Test: BMW X5 3,0d

Høyreist kjøreglede

BMW X5 er tilbake i ny drakt. Vi aner en ny Bogstadveien- og Nesøya-favoritt.

Først publisert Sist oppdatert

Svære, dyre og forholdsvis kjappe firehjulstrekkere er biler nordmenn har tatt tett til sitt bryst. Forrige generasjon X5 er intet sjeldent syn på norske veier til tross for en stiv prislapp. I konkurranse med Audi Q7, Mercedes ML, Range Rover Sport og Porsche Cayenne får BMW X5 et tøft marked å bryne seg på. Likevel skulle det ikke forundre oss om også nye X5 blir et hyppig syn i det norske trafikkbildet.

En SUV på nesten 2,2 tonn som kjører bra uten at komforten er over alle hauger, er et imponerende stykke arbeid. Kjøremessig er den helt på toppen i klassen, mens den på noen områder har bittelitt å gå på mot de beste. Synd at prisen for å kunne kalle seg X5-eier er såpass stiv, selv om vi ikke tror dette legger noen demper på kjøpelysten.

Kjøreegenskaper

Fellesnevneren for de fleste BMW-eiere er at de liker å kjøre bil. Selv om du aldri vil få den samme kontante og dynamiske opplevelsen i en stor firehjulstrekker som eksempelvis i en 5-serie, klarer BMW X5 seg overraskende bra. Styringen er presis, understellet akkurat passe stramt og egenskapene forutsigbare. Ved tøff behandling på svingete veier, oppfører X5 seg eksemplarisk, og grenser til det underholdende hvis du er av typen som liker å provosere litt.

Motor

BMW kan dette med motorer, noe de igjen beviser med den velkjente turbodieselen med tre liters slagvolum. 235 hester og 520 Nm føles ikke spesielt voldsomt i den tunge X5'en, men produserer mer enn nok guffe til å gi bilen gode prestasjoner. Som andre barske dieselseksere har motoren en jevn og fin gange, jevn dreiemomentkurve og er lettkjørt som bare det. Automatkassen er av de bedre på markedet, og fører ikke til noe lengsel etter å sjalte selv.

Ytelser

I praksis har man aldri følelsen av at motoren gir BMW X5 noe oppsiktsvekkende prestasjoner. Man har bare følelsen av å kjøre en litt over middels rask prestisjebil, men blir nok lurt av komfort og bakkeklaring. Med sine 8,3 sekunder til hundre er den 2 180 kilo tunge bilen faktisk vesentlig raskere enn Audi Q7 med tilsvarende effekt, og dessuten noen skarve tiendeler raskere enn Mercedes ML 320 CDI.

Raske girskift sørger for at man til en hver tid har bra med moment tilgjengelig, og i forbikjøringshastigheter har man sjelden behov for mer "pulver" enn det BMW X5 3,0d har å by på.

Eksteriør

Om ikke forandringene fra forrige X5 akkurat er kontroversielle, mener de fleste vi spurte i testperioden at forandringen er vellykket. Vi synes kanskje BMW kunne gitt designerne litt mer spillerom, for likheten med forgjengeren er vel stor.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Fronten har fått slankere og mer aggressive frontlykter, mens lyktene bak har blitt strukket litt i høyden kontra forrige modell. Dessuten har eksospottene lekkert blitt ført helt ut til siden på hver side av bilen, ikke så midtstilt som tidligere.

Interiør

Det er en hyggelig opplevelse å befinne seg bak rattet i nye BMW X5. Det er få detaljer som skiller den nevneverdig fra de andre konsernmodellene, samtidig som følelsen av å sitte i en påkostet premiumbil absolutt er tilstede. De store design-krumspringene finner man ikke. Her er det enkle, ryddige linjer pakket inn i godt materialvalg. I stedet for imitert treverk som enkelte konkurrenter pøser på med, fungerer børstet aluminium og svart skinn svært så bra i BMW.

Plassmessig stiller nye X5 sterkere enn før. Baksetene kan uten problemer huse tre voksne på tur, mens vår testbil også var utstyrt med en tredje seterad for to ekstra passasjerer. Med disse to setene slått ned, vil både barnevogner, handleposer og det meste annet skl enkelt inn i det rommelige bagasjerommet.

Komfort

Selv om BMW retter seg mot kjøreglade mennesker, som verdsetter svingegenskaper vel så høyt som komfort, er X5 et komfortabelt bekjentskap. Komfort-setene foran, som forøvrig koster 22 300 kroner ekstra, er et kapittel for seg. Enten turen er kort eller lang, vil man finne godstillingen med det samme. Fjæringskomforten er, til tross for bilens gode kjøreegenskaper, ikke ødelagt, og X5 er kanskje mer komfortabel enn vi forestilte oss på forhånd. Med Sport-knappen aktivert derimot, stives bilen betraktelig opp og dreper litt av komforten. Til gjengjeld svinger det da skikkelig av kjøreegenskapene. De brede dekkene på testbilen skapte en smule støy på dårlig dekke. Vindsus hørte vi lite til.

Sikkerhet

BMW X5 er etter all sannsynlighet blant de sikreste bilene i sin klasse. Forgjengeren ble etter forsøk nummer to tildelt fem av fem mulige stjerner for kollisjonsbeskyttelse. Det er liten grunn til at sikkerheten har blitt noe dårligere på nye X5. Bilen har alt av moderne sikkerhetsutstyr montert, blant annet kollisjonsputer, beltestrammere og beltekraftsbegrensere. BMW's velfungerende DTC-system er også på plass, samt at et head-up-display som sørger for at sjåføren har øynene rettet på kjørebanen samtidig som han kan lese av bilens faktiske hastighet. Det skal riktignok nevnes at dette systemet koster 14 800 kroner ekstra.

Pris/utstyr

Inngangsbilletten for å kunne skryte på seg eierskap av en ny X5 er 899 700 kroner. Dette er overhodet ikke horribelt sett i forhold til konkurrentene. Både Audi Q7 og en tilsvarende motorisert Mercedes ML er dyrere. Men det er når man begynner å krysse av for godsaker på ekstrautstyrslista kronene derimot begynner å rulle. Riktignok får man et inntrykk av å sitte i en godt over middels utstyrt bil, men at lista inneholder utstyr for over 300 000 kroner er vanskelig å svelge. På en annen side holder bilen seg generelt veldig godt i pris, og er derfor ikke det mest ufornuftige du kan kjøpe med tanke på annenhåndsverdi.