Test: BMW 520 dA

Sterk nok

En toliters turbodiesel med automatgir i en tanks fra Bayern, vil det holde?

Først publisert Sist oppdatert

BMW 520dA er kjøreglad som sine bensindrevne søsken. Motoren gjør en kjempejobb, men blir på grunn av høyt moment strupet litt ved igangsetting av en ellers kjapp automatkasse. Med sportsetene sitter du som en drøm, og de gode kjøreegenskapene går ikke nevneverdig på bekostning av komforten.

BMW leverer sin 5-serie med en lang rekke motorer, også flere særdeles momentsterke dieselutgaver. Toliteren i testbilen er den minste, mens 535d med twinturbo og 272 hester er den kraftigste. Mellom disse finner du 525d og 530d med henholdsvis 177 og 231 hester. Ønsker du firehjulstrekk, er det kun 530xd som leveres med dette.

BMW 5-serie konkurrerer mot biler som Mercedes E-klasse, Audi A6 og Volvo V70.

Plass: Nok for de fleste

BMW 5-serie kan i likhet med de andre tyske prestisjemerkene også skilte med god plass. Plassen er nesten den samme som i Mercedes E-klasse og Audi A6, men den mangler noen liter på bagasjeplassen.

Setene på hver side bak er gode og gir til en viss grad sidestøtte, men som vanlig må den midterste plassen lide litt for dette. Når det gjelder praktiske rom og "gjemmesteder" er dessverre BMW ikke helt på Audi sitt nivå.

Veiegenskaper: Sikker og lystig

Som alltid glimter BMW til med topp kjøreegenskaper. Selv med en egenvekt på 1 610 kilo føles den lett og forutsigbar. Motoren foran kombinert med trekk på bakhjulene gir herlig balanse i bilen, og styringen fremstår som presis og kompakt. Med dagens elektroniske hjelpemidler byr heller ikke denne oppskriften på store problemer på vinteren heller.

Med DSC III, BMWs stabilitetsprogram, slipper du skumle bakhjulssladder på glatt føre. Praktisk talt lar den deg kun få kontrollerte overstyringer i verste fall. Med systemet deaktivert er den lett kontrollerbar da også, og lystrer godt til sjåførens ønsker.

Motor: Kultivert og momentsterk

BMW 5-serie høres ikke direkte morsom ut med en firesylindret toliter under panseret. Men med et høyere effektuttak enn i konkurrentene med samme slagvolum, ligger det til rette for gode prestasjoner. 163 hester og 340 Nm er solide tall for en "liten" diesel, og sender faktisk den store stasjonsvogna til hundre på 8,9 sekunder. Motoren stiger inn blandt favorittene i tolitersklassen.

Vi merket at automatkassa sliter litt med å takle for mye dreiemoment av gangen, og derfor lugger litt ved hardt igangsetting. Den positive biten er at girkassen har en sportsmodus. Med dette programmet aktivert økes gassresponsen på den måten at turtallet øker, og bilen blir raskere spesielt i mellompartier. Faktisk holdt bilen greit følge med Audi A6 2,7 TDi Quattro, som har en V6-diesel på 180 hester og 380 Nm under panseret.

Kvalitet: Tåler juling

Kvaliteten på BMWs produkter har alltid vært svært god. Til tross for at motorsterke BMWer ofte blir kjørt forholdsvis hardt, ruller det nok av levende beviser på gamle BMWer i god stand rundt på norske veier.

BMW-eiere troner også på toppen blant lojalitet. Det vil si bileiere som vil kjøpe samme bilmerke neste gang de skal handle. Servicen og imøtekommenheten hos forhandlerne er bedre enn både hos Mercedes og Audi, men et langt stykke bak japsene Toyota og Mazda på topp.

Miljø: Snill og økonomisk

BMW 520dA med en 163 hesters dieselmotor er et klokt valg med tanke på miljø. Et oppgitt forbruk på 0,71 liter på blandet kjøring er imponerende sett i forhold til egenvekt (1 610 kilo) og ytelser. Markant høyere enn Audi A6 med 2,0 TDI, men så har man til gjengjeld 23 hester ekstra å rutte med.

Utslippet per kilometer er på 162 gram, mens du med en bensindrevet variant vil bevege deg langt over 200 gram. Dieselen vil i tillegg gi deg langt mindre forbruk og høyere dreiemoment enn en bensin vil kunne til samme pris.

Komfort: Sportslig kvalitetsfølelse

En typisk BMW-kunde er nok på utkikk etter en mer sportslig og kjøreglad bil enn en typisk Volvo- eller Mercedes-kunde. Personlig synes jeg komforten i bilen er godt ivaretatt til tross for et strammere oppsett enn i konkurrentene.

Setene i bilen er i kjent BMW-stil av beste sort, både når vi snakker kvalitetsfølelse, støtte og komfort. Innstillingsmulighetene er mange, så uansett høyde og bredde vil de fleste finne en god sittestilling uten problemer.

Støy er nesten er fremmedord. Motoren har en svært så jevn og myk gange, og rakler ikke slik eldre dieselmotorer hadde en tendens til. Til tross for litt hvining fra turboen, er det veldig lite som minner om noe diesellyd i det hele tatt innvendig.

Sikkerhet: Sikker for passasjerene

BMW 5-serie er akkurat så sikker som en tung tysk prestisjebil burde være. Med fire av fem stjerner i Euro NCAP sin kollisjonstest for sikkerheten til passasjerene scorer den bra. Men fotgjengere utenfor bilen får unngjelde hvis den 1,6 tonn tunge bilen skulle treffe, her får den kun en av fire stjerner.

Ellers har BMW alt av moderne sikkerhetsutstyr montert, blant annet et velfungerende stabilitetsprogram omtalt under motordelen. På grunn av størrelsen og de forutsigbare, gode kjøreegenskapene føles BMW 520dA velsig sikker på veien.

Økonomi: Ikke urettferdig kostbar

Selv om prislappen runder 500 000 for testbilen, fremstår ikke BMW 520dA som noe dårlig eller overpriset kjøp. For drøyt 20 000 mindre får du en Audi A6 Avant med 140 hesters diesel, men denne hamler ikke opp med BMW på ytelser. Mercedes havner 100 000 lenger opp på listen med tilsvarende ytelser.

En Volvo V70 D5 med femsylindret dieselmotor på 163 hester er priset forholdsvis likt med BMW, men blir fort enda dyrere hvis man krysser av for litt ekstra utstyr. Til tross for en spenstigere motor, har ikke Volvo kjøreegenskapene som kreves for å matche BMW.