Test: BMW M6 cabriolet, 2007

Toppløst effektmonster

Ved å kappe taket av M6 har BMW skapt en brutal kabriolet.

Først publisert Sist oppdatert

BMW M6 skal kombinere racingegenskaper, komfort, luksus og motorkraft med kabrioletens sjarm - det er slett ingen enkel oppgave. Andre biler som skal fylle litt av den samme nisjen er, Mercedes SL AMG, Porsche 911 Turbo cab og Aston Martin V8 Roadster. Felles for alle er prislapper som nærmer seg to millioner kroner, masse motorkraft og kjøreegenskaper det lukter svidd av.

Som nevnt er det å lage en kabrioletversjon av en verstingbil litt skummelt, siden kjøreegenskapene som regel kan bli svekket når taket kappes av - spesielt siden kabrioleter krever en tyngre konstruksjon. BMW lykkes bra med sitt kompromiss, men kommer ikke øverst på lista over kjørte M-modeller.

Kjøreegenskaper

M6-en virker hakket snillere satt opp enn sine andre M-søsken. Vi testet nylig M5 stasjonsvogn, en bil som virket både strammere i fisken og mer kompromissløs enn M6-kabrioleten. Uansett kjører bilen utrolig bra, og på typisk BMW-manèr byr den på både sylskarpe svingegenskaper, balanse som en linedanser og presis styring. Det eneste vi har å utsette på M6' oppførsel er tyngden, for med en matchvekt på nesten to tonn blir ikke bilen like lettbeint og kvikk i svingene som M-bilene er verdenskjent for.

Motor

Fem liters slagvolum, ti sylindrer i V-form, 507 hestekrefter og 520 Nm dreiemoment: Dette er en av verdens grommeste motorer. Det morsomme er at man faktisk må trykke på en M-knapp for å frigjøre de siste 107 hestene i bilen, samt å stramme opp understell og girkasse så alt spiller på lag. Man kan også velge å kjøre med et mer moderat oppsett på normal kjøring, og alt kan selvsagt justeres i flere trinn. Dette er en selvpustende motor, uten turbo- eller kompressorhjelp. Gassresponsen er derfor helt utrolig, lyden pervers og draget er brutalt - spesielt når motoren får litt turtall å jobbe med. SMG-kassen (med sju trinn) er ikke av det mest komfortable slaget, siden den girer voldsomt og har en litt "luggende" måte å jobbe på. Men når man først skal kjøre fort, smeller den inn neste gir så fort at det kjennes ut som om man får servert et hestespark langt inn i ryggmargen. Ønsker man å sjalte manuelt - noe som anbefales - kan man selvsagt gjøre det, blant annet ved hjelp av hendler bak rattet.

Ytelser

Snaue to tonn til hundre kilometer i timen på 4,8 sekunder er vanvittig. Det er nesten en skremmende opplevelse første gangen man gir høyrefoten fritt spillerom. Lyden går over fra å buldre på tomgang til å skrike som en racerbil på høyt turtall, og det hele gir seg ikke før man runder 8 250 omdreininger - før neste gir tar viderefører den deilige galskapen. Motoren har ikke spesielt heftig moment fra bunnen av, derfor må man sjalte aktivt for å utnytte motorens fulle potensial, men da går det til gjengjeld unna&

Eksteriør

Vi Menns bilredaksjon er stort sett enig om at 6-serien ikke er BMWs peneste modell. Svulmende linjer og former bidrar til at designet oppleves som voldsomt. Fronten synes vi er finest, med "angel eyes"-lykter og støtfanger med typiske M-trekk. Hekken er, subjektivt vurdert, "verken fugl eller fisk". Ellers kan man se de klassiske M-rillene på sidene, og selvsagt slankere og mer aerodynamiske speil enn på den vanlige 6-serien. To to barske eksosutblås på hver side bak gir en kledelig og maskulin touch.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Interiør

Kjørestillingen og ergonomien man finner i BMWs M-modeller er nesten unik. Setene er blant de beste i bilverdenen, og gir deg en sportslig og komfortabel sittestilling uansett om hjernen er innstilt i "racing-modus" eller om du putrer i kø på vei hjem fra jobb. Materialvalgene i M6 er også av høy klasse. Man får umiddelbart en eksklusiv følelse når man stiger inn i bilen, og kvalitetsinntrykket er solid. Førermiljøet er oversiktlig og pent, og som vanlig utfører man de fleste kommandoer via BMWs iDrive-system som styres med en rund bryter og et par små knapper i bilens midtkonsoll.

Plassbehov er neppe kundens førsteprioritet ved signering av kjøpskontrakter på BMW 6-serie, og særlig ikke når vi snakker om kabriolet-M6. Baksetene blir for trange for annet enn barn i lengden, og bagasjerommet rommer knapt et par bager til en helgetur.

Komfort

6-serien er i utgangspunktet et høyst komfortabel bil. Dersom du velger en M-utgave er du nok mer opptatt av reinspikka kjøreglede enn av fjæringskomfort, for noen utpreget komfortbil er dette ikke. Fjæringen er stram-strammere-strammest - alt etter hvilket program du ønsker å kjøre bilen i. Det samme gjelder SMG-kassen, som nærmest sparker bilen i gir hver gang en sjalting finner sted, og behagelig er det ikke. Setene og sittestillingen generelt hever komfortgraden betraktelig, og til å være en kabriolet støyer bilen relativt lite. Lyden fra motoren, som er spektakulært grom, vil vi aldri definere den som støy. Slike meningsytringer er som å banne i kirken.

Sikkerhet

BMWs 6-serie har aldri vært testet hos EuroNCAP. Men de siste BMW-modellene som har blitt testet (1-serie, 3-serie og X5) har alle fått full pott for passasjersikkerhet. Det er liten grunn til å tro at 6-serien vil stå seg noe dårligere.

Sikkerhetssystemet Advanced Safety Electronics (ASE) har flere funksjoner for å bedre sikkerheten på veien. Samtidig som det styrer de fire kollisjonsputene, deaktiverer det drivstoffpumpen, aktiverer beltestrammerne, låser opp sentrallåsen og slår opp veltebøyler ved en eventuell velt. BMW M6 har dessuten et velfungerende DSC-system (ESP) som redder deg når gassfoten blir for tung eller føret er sleipt.

Pris/utstyr

Dette er neppe en bil du går i butikken for å kjøpe med mindre du har penger til å gjøre opp kontant. At det fort ryker noen hundre tusen kroner i annenhåndsverdi, er kanskje nettopp derfor underordnet lysten til å kjøpe en kompromissløs toppløsracer som ikke har så mange konkurrenter. Likeså er M6 dyr i drift dersom den kjøres for det den er verdt, og definitivt ingen miljøvenn. Det siste er også hovedgrunnen til at drømmebilen koster bortimot to millioner kroner før du tar med ekstrautstyr i beregningen.