Test: BMW 318d

Nok er nok

BMW 318d har 122 diesel-hester, kan det være noe moro da?

Sist oppdatert

Dagens BMW 3-serie kom på markedet i 2005, og kjemper om tetposisjonen i klassen for kompakte premiumbiler. Sterkeste utfordrer blir helt klart den nye Audi A4, mens Alfa Romeo 159 og Volvo S40 er outsidere. Mercedes C-klasse blir for dyr, i alle fall i forhold til den 318d vi har kjørt.

Sportslige veiegenskaper og forbløffende god komfort gjør BMW 318d attraktiv. Så sant du ikke heter Speedy Gonzales, vil motoreffekten oppleves som tilstrekkelig. Men noen utpreget familiebil er 3-serie sedan ikke.

Kjøreegenskaper:

BMW kan sine ting når det gjelder å få til en sportslig kjørefølelse, kombinert med en passende dose trygghet. BMW 318d har fin styrefølelse og en nøytral, til lett overstyrt karakter. På tørr vei kan du kose deg langt inn i bøteregisteret, men blir det vått eller glatt, skal det ikke så mye til før dieselmomentet lokker med seg hekken på tur. Da trer elektronikken støttende til, og den kan slås av i to trinn. Helt perfekt for den aktive sjåfør.

Motor:

BMW's to-liter diesel kommer i flere varianter, og i BMW 318d er det en laveffekt-affære med 122 hk som gjør jobben. Motoren er noe så sjelden som en turtallsvillig diesel, og går pent helt opp mot 4500 o/m. Under 16-1700 o/m har den noe mer vibrasjoner enn de beste konkurrentene, men trekker fint også fra lave turtall. Girkassen har seks trinn, der 6. gir har en ren motorveiutveksling. I vår bil var girbevegelsene kantete og lite smidige.

Ytelser:

Prestasjonene til 318d setter ingen rekorder, men du har aldri følelsen av å mangle krefter selv ved småfrisk kjøring. Girutvekslingen er litt lenger enn man er vant med på sekstrinns dieselbiler, så 3. gir holder ganske langt opp i fart. Også 4. gir er et fint forbikjøringsgir, mens 6. gir blir for langt til å gi effekt så lenge du holder deg innen norske hastighetsbestemmelser.

Eksteriør:

BMW 3-serie er en bil vi aldri blir helt kloke på. Fra noen vinkler ser den tøff og aggressiv ut, fra andre litt puslete med linjer og former som bryter. Den er også avhengig av passende farge, felger og ikke altfor små hjul. Vår svarte 318d er en av de bedre vi har sett.

Interiør:

Helt siden den første 3-serie kom på markedet, har den vært en av de mest førerorienterte bilene med baksete. Det har heldigvis ikke forandret seg det minste i den nåværende modellen, og med sportssetene (ekstra) i stoff har du det helt fortreffelig bak rattet. Baksetet er imidlertid bare akkurat stort nok med normalpersoner foran og bak, heller ikke bagasjerommet er det familiebilstandard over.

Komfort:

BMW 318d har en nesten perfekt balanse mellom fast kontroll og myk ettergivenhet i fjæringsoppsettet. Men det er ikke bare den smidige kjørefølelsen som bringer fram smilet. Det gjør også et meget veldempet hjuloppheng som nesten ikke gir lyd fra seg, samt en stillegående motor og moderat hjulstøy.

Sikkerhet:

BMW 3-serie ble testet i EuroNCAP i 2005 med svært godt resultat. Bilen oppnådde nær toppscore i både front- og sidekollisjon. Det ga fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn. Fotgjengerbeskyttelsen er dårlig og ga kun en av fire stjerner. Sikkerhetsutstyret er bra, og ESP-systemet opptrer meget balansert.

Pris/utstyr:

BMW 318d har en hyggelig inngangspris på rundt 320 000 kroner, men som så ofte med tyske prestisjemerker er det ingen kunst å legge på 40-50 000 kroner i utstyr for å få viktige "kjekt-å-ha" innretninger. Det er heller ingen dum ide med tanke på et fremtidig salg, siden en riktig utstyrt bil er mer lettsolgt enn en ribbet. Dagens 3-serie er uansett en populær bruktbil, og i 318d-versjon med et fornuftig kostnadsbilde.

Denne saken ble første gang publisert 11/09 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også