Test: Chevrolet Captiva 2,0 VCDI Aut
Chevrolet Captiva har plass som våpen
Chevrolet Captiva er bilen for deg som prioriterer plass og praktiske egenskaper foran status.
Chevrolet Captiva er bygget på samme plattform som Opel Antara. Begge disse Korea-modellene skal konkurrere i et tøft og mangfoldig marked. Viktige konkurrenter er Toyota RAV4, Honda CRV, BMW X3, Mitsubishi Outlander og Land Rover Freelander 2.
Chevrolet Captiva er en stor og rommelig bil med mye plass, noe som er positivt for småbarnsfamilier eller andre med stort plassbehov. Et litt merkelig automatgir ødelegger mye av kjøreopplevelsen, som ellers er trygg og forutsigbar.
Kjøreegenskaper
Chevrolet Captiva har respektable veiegenskaper, og er mer med på notene enn sin koreanske konkurrent, men hevder seg ikke blant de beste. Kjøreopplevelsen er ikke sporty, men trygg og veloppdragen. Dette er nok tilstrekkelig for mange av Captivas potensielle kunder.
Motor
Toliters-dieselen med 150 hester og 320 Nm vi finner i Chevrolet Captiva er ikke av det mest morsomme slaget, men gjør jobben sin helt greit. Automatgiret bilen er utstyrt med skjermer føreren for det verste turbohullet i registeret, men gjør også endel rare valg vi ikke var enige i. Dette gjelder spesielt når man vil kjøre aktivt.
Ytelser
I våre akselerasjonstester blir bilen for treg til å henge med endel av de andre i klassen, også biler med mindre motorkraft. Bilen flytter seg akseptabelt opp til 70-80 km/t, men deretter flater kurven ut. Her må vi også igjen trekke frem automatkassen som ikke bidrar særlig mye ved aktiv kjøring.
Eksteriør
I likhet med på Opel Antara har ikke Captivas designere funnet på de store krumspringene. Bilen ser stort sett ganske så elegant og snerten ut, og røper at den har mye innvendig rom. At Daewoo-emblemet er byttet ut med et Chevrolet-merke, gjør jo heller ikke saken verre for mange.
Interiør
Innvendig i Captiva skinner det ganske klart igjen at man befinner seg i en Korea-bil. Der man kan skimte litt Opel-komponenter i Antara, er Captiva litt for mye preget av billige materialvalg i forhold til sine konkurrenter. Captiva derimot virkelig er i toppsjiktet, er når vi kommer til innvendig plass. Bilen er svært så rommelig, og kan i tillegg leveres også som sjuseter.
Komfort
Også på komfortsiden må Captiva se seg frakjørt av mange i klassen. Fjæringskomforten er stort sett grei, men er litt stump på dårlig dekke. Vindsus er ikke noe stort irritasjonsmoment i Captiva, men støynivået er høyere enn i europeiske konkurrenter. Sittekomforten er heller ikke av de beste, grunnet harde seter uten noe særlig støtte.
Sikkerhet
Chevrolet Captiva ble nylig kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP. Fire av fem stjerner ble gitt for sikkerheten til bilens passasjerer, mens den fikk to av fire mulige stjerner for sikkerheten til fotgjengere.
Ellers har bilen stort sett alt av sikkerhetsutstyret vi forventer oss i en slik bil, og selvfølgelig ESP-system som standard.
Pris/utstyr
Velger du fem dører og manuelt gir, kan du bli Captiva-eier for den nette sum av 439 900 kroner. Dette er nesten 30 000 mindre enn hva du må gi for en Opel Antara som nesten er identisk teknisk sett. Ønsker du derimot å få hjelp med giringen, samt et par seter ekstra, spretter prisen opp til 509 900 kroner.
Vi er litt usikre på annenhåndsverdien på denne bilen, noe som har vært et problem for koreanske biler. Kanskje det hjelper at bilen heter Chevrolet?