Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi

Citroën C4 har ikke fått den helt store oppmerksomheten i Norge. Kanskje fortjener den bedre?

Først publisert Sist oppdatert

C4 opererer i et av det norske bilmarkedets største segmenter, nemlig kompaktklassen. Her er den i et bikkjeslagsmål med volumselgere som VW Golf, Toyota Auris/Corolla, Peugeot 307, Ford Focus og Opel Astra. Ved utgangen av august var det registrert 1 059 biler så langt i år, eller 3,4 prosent av salget i klassen, som regjeres av VW og Toyota. I denne klassen har C4 et visst særpreg, og den er først og fremst for den som er på jakt etter en komfortabel kompaktbil.

Citroën vil trolig aldri bli noen volumselger her i landet med C4. En grunn er utseendet, som vekker høyst ulike reaksjoner. Vel på plass i førersetet, er det imidlertid en god kjøreopplevelse som venter i vår testutgave - dersom man ikke har sportslige ambisjoner.

Kjøreegenskaper

Mangelen på sportslige fibrer er påtakelig i vår testutgave. Den er satt opp for komfortable, og ikke altfor lange, turer, og til nettopp det formålet gjør den en ypperlig jobb. Understellet tar seg av ujevnheter på nærmest programmessig Citroën-vis, og veien skal bli veldig dårlig og humpete før det går særlig ut over komforten. I tråd med dette det komfortable preget, er styringen dessverre også i litt vel følelsesløs etter vår smak. Når det oppstår kritiske situasjoner, har denne C4-en også en hang til å ville understyre. Noe som i og for seg er trygt nok, gitt bilens karakter ellers, men underholdende blir kjøreturen aldri.

Motor

Den 1,6 liter store bensinmotoren yter 110 hestekrefter ved 5 800 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er 146 Nm ved 4 000 omdreininger. Vi har kjørt den samme motoren med manuelt gir tidligere, og mener fortsatt at det er å foretrekke. Årsaken er at automatkassa sliter med å få ut det beste av motoren. I verste fall bommer girkassa helt, slik at det ikke skjer noen ting. Sportsknappen, merket "S", bedrer situasjonen noe, men endrer ikke vurderingen: Denne kombinasjonen egner seg best for sedat og rolig kjøring.

Ytelser

Motoren gir ikke mer kraft enn den må sammen med automatkassa, men fungerer greit så lenge den ikke presses. Det blir vel mye turtallsmas dersom man trenger kraft til en forbikjøring. Vår anbefaling ville ideelt sett ha vært en kombinasjon av Citroëns fine 1,6 HDI-motor og automatgir. Dessverre er det ikke mulig å få et slikt tilvalg.

Eksteriør

C4 har et særpreget design og framstår som en elegant kompaktklassebil. Mest reaksjoner vekker hekkdesignet, som skiller seg tydelig fra de fleste av dagens konkurrenter. Vi synes også her at det er morsomt at Citroën skiller seg ut. Til forskjell fra coupé-utgaven, har ikke femdørsmodellen den noe upraktiske karosserilinja tvers over bakruta. Det gir normal sikt bakover, som er en klar fordel både ved rygging og normal kjøring.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Interiør

Det er lett å trives i C4-kupeen. Førerplassen har en fin utforming, og det er relativt enkelt å finne seg godt til rette bak rattet. Både seter og interiørdetaljer i dørene er i velour. Det ser fint ut, men har begrenset varighet ved mangelfullt vedlikehold. Plassen i baksetet er på nivå med konkurrentene, likeså bagasjerommet - som normalt rommer 320 liter. Med bakseteryggen nedfelt, er tallet 1023 liter.

Komfort

Sidestøtten i setene er tilstrekkelig både oppe og nede, særlig siden dette er en bil som ikke oppfordrer spesielt til aktiv kjøring. Fjæringen er myk og behagelig, og sørger for komfortable kjøreegenskaper. Det opplevde støynivået i kupeen, er lavt. Kun ved hardt gasspådrag blir motorstøyen betraktelig.

Sikkerhet

C4 kom fra kollisjonstesten hos EuroNCAP med godt resultat - fem stjerner for passasjerbeskyttelse. Testen for barneseter ga fire stjerner, mens fotgjengertesten endte med tre. C4 har dessuten ABS-bremser med bremseassistanse og mulighet for varsel ved ufrivillig kryssing av veistripene (AFIL). Seks airbags er standard. Med utstyrsnivået "Pack" på testbilen følger dessuten svingbare xenonlys og parkeringshjelp foran og bak.

Pris/utstyr

Vår testutgave, som altså er den eneste som leveres med automatgir, koster fra 262 900 kroner. I daglig drift, på kortere turer, blir den i tørsteste laget. Billigste bensinutgave, 1,4 liter, koster snaue 205 000 kroner. Billigste diesel koster omtrent det samme som bensinmotoren, men vi skulle altså gjerne ha sett denne i kombinasjon med automatgir - også på grunn av drivstofføkonomi.