Test: Audi Q7 3,0 TDI 2007

Barsk og sportslig

Kan Audi Q7 på 2,4 tonn og med dieselmotor kalles sportslig? Ja, hvorfor ikke?

Først publisert Sist oppdatert

Audi Q7 kjører upåklagelig godt, har masse komfort, god plass og lavt støynivå. Litt elektronikktrøbbel trekker ned, på en ellers solid og flott pakke.

Q7 er en voldsomt dimensjonert SUV, i samme klasse der du finner 4WD-cruisere som Porsche Cayenne, Mercedes-Benz ML, BMW X5, Range Rover Sport, Lexus RX, Cadillac SRX og de noe rimeligere Volvo XC90 og VW Touareg.

Dette er rådyre firehjulstrekkere som kanskje ikke bare tiltrekker seg entusiastene. At importør Harald A. Møller AS fikk inn 270 forhåndsbestillinger, hvorav ikke en kjeft faktisk hadde prøvd bilen, tyder på at Q7s status som innovativt show-off-objekt er det som primært skaper underskrifter på kjøpekontrakter. Geilo - vær forberedt!

Kjøreegenskaper: Fornyet Quattro

Mens det i Audi Quattroer tidligere har vært vanlig med permanent 50/50 prosent fordeling mellom akslingene, har Q7 fått 42 prosent foran og 58 bak ved normal atferd. I seg selv gir dette en balansert framferd.

Likevel - med så mange kilo på gummisålene er det ingen ulempe å ha et elektronisk stabilitetsprogram til å hjelpe seg; særlig når 20-tommers Pirelli Scorpion Snow i 40-profil ikke føler seg helt hjemme på nysnø. Men ESP'en kan slås over på et slags offroad-program, der overstyringene slår inn senere, og med mindre kraft. Dessuten kan støttehjulene også dras helt inn.

Lavgirserie har bilen ikke, men adaptiv luftfjæring og ekstraprogram på ESP'en skal gi gode terrengegenskaper.

Motor: Sportslig dieselkraft

Å kalle den "sportslig", kjøper jeg. 233 dieselgamper er mer enn nok til å sparke liv i en nesten 2,4 tonn tung SUV-skrott. Den tre liter store dieselmotoren med piezoinnsprøytning er kjapp og trekkvillig, og Q7 har god veikontakt og ditto svingfølelse via oppheng og servotronic'ens hastighetsavhengige variable styreservo. At motorduren i tillegg er praktfullt rå ved gasspådrag, er en ren akustisk bonus!

En sekstrinns tiptronic girkasse er spesielt utviklet for motorer med høyt dreiemoment (opp til 750 Nm), og den irriterende momentforsinkelsen du ellers kan oppleve ved kombinasjonen automatkasse og store turbodiesler, er redusert til et minimum. Girkassen skifter mykt og på de riktige stedene, og det virker naturlig å benytte den helautomatisk.

Ytelser: Overbevisende kjøreegenskaper

Til tross for egenvekten, viser Q7 både sportslige og sikre egenskaper på veien. Med 233 monsterhester under panseret klarer bilen faktisk å nå hundre på 9,1 sekunder. I tillegg leveres det masse krefter der du trenger det mest, og forbikjøringer foretaes enkelt og trygt. Hvis fristelsen er tilstede, butter det heller ikke før nåla treffer 216 km/t. Bensinutgaven med 4,2 liter og 350 hester, gjør spurten 0-100 på 7,4, mens toppfarten ligger på 248 km/t.

Eksteriør: Overveldende

At SUV-kjempen Q7 forsøksvis er designet litt stasjonsvognaktig lurer imidlertid ingen. Dimensjonene, understreket av de lave rutene, de høye skuldrene og de voldsomme karosseriflatene, er overveldende. Q7 er en koloss - på gode joggesko, ja vel. Men like forbannet en koloss! Ikke direkte pen, mener jeg. Men overveldende og interessant. Litt Arnold Schwarzenegger&

Innvendig: Påkostet hjemmekontor

Interiøret er mer eller mindre som i en A6. Med andre ord, lekkert og funksjonelt. Her er brytere, hvit instrumentbelysning og røde lys satt sammen i skjønn og spenstig forening. Bak rattet er du på en annen planet enn den utenfor, veiene unntatt. Riktignok er det vel mye matt sort i vårt eksemplar, men du kan friske opp interiøret med aluminiums- eller tredetaljer.

Vår Q7 er en syvseter, med de to bakerste setene nedfelt. Den midterste seterekken kan justeres 12 centimeter i lengderetning, men likevel er baksetene dårlig tilgjengelige, og egner seg best til barn. Plass er det likevel godt med, bortsett fra i høyden.

Komfort: I bøtter og spann

At sammensettingen av kropp og (skinn)seter ellers er en subjektiv opplevelse, understrekes atter en gang av det faktum at vår fotograf deretter tross alt sitter utmerket under den fire timer lange turen fra Oslo til Grythyttan i Sverige, mens undertegnede mot slutten sliter en smule med tresmak og korsryggslitasje. Men på bakgrunn av en kranglete seteregulering, må vi her ta et lite forbehold om årsakene. Høydejusteringen satt fast på øverste nivå, slik at fotograf Nordlien ble sittende med hodet godt plantet opp i taket i førersetet.

Sikkerhet: Ikke full pott

En liten ripe i lakken for den ellers store og tilsynelatende bombesikre bilen, var at kun fire av fem stjerner ble oppnådd i EuroNCAP sin kollisjonstest i 2006. Ellers fikk bilen tildelt fire av fem stjerner for sikkerheten til barna i bilen, mens den på forgjengersikkerhet fikk to av fire stjerner.

Dårlig sveising skapte en sprekk mellom fotbrønn, A-stolpe og torpedovegg. Audi sier dette nå er historie, men negativt blir det sett på likevel. På en annen side fikk Q7 topp karakter på beskyttelsen av barn ved front- og sidekollisjon.

Pris/ utstyr: Snadder som koster

Selv om Audi Q7 3,0 TDI starter på 846 700 kroner, må du regne med å runde millionen for en bil godt utstyrt med snadder. Og snadderet til denne modellen er ikke billig&

Audis modeller har en evne til å holde seg godt i pris på bruktmarkedet, men med en innkjøpspris såpass høy blir verditapet vesentlig uansett.

Ønsker du bensinvarianten på 350 hester, koster den fra 1 231 700 kroner. Det er før du begynner å krysse av på ekstrautstyrslista vel og merke&