Test: Audi S8 5,2 FSI Quattro 2007

Overdådig flaggskip

Den er stor, tung og tørst. Komfortabel som få, og raskere enn de fleste. Vi har kjørt Audi S8.

Først publisert Sist oppdatert

Audi S8 er en voldsom bil. Å dytte en tisylindret Lamborghini-motor under panseret på en tysk luksussedan er ikke hverdagskost - men du verden så moro!

Av direkte konkurrenter finner vi bare landsmenn å plukke fra. Mercedes S63 AMG er kanskje den argeste, med sin 6,2-liters store V8-motor på 525 hester. Ellers har BMW en tolvsylindret utgave av 7-serien kalt 760i på lur, men selv om BMW'er er sportslige i utgangspunktet, kan den neppe konkurrere med Audi S8.

Audi S8 viser at det er mulig å bygge en nær to tonn tung bil med gode svingegenskaper uten å ta livet av komfortnivået. Lamborghini-motoren gir bilen en voldsom kraft og en herlig lyd, og setter prikken over I-en på det som må karakteriseres som en sann drømmebil.

Kjøreegenskaper

På nittitallet stod S-emblemet for reinspikka kjøremaskiner. Slik er det ikke i dag. Bilene kjører nok vel så bra som den gangen, om ikke bedre, men de har fortsatt et høyt komfortnivå. Audi S8 er intet unntak. Bilen har en meget god miks av kjøreegenskaper og komfort, og klarer seg vel så bra på svingete veier som på dårlig motorveidekke. I kjent Audi-stil understyrer den hvis du utfordrer bilen mer enn den liker, kanskje ikke så rart med en V10'er montert under snuta?

Motor

Effektjaget vil ingen ende ta. Første utgave av Audi S8 hadde en V8-motor på 340 hester, og var med det effektkonge i premium-segmentet. Denne gangen har Audi knabbet en V10-motor fra Lamborghini (som Audi nå eier). To desiliter høyere slagvolum har motoren fått, men likevel er det en litt mer driftsikker effekt på 450 hester man har å rutte med. Dette er tilstrekkelig i lange baner. Det høye dreiemomentet på 540 Nm er tilgjengelig for fullt ved 3 500 omdreininger, og skaper "hestespark"-følelsen i ryggtavla ved fullt pådrag.

Ytelser

Å få 1 940 kilo bil til å flytte på seg i samme grad som Audi S8 gjør, er utrolig. Hundre kilometer i timen er unnagjort på 5,1 sekunder, og lyden er selvsagt helt vannvittig over hele registeret. Det høye momentet sørger for at bilen også oppleves som ekstremt lettkjørt og fleksibel, samtidig som den virkelig viser sitt potensial når du provoserer den litt. Å holde fartsgrenser er et kunststykke, og trenger vi å nevne at forbikjøringer går som en lek?

Eksteriør

Audi S8 er både vakker, grom, breial, eksklusiv og klysete i sin oppførsel på en gang. Kjennere vil på lang avstand "lukte" at dette ikke er noe standard A8. Blant annet har S8 krom både i grillen og på speilene, andre fangere, store hjul med barske bremser inni, og selvsagt fire eksosutblås som sladrer om den heller unormalt høye effekten fra Lambo-motoren.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Interiør

Er det noe Audi virkelig kan, er det interiør. Som seg hør og bør i en bil som starter på 1,8 millioner kroner, er kvalitetsfølelsen stor. Blandingen av svart skinn (stoler, dashbord, taktrekk, ratt og dørsider), aluminiumslister og deksler i karbonfiber er lekker, og understreker S8 sin sportslige posisjon i modellrekken. Setene er av beste sort, men kunne med fordel gitt enda bedre sidestøtte enn de gjør. På grunn av alle innstillingsmulighetene er det likevel lett å finne seg nærmest perfekt til rette bak rattet. Plassen innvendig er meget god, og bagasjerommet rommer minimum et stykk mann som måler 1,83 meter på strømpelesten, hvis ikke to.

Komfort

I en S-modell, har fjæringskomforten hatt en tendens til å lide til fordel for kjøreegenskapene. Siden S8 aldri blir noe banebil, er det nærmest et krav at bilen i tillegg til å være sportslig også skal være i den øverste ligaen når det gjelder komfort. Dette har de lykkes godt med. Støy er heller ikke noe tema i S8. Det eneste du hører av nevneverdig støy, er brølet fra den herlige motoren foran deg, mye av dette herlige lydbildet justeres selvsagt med høyrefoten.

Et annet fantastisk lydbilde sørger Bang & Olufsen-stereoen for. Den kjipe delen er at det koster 56 290 kroner å krysse det av på ekstrautstyrslista.

Sikkerhet

Audis størstemann er aldri kjørt i noe test hos EuroNCAP, men holder mest sannsynlig et veldig høyt sikkerhetsnivå. Lillebror A6 ble testet med topp score i 2004, og det er liten grunn til å tro at A8/S8 skal være noe mindre sikker.

Utstyrsnivået er selvsagt meget høyt, med både adaptiv cruisecontroll, antispinn og ESP i tillegg til åtte kollisjonsputer, fem nakkestøtter og klemsikre vinduer bak.

Pris/utstyr

Med en startpris på 1 801 600 kroner er Audi S8 en bil de fleste aldri får satt kloa si i. Lamborghini-motor, voldsomme ytelser og luksus i særklasse kunne selvfølgelig ha kostet enda mer, men så er det heller ikke basisprisen som skremmer. Audi er kjent for å ta seg godt betalt for ekstrautstyr, så litt dårlig viljestyrke ved bestilling kan fort koste deg dyrt. Vårt testeksemplar hadde ekstrautstyr for den nette sum av 377 000 kroner (!) montert. Dette innebefatter blant annet keramiske bremser (91 710), utvidet skinnpakke (68 220), trådløs bluetooth (14 100), Bang & Olufsen-stereo (56 210), adaptiv cruisecontroll og mye mer.