Test: Citroën C-Crosser 2,2 HDi

Kostbar komfort

Citroën C-Crosser er en flott utfordrer i kompakt-SUV-klassen.

Sist oppdatert

Citroën C-Crosser er - sammen med Peugeot 4007 - så godt som identisk med Mitsubishi Outlander. Og den er Citroëns aller første bil i det konkurransetette kompakt-SUV-segmentet. Den har en herlig motor og er en av klassens aller mest komfortable, men prisen gjør at den er forbeholdt de få.

Kjøreegenskaper:

Citroën C-Crosser har det meste felles med Mitsubishi Outlander. Dette gir ryddige kjøreegenskaper - den oppleves som voksen og nøytral. Sammenliknet med Outlander er C-Crosser et lite hakk mindre svingevillig og i stedet et par hakk mer komfortabel, noe som jo ikke er noen stor ulempe på norske veier. Testbilens 18-tommere fungerer også overraskende godt på dårlig vei.

Motor:

Den dieseldrevne 2,2-literen er en perle, og passer flott i alle bilene vi har prøvd den i til nå. Den har flott gange og pen lyd, kraftutviklingen er jevn, og ikke minst er den herlig sterk. Sammen med veltilpasset utveksling - og godt girskift - gir dette C-Crosser behagelige, gode krefter.

Ytelser:

Med 160 hk, og 380 Nm allerede fra 2000 o/min, får Citroën C-Crosser et behagelig kraftoverskudd. Noe råskinn er den ikke, men den oppleves som tilstrekkelig sterk med noe til overs. 0-100-sprinten skal ta 9,9 sekunder, men det er ved mellomakselerasjon - for eksempel ved forbikjøringer - at kreftene merkes best. Dette er den beste motoren i søsteren Outlander også, men gjør også sitt for at C-Crosser-prislappen blir i overkant drøy.

Eksteriør:

Også karosseriet på C-Crosser - og Peugeot 4007 - er i hovedsak felles med Mitsubishi Outlander. Dette gir en stor bil med ryddige former, og spør du oss er Citroën-snuta den mest vellykkede av disse tre trillingsøstrene. Hekken er også annerledes i forhold til Outlander - og det fungerer fint.

Interiør:

Citroën C-Crosser-interiøret er et hakk mer påkostet enn det i Outlander. Som søsterer er den rommelig, og med flott kvalitetsfølelse takket være gode materialer. En god del hardplast drar imidlertid ned inntrykket en smule. Vi savner lengdejustering av rattet, men ergonomien er likevel god. Plass er det mye av, både foran og bak. Som søstrene har også C-Crosser to nedfellbare seter bak, og som vanlig i denne klassen, bør du ikke være spesielt stor av vekst for å ha det greit her. Men lar du de to bakre setene ligge nedfelt, har du til gjengjeld et sjenerøst bagasjerom. Og det er jo ikke vanlig i kompakt-SUV-segmentet.

Komfort:

Mitsubishi Outlander overrasket oss med sin gode komfort. Og Citroën C-Crosser er enda mer komfortabel - selv på 18-tommers dekk som er standard i den mer påkostede utstyrsvarianten Exclusive. Både små og store ujevnheter slukes på en bedre måte enn de aller fleste konkurrentene kan vise til. Med komfortabelt interiør, behagelig støynivå og behagelig kraftoverskudd i tillegg, må man opp i en enda dyrere klasse for å overgå dette.

Sikkerhet:

C-Crosser er lettkjørt og forutsigbar, firehjulstrekksystemet gir god framkommelighet og stabilitet, og den er utstyrt med alt sikkerhetsutstyr en moderne bil skal ha. Seks kollisjonsputer, og to Isofix-fester i baksetet er også på plass. Exclusive-pakken gir deg xenonlykter i tillegg, og er en viktig årsak til at du bør vurdere denne 40 000 kroner dyrere utgaven en gang til. C-Crosser er foreløpig ikke kollisjonstestet i EuroNCAP, men Outlander har fått fire av fem mulige stjerner for beskyttelse av voksne. (Tre av fem for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for fotgjengervennlighet.)

Pris/utstyr:

Citroën C-Crosser er en veldig god bil, og den gir både bedre komfort og en mer luksuriøs følelse enn søsteren Outlander. Dessuten er motoren en perle. Men motoren gir også et veldig drøyt hopp i pris; innstegsmodellen, som også har godt med utstyr, begynner på 469 900 kr. Og den testede Exclusive-modellen, med ting som xenonlys, 18-tommere, stor stereo, ryggesensor og skinnseter i tillegg, koster 40 000 kr mer. Og da er man plutselig på nivå med de dyreste og beste bilene i dette segmentet; selv om BMW X3 og Land Rover Freelander har mindre plass, oppleves disse som mye mer påkostede hva kjøreegenskaper, komfort og kvalitetsopplevelse angår.

På tross av mye kraft, er ikke forbruket skremmende: den skal ha 0,73 liter på mila i snitt.

Denne saken ble første gang publisert 13/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også