Test: Chevrolet Epica

Seksersang

Chevrolet Epica er stor, rimelig og byr jammen på en rekkesekser i tillegg.

Først publisert Sist oppdatert

Chevrolet Epica er en stor sedan, til en rimelig pris. Generelt sett har ikke koreanske biler i denne klassen et veldig godt grep om norsk bilpublikum. Da hjelper det heller ikke at den bare kommer som sedan, i et segment hvor stasjonsvogn er det vanligste. Typiske konkurrenter for Epica er sedanversjonene av VW Passat, Toyota Avensis og Mazda 6, for å nevne noen.

Chevrolet Epica vil nok slite med å flytte kunder fra etablerte konkurrenter. Prisen er lav, sekseren er lekker, men egenskapene for øvrig er foreløpig i svakeste laget.

Kjøreegenskaper

Chevrolet Epica har ingen sportslige ambisjoner. Understellet er ikke spesielt presist, og formidler ingen nærkontakt med veibanen. Styringen er også relativt vag. Du skal ikke kjøre så veldig fort, før bilen understyrer merkbart. Imidlertid er den ganske lettkjørt. Dessverre kan man foreløpig ikke levere ESP.

Motor

Chevrolet Epica byr på noe så sjelden som en rekkesekser. Riktignok tverrplassert og med forhjulstrekk, men like fullt - en rekkesekser. Volumet er på to liter og det betyr en hang til høye turtall, men som alle vet er det lite som slår en slik motor når det gjelder gange og lydbilde. Det er også tilfellet her. Den manuelle girkassen er ikke spesielt presis, men er sannsynligvis å foretrekke fremfor automatversjonen hvis du skal hente det beste ut av motoren.

Ytelser

Selv om motoren går silkefint, blir det ikke så mye igjen av ren fartsopplevelse. Effekt og dreiemoment er ikke all verden og Epica er såpass stor og tung at det krever mye turtall å få fart på bilen. Glem de høye girene, og hent ut så mye turtall som mulig når du skal akselerere maksimalt. Senere i 2007, kommer bilen for øvrig med 150 hk turbodiesel.

Eksteriør

Linjene på Chevrolet Epica er ikke dårlige, men det blir noe tungt og litt satt over hele designet. De store lyktene og runde fronten henger ikke helt sammen med den litt høye og mer kantete hekken. I tillegg blir dekkdimensjonen litt liten i hjulbuene og i forhold til karosseribredden ser bilen litt smalsporet ut. For de som blåser i utseendet er dette neppe viktig, men for dem som er opptatt av bildesign blir neppe Epica noe ikon.

Interiør

Det er bra plass i Chevrolet Epica. Baksetepassasjerene lever relativt uproblematisk, og bagasjerommet er rommelig nok og med brukbar fleksibilitet. Førermiljøet er helt greit, uten noen store opp- eller nedturer. Finish og kvalitet virker bedre enn vi tidligere er vant til på koreanske storbiler.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Komfort

Om ikke Chevrolet Epica er spesielt dynamisk å kjøre, har den i alle fall akseptabel komfort. Fjæringen er myk, på grensen til slapp, men gjør i det fleste tilfeller en god jobb. Støymessig har Epica en del igjen til de beste europeiske konkurrentene, spesielt er det en del vindstøy i motorveifart. Du sitter også ok, setene er det ikke noe spesielt å utsette på.

Sikkerhet

Chevrolet Epica er ikke testet i EuroNCAP og selv om Chevrolet sikkert gjør en stor innsats på sikkerhetsfronten, har ikke resultatene for andre Chevrolet-modeller vært strålende til nå. Sikkerhetsutstyret er greit, men det er vanskelig å se gjennom fingrene med at ESP ikke kan leveres, selv om det skal komme i løpet av 2007.

Pris/utstyr

Hadde man bare vurdert nybilprisen, hadde Chevrolet Epica vært en vinner på dette området. Den er prisgunstig og godt utstyrt. Imidlertid tror vi bruktbilprisen vil være et element der bilen vil slite med å følge sine i utgangspunktet dyrere japanske og europeiske konkurrenter.