 CRD

Andre verdier

Dodge Caliber er en robust, tøff og ikke minst sterk bil du vil skille deg ut i.

Først publisert Sist oppdatert

Dodge Caliber er den første bilen i en kommende strøm av nye modeller fra produsenten. Bilen skiller seg godt ut i mengden, og vi lar oss sjarmere på mange områder.Den skal kjempe i en tøff klasse med sterke konkurrenter som Toyota Corolla, Volkswagen Golf, Opel Astra, Peugeot 307 og Mercedes Benz B-klasse.

Litt mindre forfinet enn de argeste traverne i klassen, men sterk og robust som en islandshest. Dodge Caliber gir eieren en god porsjon med individualisme på kjøpet, i tillegg til å levere bra med kraft. Bilen er også svært lettkjørt og trivelig.

Kjøreegenskaper:

Caliber er som nevnt tidligere både lettkjørt og trivelig på veien. Bilen takler norske ujevnheter i veien bedre enn mange av konkurrentene. Balansen er god, og den finner ikke på noen skumle krumspring med mindre den blir voldsomt provosert.

Ellers har bilen et velfungerende ESP-system som sikkert vil lokke fram ekstra trygghet på vinterføre for oss nordmenn.

Motor:

Dieselmotoren som sitter i vårt testeksemplar er handlet inn fra Volkswagen. Den velkjente toliteren har et heftig dreiemoment på 310 Nm ved siden av de 140 hestekreftene. Dette er faktisk såpass mye kraft at det lønner seg å holde godt på rattet ved hardt gasspådrag, grunnet sporing med framhjulene.

Dessverre følger det en del støy med denne motoren, som også VAGs egne modeller med tilsvarende motor har fått kritikk for.

Ytelser:

Volkswagen-motoren gir Dodge Caliber meget gode ytelser, faktisk på grensen til det underholdende. Fullt dreiemoment er tilgjengelig allerede ved 2 500 omdreininger, som sikrer godt med krefter nesten uansett hvor i registeret du befinner deg. Dette hindrer også masse slitsomme girskift.

Sprinten fra null til hundre er oppgitt til å ta 9,3 sekunder, selv om vi måtte opp på ti blank i vår akselerasjonstest. Toppfarten er 196 km/t.

Eksteriør:

Dodge Caliber er bilen for deg som ønsker noe annet enn naboen har, selv om man feiger ut og velger sølvgrå til fordel for gul eller oransjerød.

Bilen er hårete, blottet for femininitet, og det ungdommelige er vektlagt i alle ledd. Dodge bruker slagordet "A lt annet enn søt", noe vi synes er et dekkende begrep for Caliber.

Interiør:

Innvendig i Caliber er setene omtrent det eneste som ikke er laget i hardplast. Vi liker vanligvis ikke harde plastflater, men i Caliber er det derimot både helhetlig og ordentlig, og forsterker det robuste preget på bilen.

Kjørestillingen er høyreist og MPV-aktig oppreist, med ordentlig knekk i knærne. Ikke spesielt sporty, men desto mer komfortabelt på langtur. Ellers er ergonomien god, og det er lett og trives bak rattet.

Komfort:

Caliber byr på praktiske og gode plassløsninger, og man sitter godt i bilen. Som sagt takler Caliber godt dårlig veidekke, og byr på god sittekomfort på langtur. Støyen er det som trekker ned på helhetsinntrykket når det gjelder komfort. Store hjul og en "raklende" diesel-kraftpakke fra Volkswagen skaper et relativt høyt støynivå uansett hastighet.

Ellers har Caliber et flott lydanlegg, som i tillegg til tilkoblingsmuligheter for iPod, har en høyttaler du kan brette ut av innsiden på bagasjeluken.

Sikkerhet:

Det er ikke kjørt noe kollisjonstest av EuroNCAP på Dodge Caliber i skrivende stund. I USA er det kjørt en lignende test, der bilen fikk fem stjerner, noe som betyr full pott for sikkerheten til passasjeren.

Caliber har seks kollisjonsputer og beltestrammere som standard. Et velfungerende ESP-system trekker heller ikke ned.

Pris/utstyr

Dodge Caliber har alt utstyr du har bruk for allerede i innstegsvarianten som koster fra 249 900 kroner. Denne er utstyrt med en 1,8-liters bensinmotor på 150 hester. Velger du å oppgradere fra SE- til SXT-,modell betaler du 40 000 kroner ekstra.

Den pakken inneholder blant annet 17-tommers alufelger, et 458-watts stereoanlegg med utsvingbar høyttaler bak, cruise controll, soltak, skinninteriør med skinntrukket multifunksjonsratt, tåkelys, varmeseter og korsryggstøtte i setene, samt DVD-basert navigasjonsanlegg. Ja, det er mye penger. Men du får til gjengjeld masse utstyr som i tillegg til å gi deg en finere bil, øker annenhåndsverdien.