Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler

Kan kombinasjonen av en liten dieselmotor og trinnløst automatgir fungere i en prestisjebil som Audi A6?

Først publisert Sist oppdatert

Audi A6 er en stor familiebil med typisk prestisjepreg. Den leveres som sedan og stasjonsvogn, og har et bredt utvalg av motorer. Prisene varierer fra 435 800 kroner til godt over 1,1 million. Audi A6 er forhjulsdrevet, men de større motorene leveres også i kombinasjon med firehjulstrekksystemet Quattro

Med to-liters dieselmotor er Audi A6 en relativt rimelig storbil. Nytt i år er at motoren kan leveres med den trinnløse automatkassen Multitronic. Da koster bilen fra 465 000 kroner som sedan og 495 000 kroner som Avant (stasjonsvogn). Audi har gjort endringer på Multitronic-kassen, slik at den skal oppleves som mer behagelig å kjøre enn tidligere.

Audi A6 2,0 TDI er bilen for deg som ønsker å kombinere storbilegenskaper med fornuft. Den er rommelig, gir god komfort og kjører meget fint. Selv med den lille 140 hk dieselen er fartsressursene tilstrekkelige. Multitronic-giret hever kjørekomforten betraktelig. Relativt høy pris og dyrt tilleggsutstyr trekker ned.

Plass: Rommelig

Audi A6 er en stor bil. Lengde på 4,92 m og akselavstand på 2,84 m sørger for meget gode plassforhold i kupeen. Fire voksne har det svært komfortabelt, mens midtplassen i baksetet ikke er like behagelig på lengre turer.

Også bagasjeplassen er bra: Sedanen rommer 546 liter og baksetene kan felles i forholdet 40/60. Avant-modellen gir enda større fleksibilitet og lasterom på 565-1665 liter. Utformingen gjør det lett å utnytte plassen på begge modellene.

Veiegenskaper: Sikkerheten selv

Audi A6 2,0 TDI er forhjulsdrevet og kan ikke leveres med firehjulstrekk. Bilen har et avansert hjuloppheng og er i tillegg utstyrt med en velfungerende ESP (stabilitetskontroll). Den har også elektronisk styrt antispinn og differensialbrems, noe som letter kjøringen på glatt underlag.

Til sammen gir dette en høy grad av kjøresikkerhet. Bilen oppfører seg trygt i en nødsituasjon, enten det er en hard oppbremsing eller unnamanøver. Ved normal svingkjøring følger den lydig rattbevegelsene. Skulle du mot formodning nærme deg grensen for veigrepet, blir du varslet i god tid ved at forhjulene gradvis mister grepet (understyring). Selv en fører med store krav til veiegenskaper vil oppleve Audi A6 som et trivelig bekjentskap.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Ved kraftig akselerasjon kan du merke noe drag i rattet. Servotronicstyringen fungerer bra og gir direkte respons, men skal man være prikete, kunne den vært noe mer presis. Sportsfjæringen og litt bredere dekk enn standard (225/55x16) gir et positivt bidrag til veigrepet, men ikke så mye at det oppveier komfort-ulempen.

Motor: En fin kombinasjon

Audi A6 2,0 TDI er utstyrt med VW-konsernets arbeidsjern nr. 1, en to-liters turbodiesel som yter 140 hk og har et maksimalt dreiemoment på 320 Nm. Den er kjent for å være sparsom og kraftig, men utvikler en del støy og vibrasjoner.

Dette merker man mindre til en en stor bil som Audi A6, enn eksempelvis en VW Golf. Det er bare ved visse turtallsområder man blir oppmerksom på en litt dyp brumming, men automatkassen klarer stort sett å unngå disse.

Fabrikken oppgir 0-100 km/t på 10,2 sekunder for sedanmodellen med Multitronic. I praksis har den rundt 1,6 tonn tunge bilen tilstrekkelige ytelser. Det er først med mye last i bilen du merker en viss treghet ved forbikjøring.

Girkassen fungerer fint i normalstilling og sørger for å utnytte motoren maksimalt. I sport-stilling girer den som en vanlig syv-trinns automatkasse, og holder motorturtallet noe høyere for å gi rask respons på gassen. I tillegg kan du velge å styre kassen manuelt. Totalt sett en meget fleksibel og vellykket motor/girkombinasjon.

