Test: Audi Q7 3,0 TDI 2006
Noen større?
Med Audi Q7 skal prestisjeprodusenten sette standarden i klassen for monster-SUV’er.
Audi Q7 ble lansert på Frankfurtutstillingen i 2005 og kom til Norge tidlig i 2006. Bilen er en stor SUV med firehjulstrekk, som i første rekke er utviklet for det amerikanske markedet.
I Norge er den mest aktuell med 3,0-liters V6 turbodiesel på 233 hk, men leveres også med 4,2-liters V8 med 350 hk. Prisen starter på 847 000 for diesel og 1 232 000 for bensin. Typiske konkurrenter er BMW X5, Mercedes ML og R-klasse og Volvo XC90.
Audi Q7 3,0 TDI fremstår som en meget vellykket og gjennomført SUV. Gode veiegenskaper kombinert med fin komfort er store pluss. Du må imidlertid betale rundt en million for et velutstyrt eksemplar, og da må man forvente at kvalitet og egenskaper er på topp.
Plass: Mindre enn ventet
Audi Q7 3,0 TDI er svær; nesten 5,1 meter lang, snaut to meter bred og med tre meter akselavstand. Da blir forventningene til den innvendige plassen deretter. Dessverre innfrir ikke Q7 helt.
Den leveres som fem-, seks- eller syvseter, vi prøvde sistnevnte. Plassen og sittekomforten på andre seterad er god, og barn opp til ungdomsskolealder sitter bra i de to ekstrasetene.
Bagasjerommet virker ikke spesielt imponerende som fem-seter og er nesten ikke-eksisterende med tredje seterad i bruk. Audi oppgir bagasjeromsvolumet til 775 liter som fem-seter og 2035 liter som to-seter.
Veiegenskaper: Stor, tung, trygg
Audi Q7 3,0 TDI får mye og velfortjent skryt for måten den kjører på. Det er godt gjort å få en bil med 2,3 tonn egenvekt til å oppføre seg så lettbent og ubesværet.
Med Quattro firehjulstrekk, solid dimensjonerte bremser og et godt sortert stabilitetsprogram kjennes den trygg og ganske dynamisk, størrelsen tatt i betraktning.
Uansett kommer man ikke unna at bilen både er større og tyngre enn eksempelvis en stor stasjonsvogn. Det er verdt å legge seg på minnet når man kjører på vinterføre; det blir fort mye bil å håndtere når det først sklir.
Motor: Godt fraspark, mye låt
Audi Q7 3,0 TDI har en moderne turbodiesel, der effekten på 233 hk ofte spiller 2. fiolin i forhold til dreiemomentet på 500 Nm ved 1750 o/m. Den velavstemte seks-trinns automatkassen, bruker nemlig i all hovedsak styrken på lave turtall når du kommanderer fremad med gasspedalen.
Audi oppgir toppfart på 210 km/t og 0-100 km/t på raske 9,1 sekunder. I praksis føles dieselmotoren sterk nok, og gir trygge forbikjøringsressurser, selv med noe last i bilen.
Den eneste overraskelsen er at motoren gir fra seg en ganske hard dieselstøy ved hard belasting og høye turtall. Slik motor og girkasse er satt opp, merkes dette relativt sjelden.
Kvalitet: Bygget som en festning
Audi Q7 3,0 TDI oser av soliditet og fabrikken bruker høyverdige materialer i interiøret, slik at den opplevde kvaliteten er av beste merke. Bilens solide struktur og Audis gode tradisjon på å lage godt sammenskrudde biler burde sørge for en knirkefri bil i lang tid.
Audi har tidligere hatt enkelte tekniske og elektroniske problemer, men i hvilken grad Q7 vil rammes av slike, er for tidlig å si. I Norge sliter Audi med å følge opp premiumstempelet når det gjelder service og kundebehandling, men det jobbes bevisst for å rette opp dette.
Miljø: Gasser seg
Audi Q7 3,0 TDI er for stor og tung til å være i nærheten av noe miljøstempel. Tross dette, er dieselversjonen relativt nøysom når man ser på bilstørrelsen.
I EU-mix normforbruk går det med 1,05 l/mil og vår testkjøring med overveiende langkjøring ga et forbruk på 0,95 l/mil. Ved by-/nærkjøring vil det gå rundt 1,5 l/mil. CO2-utslippet er på 282 g/km, bilen er utstyrt med partikkelfilter og oppfyller Euro 4-normen for avgassutslipp.
Komfort: Slik kan det gjøres
Audi Q7 3,0 TDI utmerker seg på vanlig Audi-vis ved veldig gode seter og en behagelig sittestilling med rikelige justeringsmuligheter. Litt overraskende er det mye A6-preg over interiøret, og fra førerplassen virker Q7 såpass kompakt at minner mye om å ratte en høy A6. Men i virkeligheten tar Q7 mye plass.
Vi kjenner igjen det velfungerende to-sone klimaanlegget, som her også har mulighet for egen temperaturregulering i baksetet (+7 680). Som ventet er bilen meget godt isolert mot vind- og veistøy, men 20-tommers dekkene som sto på testbilen gir en del romling på grov asfalt. Motoren høres godt under pådrag, men er ellers stillegående.
Med lang fjæringsvei, luftfjæring (+ 29 640 på dieselversjonen) og en så stor og tung bil som Audi Q7, forventer man førsteklasses fjæringskomfort. Det får du også, men 275/45-20 dekkene på testbilen (+ 27 760) er ikke å anbefale hvis maksimal komfort er målet. Da merkes særlig små ujevnheter godt.
Sikkerhet: Skarpe i lakken
Audi Q7 3,0 TDI ble testet i EuroNCAP høsten 2006. Den fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.
Selv om Audi Q7 kan regnes som en sikker bil, var ikke resultatet som håpet for noe som likner like mye på en festning som en bil. Dårlig sveising gjorde at bilen fikk en sprekk mellom fotbrønn, A-stolpe og torpedovegg. Audi hevder at problemet nå er utbedret, men skrape i lakken er det likevel.
Sidekollisjonstesten består Audi Q7 uten problem og den får også maksimal score for kollisjonsbeskyttelse av barn i front og sidekollisjon.
Økonomi: Dyrt, rett og slett
Prislappen på rundt 850 000 kroner er en illusjon; rundt en million må du regne med å legge på bordet for å få en "riktig" utstyrt Q7 - ikke minst med tanke på den dagen bilen skal selges. Ekstrautstyrslisten er lang og med priser som på en gourmetrestaurant.
Bilen er også dyr i drift og vedlikehold. Tidligere har store SUV'er holdt seg ganske godt i verdi og Audi har bra tradisjon på å hente gode priser i bruktmarkedet.
Verditapet i kroner blir uansett stort, og det hersker en viss usikkerhet med tanke på det miljøfokuset som etter alt å dømme vil bygges inn i avgiftssystemet rundt det som har med kjøp og bruk av bil å gjøre.
Denne saken ble første gang publisert 14/09 2006, og sist oppdatert 25/06 2017.