Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006
Luftig veteran
Audi A4 cabriolet er ikke av de nyeste modellene på markedet. Men fortsatt kan den åpne A4-modellen et par triks.
Audi A4 Cabriolet er en fire-seters cabriolet med elektrisk operert stofftak. Den ble lansert på Frankfurt-utstillingen i 2001 og fikk en facelift i 2005. Bilen leveres med en lang rekke motorer, både diesel og bensin. Flere av disse kan leveres i kombinasjon med firehjulstrekk og automatgir.
Audi A4 Cabriolet gjør et solid inntrykk, men blir kostbar i kombinasjon med 200 hk motor. Bilen er fin å kjøre åpen selv med fire personer, men styr unna S-line pakken som gir for dårlig komfort.
Typiske konkurrenter er BMW 3-serie cabriolet, VW Eos, SAAB 9-3 Cabriolet og Volvo C70.
Plass: Holder til fire
Fordelen med en kalesjeløsning fremfor et foldetak, er at det tar mindre plass. Dermed blir også bakseteplassen bedre, særlig i bredden. Det er tilstrekkelig benplass for voksne personer. Med taket på er ikke baksetet spesielt attraktivt, og ut/innstigning er noe vanskeligere enn i enn fire-dørs modell.
Bagasjeplassen er ganske god (315 liter) og rommer feriebagasje for to og weekendbagasje for fire.
Veiegenskaper: Sportslig
Audi A4 Cabriolet fikk en facelift i 2005 som skrudde siktet enda et knepp i retning av sportslighet. Vår testbil hadde i tillegg en S-line sportspakke. Det stramme understellet gjør at du får en utpreget direkte kjørefølelse. Oppsettet gjør at du på ujevn vei ofte blir minnet om at strukturen ikke er like stiv som i en bil med fast tak.
Styringen melder tilbake fra hjulene med god presisjon. På tørt underlag er veigrepet meget godt, mens ESP-systemet holder orden på tingene i vanskelige situasjoner.
Motor: Komfortpakke med fraspark
Vi kjørte Audi A4 Cabriolet med to-liters bensinturbo, hentet fra VW Golf GTI. Den yter 200 hk og gir et dreiemoment på 280 Nm ved 1800 o/m. I denne bilen får du motoren kun i kombinasjon med det trinnløse automatgiret Multitronic.
Det gir gode ytelser; 0-100 km/t på 8,1 sekunder og toppfart på 233 km/t. Selve kjøreopplevelsen blir mer sedat - i alle fall så lenge du velger å la giret gjøre hele jobben. Da bruker den nemlig mest mulig av turbomomentet, som flytter bilen effektivt, men uten den store fartsopplevelsen. Setter du girspaken i "manuell" posisjon, får kjøreturen en mer sportslig karakter.
Kvalitet: Solid historikk
Audi A4 Cabriolet er kjent for å være en robust bil. Både når det gjelder tekniske feil og mangler, samt i ADAC's veihjelpstatistikk gjør bilen en god figur. Like fornøyd er ikke eierne når de spørres om kvalitet på service og forhandler i Motors AutoIndex-undersøkelse.
I tillegg er også A4 Cabriolet en Audi av godt merke når det gjelder solid finish og kvalitetsmessige materialer i interiøret. Audi gir 3 år/100 000 km nybilgaranti.
Miljø: Greit i forhold til ytelsen
Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI har et gjennomsnittlig bensinforbruk på 0,84 l/mil i følge EU-normen. For bykjøring er forbruket 1,15 l/mil, ved 90 km/t 0,66 l/mil. CO2-utslippet er 204 g/km. Bilen kan for øvrig leveres med 140 hk dieselmotor med forbruk på 0,64 l/mil i gjennomsnitt.
Komfort: Velg understell med omhu
Audi A4 Cabriolet er en relativt behagelig bil. Den er veldig lik en vanlig A4, med gode seter og komfortabel sittestilling. Det blir mer støy med et stofftak, enn med et foldetak i stål, men innen norske hastigheter er det til å leve med.
Kjører det to i bilen sørger vindavviseren over baksetet for å dempe trekken, mens det blåser mer når bilen er rigget for fire. Med vinduene oppe kan man imidlertid ha det bra i opp til 80-90 km/t. Fjæringen er ganske stram i utgangspunktet og med sportsunderstellet i testbilen blir den direkte ukomfortabel, særlig på mindre ujevnheter.
Sikkerhet: Av de bedre cabrioletene
Audi A4 ble testet som sedanmodell av EuroNCAP i 2001 og fikk fire av fem stjerner for kollisjonssikkerhet. Den fikk da spesielt skryt for gode resultater ved sidekollisjon. Her har standarden utviklet seg siden 2001.
En cabriolet vil av ulike årsaker ikke være like sikker og stabil som en modell med tak, men Audi har gjort en godt jobb med sikkerhetsutstyret i A4 Cabriolet, bl.a med seks kollisjonsputer og veltesikring.
Økonomi: Motor og girkasse koster
Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI koster drøyt 550 000 kroner før du begynner å krysse av i listen over ekstrautstyr. Du kommer ikke så mye dårligere ut av det hvis du velger en 1,8T med 163 hk i stedet. Den kommer på 481 000 med Multitronic og 456 000 med manuell giring. Også 2,0 TDI-varianten melder seg på som et mer attraktivt alternativ, med en pris på 478 000 kroner.
Audi A4 Cabriolet har tradisjonelt holdt seg bra i verdi og er omtrent på nivå med de viktigste konkurrentene når det gjelder kostnader for øvrig.