Test: Audi R8 4,2 FSI 2008

Blinkskudd i superklassen

Audi R8 4,2 FSI har en nærmest perfekt kombinasjon av veigrep, motorkraft, balanse og design.

Først publisert Sist oppdatert

Audi R8 er Audi's første forsøk på å hevde seg blant supersportsbilene, og den viser seg frem med herlige kjøreegenskaper, heftig design og relativt god komfort. Hvis man favner bredt finnes det mange ulike konkurrenter, de argeste er kanskje Porsche 911 GT3 (RS) og Lamborghini Gallardo - begge med kjøreegenskaper i verdensklasse. Men til samme pris som en velutstyrt R8 får man også en BMW M6 og ikke minst villdyret Dodge Viper SRT-10 - biler med større motorer, men som kanskje ikke matcher R8's kjøreegenskaper til det fulle.

Audi R8 leverer veiegenskaper plukket fra øverste hylle. Balansen, veigrepet og styrefølelsen er enormt bra - samtidig som bilen er lettkjørt som lillebror TT. Når R8 også har utseendet en superbil skal ha, resulterer dette i en fantastisk totalpakke. Det eneste minuset vi kan komme på er prislappen - for noe allemannseie blir dette neppe.

Kjøreegenskaper

Har man kjørt en Audi R8 vil man neppe glemme det med det første, for bilen overrasker enormt med særdeles gode kjøreegenskaper. R8 har et vannvittig veigrep med sitt Quattro-system, sine brede hjul og det lave tyngdepunktet. Styringen er så lett og presis på samme tid at man har en perfekt følelse med underlaget, og balansen i bilen gjør den meget lett manøvrerbar. Derfor er dette en bil det er lett å kjøre fryktelig fort med - samtidig som den kjennes forutsigbar og trygg ut. Selv med ESP-systemet deaktivert opptrer R8 forutsigbart med få krumspring, med mindre den blir provosert - da kan den gjerne vifte litt med hekken på lekent vis.

Motor

Denne motoren er ingen ny kraftpakke, vi har sett den blant annet i familieraceren RS4. V8-motoren med 4,2 liters slagvolum og FSI-teknologi pumper ut respektable 420 hester og 430 Nm uten noen form for pustehjelp. Det er riktignok ikke effekten i seg selv som imponerer mest, men hvordan den leveres. Draget er jevnt men brutalt, og motoren oppleves som forholdsvis silkemyk til tross for det ekstreme lydbildet den gir fra seg. Selv om dreiemomentet "kun" er på 430 Nm, trekker bilen jevnt og godt over hele sitt arbeidsregister, med en lyd som bare blir grommere jo høyere opp mot rødmerkingen du kommer. Vi kjørte R8 med R-Tronic girkasse, en slags halvautomatisk sekvensiell variant. Den fungerer godt på hard kjøring rett frem, men "lugger" og sjalter for grovt på normale turer. En R8 med manuell kasse er rimeligere, og du som sjåfør vil sannsynligvis få en tøffere, og mer kontrollert kjøreopplevelse.

Ytelser

Effekttallene er kanskje ikke voldsomme greier å slå i bordet med i klassen der R8 skal yppe seg. 420 hester og 430 Nm er ikke nok til å tukte verstingmodellene fra Lamborghini, Ferrari og Porsche. Men siden Audi R8 er en lettvekter med sine 1 565 kilo, setter likevel åtteren bra med fart på midtmotorbilen. 0-100 er unnagjort på kjappe 4,6 sekunder, mens bilen så vidt klatrer over den magiske 300-grensen med sine 301 km/t på topp.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

R8's lydbilde hadde nesten fortjent et eget kapittel, men siden det ikke forklarer vi det slik: En herlig mikstur av dyp åtterbrumming, smell i eksosen og 4,2 liters slagvolum som varver 8 000 omdreininger!

Eksteriør

Audi kan dette med utvendig og innvendig design, og de skuffer heller ikke med sin første midtmotoriserte supersportsbil. Nå skal det sies at den svarte lakken ikke er fargen som kler R8 best, siden linjer og konturer i bilens design har en tendens til å bli litt borte. Ellers ser R8 ut som en supersportsbil skal gjøre. Fronten er lav, brei og futurisk, mens hekken nærmest oser av power med sine fire utblås, store luftinntak og breie hjul. Når Audi i tillegg sper på med diodelykter både foran og bak, samt diverse karbondeksler (ekstrautstyr), resulterer dette i en bil som ser både fremtidsrettet og barsk ut. Men en ting hindrer bilen i å få terningkast seks for utvendig design - nemlig det faktumet at den har litt for mange likheter med lillebror TT.

Interiør

Også innvendig ser man klare paralleller til TT, men hva gjør vel det når det ser bra ut? Følelsen av eksklusivitet og sportslighet er enormt bra, og materialvalgene sørger for at man umiddelbart merker at bilen er forseggjort. Kombinasjonen av svart skinn, karbondeksler og børstet aluminium er meget vellykket - som vanlig i en Audi. Ergonomien rundt føreren er også upåklagelig, og det samme kan sies om plassen. Selv høyreiste mennesker kan sitte godt i bilen, uten å verken skrape hodet i taket eller miste støtten under lårene. Vår testbil var utstyrt med store mengder ekstrautstyr, blant annet hadde den alcantara i taket og skinntrukket dashbord. Lekre detaljer som på Audi-modeller pleier å være kostbare - selv om dette neppe er noe uro-moment hvis du har midler til en R8.

Komfort

Supersportsbiler er generelt ikke voldsomt komfortable av seg. Audi R8 er unntaket, for faktisk er bilen så lettkjørt og komfortabel at den kan brukes til hverdags. Fjæringen er selvsagt stiv, men ikke så stiv at man blir sliten av det. Kjøre- og sittestillingen er meget god i de dype sportssetene, og innstillingsmulighetene sørger for at de fleste personer vil finne seg vel til rette. Når det gjelder støy er det kun motoren man hører i nevneverdig grad - men siden den låter så utrolig gromt som den gjør, ville det vært fullstendig feil å si at komfortopplevelsen blir ødelagt av den grunn. Enkelt sagt overrasker R8 med en behagelig kjørekomfort man slettes ikke vil finne i andre biler i klassen.

Sikkerhet

Audi R8 er i skrivende stund ikke testet i noe kollisjonstest hos EuroNCAP. På veien er bilen meget stabil, forutsigbar og trygg, noe som er en sikkerhet i seg selv. Ellers har R8 greit med sikkerhetsutstyr som standard, blant annet ESP og fire kollisjonsputer.

Pris/utstyr

Skal du kunne skryte på deg eierskap av en Audi R8, koster inngangsbilletten 1 763 900 kroner - minimum. Legg på 30 000 kroner for R-Tronic girkassen. Vår testbil var proppet med ekstrautstyr som for eksempel Bang og Olufsen-stereo, karbondeksler, fullskinn-pakke, navigasjon og mye mer - dette gjorde at prisen landet på 2 043 710. Dette er ikke billig, selv for en supersportsbil. Det finnes flere konkurrenter til samme pris, eller billigere, som gir deg like mye glede bak rattet. Blant annet kan Porsche by på 911 GT3 RS til 1 900 000 kroner, en enda raskere og mer kompromissløs bil enn R8.