Test: BMW 318d Touring
Trivelig og kjøreglad BMW
Selv med 143-hesters dieselmotor er BMW 318d en stor glede å kjøre.
Blant de mer påkostede bilene kompaktklassen er BMW 3-Serie den mest kjøreglade, med Audi A4 og Mercedes-Benz C-Klasse som de nærmeste konkurrentene. Stasjonsvogna er ingen enorm lastefrakter, og vil nok være litt for knapp på plassen for de fleste familier. Men den gjør bilen et hakk mer praktisk og anvendelig enn sedanutgaven.
BMW 318d er som stasjonsvogn like kjøreglad, selv med en drivstoffgjerrig, moderat kraftig og relativt rimelig dieselmotor. Motoren på 143 hk er ikke råsterk, men gir behagelig kraft til alle de daglige gjøremål - i tillegg til at den henger med når du vil gasse litt.
Kjøreegenskaper
BMW har lange tradisjoner med å tilby kjøreglede, selv i de mindre motorsterke modellene. Så også med 318d; understellet er sporty satt opp, og du kjenner alt som skjer mellom dekk og asfalt. Styrefølelsen er herlig, selv på moderat dekkdimensjon. Og 3-Serie gjør absolutt ikke noe dårligere inntrykk på små hjul med høy dimensjon; styrefølelsen er fortsatt svært god. Men komforten blir hakket bedre, og bilen takler dårlig, norsk vei på en bedre måte enn med store lavprofildekk. Bilen er nøytral og herlig balansert, noe som bidrar til å gjøre den trygg og lettkjørt på glatt føre. Og om du har lyst til å sladde litt, er den aldri vond å be.
Motor
BMW har i det siste lansert et knippe oppgraderte motorer, der forbruket og dermed utslippet er blitt redusert. En annen hyggelig bonus av endringene, er at motorene er blitt sterkere. I 318d-tilfellet betyr dette en effektøkning fra 122 til 143 hk, og dreiemomentøkning fra 280 til 300 Nm. Motoren er som BMW-motorer flest; den er turtallsvillig har en herlig jevn kraftutvikling. Litt grov lyd avslører at den drikker diesel, og på de helt lave turtallene er det ikke veldig mye å hente. Men alt i alt framstår den som en ordentlig fin maskin. Den er koblet til en lettsjaltet sekstrinnskasse, med tyngde i girskiftene slik vi kjenner det fra andre BMW´er.
Ytelser
Selv om 136 hk og 300 Nm ikke er voldsomt med kraft, gjør responsen og kraftutviklingen i motoren - og en veltilpasset girkasseutveksling - at BMW 318d oppleves som kvikk og sprek. Sjettegiret fungerer best til cruising, men du skal ikke mange trinnene ned før du får skikkelig fraspark. Selv ved mer inspirert kjøring har bilen de kreftene du ønsker.
Eksteriør
BMW 3-Serie begynner etter hvert å dra på årene, og de spenstige formene - som man kan elske eller hate - ser ikke like friske og anneledes ut som de gjorde da bilen var ny. Nå som begge de nærmeste konkurrentene, Audi A4 og Mercedes-Benz C-Klasse, er på plass i ny tapning, ser den traust ut. Bilen trenger egentlig noen detaljer som spriter opp, som frisk farge, M-styling og større hjul.
Interiør
Som BMW´er flest, er også 318d enkel og ryddig i oppsettet. Ergonomisk er det lite å utsette på bilen, og føreren føler virkelig at han er i fokus. Men plassmessig er den ingen vinner, verken i baksetet eller i bagasjerommet. Målene der bak er 460 liter, eventuelt 1385 liter om du legger ned bakseteryggene. Og sammenliknet med konkurrentene framstår interiøret som litt gammelmodig. Om du skal kjøpe en 3-Serie, er de herlige sportssetene egentlig det eneste du absolutt må ha i tillegg til standardutstyret!
Komfort
Med standardunderstell og normal dekkutrustning er 3-Serie et herlig kompromiss mellom det sportslige og det komfortable. Dekkene og understellet sluker ujevnhetene uten å klage eller å bråke, og uten at man mister følelsen med underlaget. Støy er det lite av, bortsett fra litt grov dieselmotorlyd. Og om du velger sportsseter, har du en av de aller beste sitteposisjonene vi kan komme på.
Sikkerhet
I 2005 fikk BMW 3-Serie fem av fem mulige EuroNCAP-stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn, men bare en av fire for fotgjengersikkerhet. Den har det sikkerhetsutstyret vi forventer av en ny bil, og selv om ESP-systemet tillater en smule slipp før det griper inn, fungerer det helt etter boka.
Pris/utstyr
BMW 3-Serie er en påkostet bil, og koster dermed en del mer enn tilsvarende store biler. Du kan dermed få en bil fra en større klasse for de samme pengene. Men sammenliknet med de nærmeste konkurrentene framstår 318d som et relativt godt kjøp; selv om inngangsprisen er nær 360 000 kroner, gir den mye bilglede for pengene. Driftskostnadene antas å bli lave, og annenhåndsverdien god.
Denne saken ble første gang publisert 13/03 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.