Kvalitet: Lite fornøyde Audi-eiere

Audi og Volkswagen sine forhandlere er dessverre ikke kjent for å gi sine kunder den beste imøtekommenheten og servicen på markedet. Målinger viser faktisk at behandlingen kundene får både når det gjelder service ved kjøp av bil, samt kundebehandling på verkstedet, ikke på langt nær er blant de beste. Det jobbes aktivt med å minske dette problemet, og man hevder at trenden er positiv.

Ellers er kvaliteten og driftsikkerheten på Audi-produkter bedre enn på mange år. Småfeilene med blant annet elektronikk er vesentlig færre enn på slutten av nittitallet.

Miljø: Rimelig i drift

Audi A6 2,0 TDI er den rimeligste måten å kjøre A6 på. Riktignok er prisen omtrent den samme for den 170 hk sterke 2,0 TFSI bensinvarianten, men på drivstofforbruket kan den ikke matche dieselen.

I EU-mix normforbruk ligger Multitronicvarianten på 0,69 l/mil, noe høyere enn med sekstrinns manuell girkasse (0,6 l/mil). I vår testperiode lå snittforbruket på 0,6 l/mil, med overveiende langkjøring. Dermed blir også avgassutslippet moderat og bilen er utstyrt med partikkefilter.

Audi er kjent for å ha høyere service- og reparasjonskostnader enn gjennomsnittet. Du må også regne med noe høyere forsikringskostnader. A6 har godt rykte når det gjelder 2. håndsverdi, og en 2,0 TDI-versjon forventes å være populær som brukt.

Komfort: Hjemmebane for Audi A6

Audi A6 har en meget behagelig kjørekomfort, og føreren har det godt bak rattet. Vår testbil hadde sportsseter (ekstra: 7060 kroner), men også standardsetene gir god sittekomfort. Reguleringsmulighetene på sete og ratt gjør det enkelt for de aller fleste å finne en avslappet sittestilling. Instrumenter og betjening holder god standard, men det tar litt tid å venne seg til innstillingen av funksjonene som reguleres med knapper og skjerm i MMI-displayet i midtkonsollen.

Audi A6 følger trenden med relativt stramt understellsoppsett også på vanlige familiebiler. Det gir bra komfort oppe i landeveisfart, men kan gi en del harde støt ved langsom kjøring og små ujevnheter. Vår testbil hadde i tillegg sportsunderstell (ekstra: 4300 kroner) som ikke er å anbefale, siden det ødelegger fjæringskomforten på ujevnt underlag.

Finish og kvalitetsinntrykk er høyt og det er liten grad av støy i norske hastigheter. Riktignok brummer dieselmotoren noe i enkelte turtallsområder, og på slitt asfalt høres noe dekkstøy, men sjenerende blir det aldri.

Sikkerhet: Bra i EuroNCAP

Audi er kjent for å ta sikkerhet på alvor, og A6 har et godt omdømme. Bilen har åtte kollisjonsputer som standard og har i tillegg bra aktiv sikkerhet gjennom trygge veiegenskaper samt gode bremser og stabilitetskontroll.

I EuroNCAP-testen oppnår Audi A6 meget gode resultater. Den får fem stjerner for kollisjonssikkerhet for voksne og fire stjerner for barn. Bilen har en sterk passasjercelle og bra overlevelsesrom. Spesielt får beskyttelsen ved sidekollisjoner skryt. Imidlertid scorer bilen dårlig på fotgjengersikkerhet og får bare en stjerne her.

Økonomi: Det koster å være kar

Audi A6 har grei basisutrustning, men du kan fort komme opp i betydelige summer for ekstrautstyr. Noe utstyr er også viktig når bilen skal selges igjen. De fleste regner med at man bruker rundt 30-50 000 kroner i ekstrautstyr, og skal du ha ekstra snadder kommer du raskt opp mot 100 000 kroner. Eksempelvis hadde testbilen utstyr for rundt 155 000 kroner.

Audi er ikke alene blant prestisjemerkene om å ha en kostnadsdrivende utstyrsprising. Med utgangspunkt i basisprisen for en 2,0 TDI Multitronic på 465 000 kroner, vil en normalt utstyrt modell ligge opp mot en halv million.

I forhold til hovedkonkurrentene BMW og Mercedes, er imidlertid Audi A6 2,0 TDI noe rimeligere enn tilsvarende BMW 5-serie og vesentlig rimeligere enn en sammenlignbar Mercedes E-klasse.